Ten artykuł szczególnie przyda się osobom, które zastanawiają się:
Czym jest marketing automation i jakie korzyści biznesowe można uzyskać dzięki usprawnieniu swoich procesów marketingowych?
Czy warto wdrożyć scenariusze marketing automation?
Jakie funkcje automatyzacji marketingu będą najkorzystniejsze i jak zdobyć więcej klientów za pomocą marketing automation?
Czytaj do końca, bo ta wiedza z pewnością przyda się w Twoim biznesie.
Automatyzacja marketingu to proces wykorzystywania dostępnych technologii do usprawniania działań marketingowych i osiągania lepszych wyników sprzedażowych. W ramach marketing automation wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają na automatyzację procesów marketingowych, takich jak:
wysyłanie e-maili,
zarządzanie kampaniami reklamowymi,
analizowanie informacji na temat zachowania użytkowników na danej stronie internetowej,
obsługę procesów w sklepie internetowym,
personalizowanie treści,
tworzenie baz danych klientów i wiele innych.
Dzięki automatyzacji marketingu możliwe jest przyspieszenie wielu działań, które wcześniej wymagały dużej pracy działu marketingu. To pozwala na oszczędność czasu i kosztów, a także na poprawę skuteczności działań marketingowych i zwiększenie efektywności sprzedaży.
Narzędzia marketing automation to nieocenione wsparcie dla każdego, kto chce usprawnić swoje działania i zwiększyć efektywność procesu sprzedażowego. Umożliwiają automatyczne tworzenie bazy danych, personalizowanie przekazu i dostarczanie wartościowych treści klientom, a także analizowanie wyników kampanii i podejmowanie szybkich decyzji w celu ich optymalizacji. Poprawnie skonfigurowany system automatyzacji marketingu może przynieść firmie duże oszczędności w postaci czasu i pieniędzy.
W dalszej części artykułu znajdziesz kilka przykładów dotyczących głównych narzędzi i funkcjonalności marketing automation.
To narzędzie służące do zarządzania relacjami z klientami. Może automatycznie śledzić każdy kontakt z klientem, od pierwszego e-maila do ostatniej rozmowy telefonicznej. Dzięki temu sprzedawca zawsze wie, w jakim jest stadium relacji z danym Klientem, na jakim etapie procesu zakupu znajduje się ten Klient i jakie działania należy podjąć, aby go przekonać do zakupu.
Dodatkowe możliwości automatyzacji marketingu z wykorzystaniem systemu CRM, to na przykład:
Generowanie raportów – CRM może automatycznie generować raporty dotyczące wyników sprzedaży, co znaczy, że dzięki narzędziom marketing automation możesz szybko i łatwo ocenić skuteczność działań sprzedażowych lub działań danego handlowca.
Kampanie email – automatyczne wysyłanie spersonalizowanych wiadomości email, takich jak informacja o promocji, przypomnienia o terminie ważności abonamentu lub powitanie dla nowego klienta.
Segmentacja klientów – system zbiera dane o klientach i umożliwia ich podział na grupy ze względu na ich zachowania, preferencje czy historię zakupów. Dzięki temu można dostosować ofertę i przesłać spersonalizowane wiadomości potencjalnemu klientowi. Przykładowy konfigurator takiej segmentacji widoczny jest na poniższej grafice.
Źródło: https://www.livespace.io/pl/poznaj-livespace-crm/funkcje-livespace-crm/segmentacja-klientow-w-crm/
Dzięki narzędziom do automatycznej personalizacji można wysyłać spersonalizowane wiadomości e-mail, np. do klientów odwiedzających daną stronę lub wykonujących inne akcje (odwiedzających konkretną podstronę w Twoim serwisie, czytających o ofercie itd.). E-mail marketing pozwala też na śledzenie i analizowanie danych dotyczących wyników kampanii, co z kolei umożliwia dostosowywanie strategii i działań do potrzeb klientów.
Automatyzacja e-mail marketingu doskonale sprawdzi się także w przypadku:
Powitalnych wiadomości – automatyczne wysyłanie spersonalizowanych powitań dla nowych subskrybentów, co może zwiększyć ich zaangażowanie i lojalność.
Wysyłaniu newslettera – automatyczna wysyłka newsletter z informacjami o nowościach, promocjach czy aktualnościach.
Wysyłaniu e-booka lub innej wartościowej treści – automatyczna wysyłka wartościowej treści w zamian za zapisanie się na newsletter lub wykonanie innej określonej akcji.
Wiadomościach do klientów opuszczających koszyk – automatyczna wiadomość email z przypomnieniem o porzuconym koszyku, zachęcająca użytkownika do powrotu i zakończenia transakcji.
Scenariusze marketing automation, jakie możesz wdrażać z wykorzystaniem e-mail marketingu, to potężna marketingowa broń. Automatyzacja email marketingu pozwala na zwiększenie efektywności działań marketingowych, poprawę jakości obsługi klienta i oszczędność czasu. Wystarczy odpowiednio zaplanować proces i ustawić właściwe kryteria w narzędziu, aby zautomatyzować wiele procesów i skutecznie docierać do klientów.
