Profesjonalny copywriter B2B – jak go zatrudnić? Na co zwracać uwagę?
Copywriter B2B – co to za specjalista? Jak go znaleźć? Na co uważać przy rozpoczynaniu współpracy, żeby później tego nie żałować? Jeśli sprzedajesz w modelu B2B, to może zadajesz sobie takie pytania. W końcu rozumiesz, że copywriting B2B różni się od tego do osób prywatnych. Dobry copywriter to nie osoba, która po prostu kreatywnie pisze. To osoba, która rozumie biznes i procesy biznesowe. Jeśli jej właśnie szukasz, to czytaj do końca.
W tym artykule podpowiadamy, kiedy na pewno przyda Ci się copywriter B2B, gdzie i jak go znaleźć oraz na jakie elementy zwracać uwagę, żeby dobrze wybrać. To praktyczne wskazówki, które pomogą Ci podjąć dobrą decyzję i znaleźć content writera zorientowanego na wzrost Twojego biznesu.
Kim jest profesjonalny B2B copywriter?
Na początku ustalmy, kim dokładnie jest osoba, której potrzebujesz do swojego biznesu. Kim jest ten profesjonalny copywriter B2B? Czym się wyróżnia?
Jak pewnie doskonale wiesz, na rynku mamy dwie grupy klientów: osoby prywatne i firmy. Kiedy kierujesz swoją ofertę do osób prywatnych, to działasz na rynku B2C. A kiedy sprzedajesz firmom – działasz na rynku B2B. To krótkie przypomnienie podstawowych informacji. Po co?
Aby wyraźnie zaznaczyć, że te dwa modele sprzedaży bardzo się od siebie różnią. I w związku z tym zadania copywritera B2B też są inne od zadań copywritera B2C.
Zobacz na przykład reklamy firmy Orange – obie promują usługi internetowe, ale do dwóch różnych grup klientów. Czy widzisz różnicę w tekstach tych reklam?
Źródło: www.facebook.com/ads/library/?id=825001326003252
Źródło: www.facebook.com/ads/library/?id=1427166864529985
Profesjonalny copywriter B2B zajmuje się pisaniem różnego rodzaju przekonujących tekstów sprzedażowych skierowanych do firm. Mówiąc prościej: pomaga firmom takim jak Twoja sprzedawać produkty lub usługi innym firmom za pomocą słowa pisanego albo mówionego. Czyli pozyskać więcej klientów B2B. W związku z tym musi posiadać określone umiejętności i znać techniki, które sprawdzą się w przypadku klienta biznesowego. Jakie na przykład?
Tego dowiesz się z dalszej części artykułu. A tymczasem upewnijmy się, czy rzeczywiście jesteś teraz w sytuacji, w której potrzebujesz copywritera B2B.
Kiedy powinieneś zatrudnić copywritera B2B?
Mówi się, że dobry copywriter to sprzedawca z klawiaturą. Jeśli więc po prostu chcesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie, zatrudnienie copywritera B2B może być dobrym krokiem. Co jeszcze? Oto sytuacje, które powinny skłonić Cię do szukania profesjonalnego copywritera:
- Zbyt mały ruch na stronie internetowej – jeśli na Twojej stronie jest niewiele odwiedzin, nawet najlepszy produkt lub usługa może zostać niezauważony. Profesjonalny copywriter stworzy dla Ciebie treści, które przyciągną więcej osób.
- Mała liczba leadów lub leady o słabej jakości – dobry copywriter B2B napisze treści dopasowane do Twojej grupy docelowej. Takie teksty odpowiadają na pytania i wątpliwości potencjalnych klientów. Pomagają zachęcić ich do zostawienia swoich kontaktów w zamian za cenne informacje.
- Rzadki kontakt z aktualnymi i potencjalnymi klientami – musisz pamiętać, że mało kto dokonuje zakupu już przy pierwszym spotkaniu z marką. O klienta trzeba dbać i świadomie prowadzić go aż do zakupu. Profesjonalny copywriter to potrafi. Edukuje, odpowiada na pytania, rozwiązuje wątpliwości i skutecznie przesuwa potencjalnego klienta w kierunku rozmowy sprzedażowej.
- Brak materiałów, które mogliby wykorzystywać sprzedawcy – gdy sprzedawcy dostarczają klientom dopasowane treści i oferty, często generują więcej leadów gotowych do zakupu przy zdecydowanie niższych kosztach. To dobry efekt, prawda? Dobry copywriter B2B pomoże Ci go osiągnąć.
Jeśli pośród wymienionych powyżej sytuacji znajdujesz swoją, to czytaj dalej. Podpowiemy Ci teraz, gdzie możesz szukać profesjonalnych copywriterów B2B. A następnie przedstawimy konkretne umiejętności, które powinien posiadać copywriter B2B, aby zapewnić Ci efektywną współpracę.
Gdzie szukać profesjonalnych copywriterów B2B?
Masz do dyspozycji wiele opcji szukania copywritera B2B. I chyba nie jest zaskoczeniem, że najlepiej robić to… w Internecie. W przestrzeni online masz naprawdę sporo miejsc, w których znajdziesz dobrych specjalistów. Oto te, które polecamy:
Google. Proste zapytanie w najpopularniejszej wyszukiwarce da Ci w kilka sekund oferty dziesiątek copywriterów B2B. Zwróć jednak uwagę, by wpisywać konkretne frazy. Im dokładniej opiszesz charakter potrzebnego copywritera, tym lepsze odpowiedzi dostaniesz. Google skieruje Cię na jego stronę internetową albo profil w mediach społecznościowych, gdzie sprawdzisz dodatkowe informacje. W ten sposób szybko przekonasz się, czy dana osoba spełnia Twoje wymagania.
Platformy freelancerskie. Serwisy takie jak Freelancer lub Fixly gromadzą freelancerów z różnymi umiejętnościami. Często możesz tam zawęzić swoje wyszukiwanie i filtrować oferty za pomocą kryteriów, które są dla Ciebie ważne, np. stawka czy doświadczenie. W ten sposób możesz znaleźć profesjonalnego copywritera B2B jeszcze szybciej.
Źródło: www.freelancer.pl
Social media. Znajdziesz tam całe mnóstwo branżowych grup zrzeszających osoby o określonych umiejętnościach czy zainteresowaniach. Dlaczego by nie skorzystać z nich przy szukaniu specjalisty do Twojej firmy? W ten sposób możesz szybko nawiązać kontakt z profesjonalnymi copywriterami B2B i ocenić, czy ich kompetencje odpowiadają Twoim potrzebom.
Szczególnie polecamy Ci do tego celu LinkedIn. Sieć ta jest bogatym źródłem kontaktów, które znajdziesz dzięki wyszukiwarce lub po określonych hashtagach.
Na Facebooku z kolei polecamy odwiedzić grupy w stylu: „Copywriter poszukiwany - zlecenia dla copy”. To doskonałe miejsce, aby ogłaszać swoje poszukiwania lub znaleźć copywritera B2B do współpracy.
Źródło: www.facebook.com/groups/copywritingPL
Agencja content marketingu. Korzystając z usług agencji, nie musisz zatrudniać specjalisty na stałe. Korzystasz z jego pomocy wtedy, gdy potrzebujesz. Dzięki temu oszczędzasz swój czas i pieniądze.
W Social Elite każdy specjalista przechodzi szerokie szkolenia marketingowe, aby doskonalić swoje umiejętności i być najlepszym w swojej dziedzinie. Prowadzimy cały marketing B2B dla naszych kontrahentów. Włącznie z copywritingiem. Chcesz zobaczyć wyniki?
Sprawdź na przykład, jak pozyskaliśmy aż 197 kontaktów B2B w 30 dni dla naszego Klienta z branży budowlanej. Całe case study przeczytasz tutaj >> Pozyskiwanie klientów w branży budowlanej — wyniki kampanii po 30 dniach od startu
Jakie umiejętności powinien mieć content writer B2B?
OK, wiesz już, gdzie szukać profesjonalnego copywritera B2B. Ustalmy teraz, jakie kompetencje powinieneś u niego sprawdzić, zanim zaczniecie razem działać. Jakie umiejętności copywriter powinien posiadać?
Profesjonalny copywriter B2B powinien łączyć umiejętności pisarskie z wiedzą biznesową. Powinien też umieć dostosować treści do wymagań branży oraz potrzeb klientów biznesowych. Co jeszcze jest ważne?
- Zrozumienie rynku. Wiedza na temat biznesu, klientów i branży pozwoli na tworzenie treści idealnie dopasowanych do Twojej grupy docelowej.
- Doskonała komunikacja. Copywriter B2B musi umieć pisać zrozumiale i przekonująco, aby tworzyć teksty, które przyciągną uwagę potencjalnych klientów.
- Badanie i analiza. Treści zawsze powinny być oparte na faktach i prawdziwych danych. Profesjonalny copywriter musi umieć je zbierać i analizować.
- SEO i optymalizacja treści. Każdy copywriter B2B musi rozumieć optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Najlepsi sami badają słowa kluczowe i na ich podstawie piszą teksty zoptymalizowane pod SEO.
- Znajomość psychologii. Zrozumienie, jak klienci się zachowują i jakie mają potrzeby, pomoże copywriterowi pisać skuteczniejsze treści.
- Umiejętność pracy z różnymi formatami. Od blogów po strony docelowe i opisy produktów. Copywriter B2B powinien radzić sobie z różnymi rodzajami treści.
Chcesz poznać więcej ważnych umiejętności kandydata na copywritera B2B do Twojej firmy? Sprawdź poprzedni artykuł na blogu: Cechy marketingowca, dzięki którym rozwiniesz marketing i sprzedaż w firmie. Znajdziesz tam aż 10 ważnych cech, które mogą pomóc Ci znaleźć odpowiedniego partnera do rozwoju Twojego biznesu.
Jak ocenić portfolio i CV copywritera?
Kolejny etap to sprawdzenie kluczowych umiejętności w praktyce. No bo powiedzmy, że przejrzałeś już Google, social media i grupy… i znalazłeś kilku kandydatów, którzy wstępnie odpowiadają Twoim potrzebom. Teraz czas więc, by przyjrzeć się ich portfolio i CV.
Jak je ocenić? Na co zwrócić uwagę? Jak upewnić się, że jest to osoba, której szukasz?
Kieruj się kilkoma kryteriami:
- Zróżnicowanie prac. Sprawdź, czy w portfolio znajdują się różne przykłady prac, takie jak posty na blogi, strony produktowe czy strony docelowe. To świadczy o elastyczności copywritera.
- Jasny styl pisania. Czy teksty są czytelne, zrozumiałe i angażujące? Styl powinien pasować do Twojej firmy.
- Zgodność z branżą. Upewnij się, że copywriter ma doświadczenie w pisaniu dla branży B2B i zna jej specyfikę.
- Efektywność SEO. Jeśli treści są zoptymalizowane pod kątem SEO i mają dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, to znak, że copywriter zna się na rzeczy.
- Rekomendacje. Poszukaj opinii od innych klientów. To pomoże Ci zweryfikować jakość współpracy.
Sprawdziłeś powyższe elementy, ale nadal masz wątpliwości? W takim razie skontaktuj się z copywriterem i poproś o napisanie krótkiego tekstu na dany temat, aby ocenić umiejętności i styl pisania.
Polecamy też umówić się na rozmowę (telefoniczną lub osobistą), podczas której dopytasz o dodatkowe kwestie i przekonasz się, czy dana osoba jest tą, której szukasz.
Jakie są koszty zatrudnienia copywritera B2B?
Jeśli chcesz zatrudnić osobę, która pomoże w pisaniu dobrej jakości tekstów dla Twojej firmy, musisz się przygotować na wydatki. Jakie?
Ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych za projekt lub określoną liczbę znaków. W przypadku zatrudnienia copywritera B2B na umowę o pracę koszty mogą być jeszcze wyższe.
Dlatego tak ważne jest, żebyś na samym początku określił swoje potrzeby i zastanowił się zakresem prac, które ma wykonywać dany specjalista. Czy to działania jednorazowe? Czy etat jest konieczny?
Pamiętaj też, że profesjonalny copywriter B2B wykona dla Ciebie pracę, która leży w jego kompetencjach. Ale nie oczekuj, że „przy okazji” ogarnie Ci też inne obszary w firmie. Takie podejście jest bardzo ryzykowne i możesz się łatwo rozczarować.
O tym, dlaczego „one man army” nie jest najlepszym pomysłem, pisaliśmy już w artykule: Jednoosobowy dział marketingu w firmie – czy to ma szansę działać? . Zerknij.
Profesjonalny copywriter B2B. Podsumowanie
Wybór odpowiedniego copywritera B2B to ważny krok w budowaniu skutecznej strategii marketingowej. Teksty, które sprzedają, są bardzo dobrą inwestycją. Musisz jednak podchodzić do tematu ostrożnie, jeśli chcesz podjąć współpracę z ekspertem, który ma kompetencje do osiągnięcia postawionych celów.
Pamiętaj, że copywriting B2B jest inny niż copywriting B2C. Content writer B2B musi rozumieć rynek i mieć umiejętności dopasowane do branży biznesowej.
Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz, na jakie elementy zwracać uwagę przy szukaniu i jak sprawdzać je w praktyce.
A jeśli doszedłeś do wniosku, że lepszą opcją będzie współpraca z agencją marketingową i uzyskanie dostępu do różnego rodzaju specjalistów od marketingu (nie tylko copywriterów), to zapraszamy oczywiście do współpracy z Social Elite. Mamy zespół ekspertów, którzy pomagają firmom w różnych obszarach marketingu – łącznie z copywritingiem B2B.
Jeśli chcesz się upewnić, że mamy doświadczenie w Twojej branży, sprawdź artykuł: Myślisz o współpracy? Sprawdź, czy mamy doświadczenie w Twojej branży. Albo zerknij do naszych case studies, gdzie krok po kroku opisujemy podjęte działania i wyniki, które wypracowaliśmy.
A potem?
Wypełnij poniższy formularz i umów się na bezpłatną rozmowę, podczas której się poznamy, omówimy indywidualne potrzeby i przedstawimy dopasowane rozwiązania. Rozmowa nie jest zobowiązująca – decyzja zawsze zostaje po Twojej stronie.
Do usłyszenia!