Na poniższej grafice możesz zobaczyć przykładowe kryteria dostępne w narzędziu GetResponse.
Ta platforma marketing automation to kolejny sposób na przyspieszenie wielu działań marketingowych. Chatboty doskonale symulują rozmowę człowieka z użytkownikiem – sprawdzają się na przykład w procesie obsługi klienta, automatycznie wysyłając odpowiedzi na pytania i pomagając w wyborze produktów. Wszystko dzieje się automatycznie, dzięki czemu można efektywniej wykorzystać handlowców do realizacji innych zadań. Chatboty mogą działać na różnych platformach, w tym na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i na platformach społecznościowych.
Dodatkowe funkcje chatbotów to np.
Generowanie leadów - mogą pomóc w generowaniu leadów poprzez zbieranie danych kontaktowych klientów i zapraszanie ich do podjęcia dalszej interakcji.
Planowanie spotkań - chatboty usprawniają proces umawiania klienta na spotkanie, proponując konkretne wolne terminy.
Analiza danych - chatboty umożliwiają zbieranie danych, co może pomóc w analizie zachowań klientów i dostosowaniu późniejszych działań marketingowych.
Poniżej możesz zobaczyć przykłady zastosowań chatbotów w komunikacji z klientem.
Aktualnie na rynku istnieje wiele różnych narzędzi, które umożliwiają szerokie zastosowania marketing automation – możesz wdrażać różne scenariusze marketing automation i w ten sposób realnie usprawniać różne obszary swoich działań marketingowych. Najlepiej jednak wybrać takie narzędzia, które precyzyjnie spełniają Twoje aktualne biznesowe potrzeby.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że wiele narzędzi automatyzacji marketingu można ze sobą połączyć i w ten sposób uzyskać jeszcze lepsze rezultaty. Dzięki integracji wszystkie narzędzia pracują ze sobą, co pozwala na unikanie duplikacji danych i zwiększenie efektywności.
Możemy na przykład połączyć nasz CRM z narzędziem do e-mail marketingu i śledzenia użytkownika na stronie. To pozwala handlowcom widzieć, czym interesował się potencjalny Klient przed kontaktem. Wtedy od razu łatwiej jest mu poprowadzić rozmowę. Taka integracja pozwala też automatycznie weryfikować jakość zgłoszenia.
Z drugiej strony – integracja CRM z narzędziami do analizy danych pozwala na śledzenie sprzedaży i identyfikację najlepiej sprzedających się produktów. Dzięki działaniom marketing automation możesz zoptymalizować swoją strategię sprzedaży i zwiększyć zyski. Możesz także skuteczniej odzyskiwać leady, pracować nad klientem w wielu różnych kanałach, czy w ogóle monitorować, w jaki sposób klienci kupują.
Oczywiście zastosowań jest całe mnóstwo. A to pokazuje, jak wielki potencjał mają nowoczesne technologie. Najlepsze systemy marketing automation pozwalają na bardziej efektywną i skuteczną pracę zespołu marketingowego oraz lepsze wyniki finansowe dla całej firmy.
Czy teraz już widzisz, jak duże możliwości i przewagę konkurencyjną może zapewnić Twojej firmie automatyzacja marketingu internetowego i wymienione zastosowania marketing automation? Oraz jak dużą wartość marketing automation ma w codziennych działaniach? Z tego artykułu warto wyciągnąć trzy wnioski:
Warto zauważyć, że wykorzystanie marketing automation jest w aktualnych czasach właściwie niezbędne, jeśli chcesz skalować firmę.
Wdrożenie automatyzacji może się odbywać na różne sposoby, możesz wykorzystywać różne narzędzia i swobodnie je ze sobą łączyć. Ważne, by przy doborze narzędzi automation marketing mieć na uwadze aktualne potrzeby i cele swojego biznesu.
Zastosowanie automatyzacji marketingu i skuteczne wdrożenie narzędzi marketing automation jest złożonym procesem, który trzeba świadomie poprowadzić. Niezbędne są do tego aktualna wiedza marketingowa i umiejętności.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, specjaliści z Social Elite służą pomocą. Zobacz nasze wyniki na realnych projektach – odwiedź zakładkę „case studies”, gdzie opisujemy prawdziwe historie naszych klientów, wprowadzone rozwiązania i efekty, które wygenerowaliśmy dzięki wieloletniemu doświadczeniu i praktycznym umiejętnościom.
Możesz też od razu zamówić bezpłatną konsultację, podczas której indywidualnie przyjrzymy się Twojej sytuacji i niezobowiązująco powiemy, co możemy zrobić dla Ciebie i Twojego biznesu.
------
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Jak oceniasz ten wpis?
Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić
Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów 0
Jeszcze nie oceniono wpisu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi!