Marketing na Instagram – 7 strategii rozwoju konta
Firmowy marketing na Instagram nie generuje oczekiwanych rezultatów? Chcesz zwiększyć swój zasięg i zaangażowanie użytkowników Instagrama, ale jedyne co widzisz, to kilka serduszek pod postami i marne zasięgi? Wiesz, że Instagram marketing pozwala wygenerować dobre efekty dla biznesu, ale nie do końca masz pomysł, jak to zrobić? Z tego artykułu dowiesz się, jak to zmienić!
Skoro zainteresował Cię ten temat, to prawdopodobnie widzisz ogromny potencjał biznesowy Instagrama i chcesz go wykorzystać, ale nie do końca wiesz JAK. Nie da się ukryć, że marki świadomie prowadzące swoje firmowe konta potrafią zrobić z nich solidny filar biznesowy regularnie zwiększający zyski. Jak działa algorytm Instagrama i jak pozyskać aktywnych użytkowników dla swojej firmy?
W tym artykule poznasz 7 strategii, które z dużym prawdopodobieństwem zwiększą Twoje zasięgi na Instagramie w 2023 roku. Czytaj do końca!
Spis treści
- Instagram? Marketing na tej platformie to dla wielu firm konieczność. Dlaczego?
- 1. Instagram jako miejsce budowania relacji
- 2. Jak działa algorytm Instagrama – interakcje użytkowników
- 3. Publikowanie postów, Instagram stories, reelsów i prowadzenie live
- 4. Nowe funkcje Instagrama, czyli nie bagatelizuj Instagram reels
- 5. Wykorzystaj najlepszy czas – real time marketing
- 6. Zachęcaj do współpracy – Instagram pozwala współtworzyć treści
- 7. Najlepszy czas publikacji to czas regularny
- Instagram marketing? Czas na podsumowanie
Instagram? Marketing na tej platformie to dla wielu firm konieczność. Dlaczego?
Na początek warto sobie uświadomić kilka ważnych faktów na temat Instagrama w 2023.
Jak duży potencjał biznesowy ma ta platforma na rynku mediów społecznościowych? Ilu użytkowników IG jest w Polsce? Czy warto mieć Instagram firmowy i go prowadzić? Kiedy IG jest skutecznym narzędziem marketingowym? I czy działania marketingowe na tej platformie są konieczne?
Zgodnie z najnowszym raportem Digital 2023 oraz danymi statystycznymi zebranymi przez Websiterating:
- Instagram ma aktualnie aż 1.28 miliarda aktywnych kont miesięcznie i 500 milionów użytkowników dziennie.
- W Polsce jest na 3. miejscu pod względem najpopularniejszych platform społecznościowych – prześcignął go tylko Facebook i Messenger FB.
- Liczba użytkowników Instagrama w Polsce powyżej 13 r.ż. wyniosła na początku 2023 roku aż 10,4 mln, co oznacza, że zasięg reklam sięgnął poziomu 25,1% całej populacji.
- W styczniu 2023 roku 57,8% odbiorców reklam na Instagramie w Polsce stanowiły kobiety, a 42,2% mężczyźni.
- 63% użytkowników codziennie loguje się do aplikacji. To większość użytkowników Instagrama.
- Przeciętny użytkownik spędza 53 minuty dziennie, korzystając z aplikacji Instagram.
- 44% konsumentów korzysta z Instagrama, aby robić cotygodniowe zakupy.
- Przychody z reklam na Instagramie oszacowano na 33.3 miliarda dolarów w 2022 roku.
Jak widzisz, publikowanie treści na Instagramie pozwala użytkownikom realizować cele nie tylko społecznościowe, relacyjne i rozrywkowe. IG jest też doskonałą platformą do wykorzystania pod kątem biznesowym - to fantastyczny sposób na promocję marki. Korzysta z niego ogromna grupa ludzi, spośród której każdy wykazuje określone zainteresowania i zazwyczaj chętnie wchodzi w interakcje z treściami, które do nich nawiązują. Jest więc doskonałym miejscem do budowania relacji z potencjalnymi klientami, zainteresowania ich swoją ofertą i ostatecznie – zachęcenia ich do zakupu.
Jak osiągnąć taki efekt i skorzystać z funkcji Instagrama, by rozwinąć swój biznes?
Działania z obszaru Instagram marketing można realizować na różne sposoby. W dalszej części artykułu zobaczysz 7 strategii publikacji na Instagramie, które z doświadczenia polecamy do skutecznego zwiększania zasięgów i większego zaangażowania odbiorców.
>> Wolisz formę wideo? W takim razie zobacz poniższy materiał!
1. Instagram jako miejsce budowania relacji
Na początek warto sobie uświadomić, że Instagram to przede wszystkim miejsce do budowania relacji. A do relacji potrzebny człowiek.
WAŻNE: Zasada działania jest tu bardzo prosta: jeśli nie zbudujesz relacji ze swoim odbiorcą, nie będzie on zainteresowany tym, co sprzedajesz. To najważniejsza strategia.
W publikacjach powinni pojawiać się ludzie. I doskonale rozumiemy, że Ty jako właściciel biznesu możesz nie mieć na to czasu, bo pewnie masz sporo innych obowiązków. Ale równie dobrze możesz pokazać zespół, ludzi od marketingu lub po prostu inne osoby związane z firmą.
No, chyba że budujesz markę osobistą – wtedy nie masz wyjścia. Taka marka jest mocno związana z Twoją osobą, dlatego siłą rzeczy musisz się pokazać, jeśli chcesz iść naprzód.
W pozostałych przypadkach śmiało możesz pokazywać członków zespołu, relacje z firmowych imprez, spontaniczne Instagram stories z biura czy wszelkie inne treści zawierające element ludzki.
Zobacz na przykład, jak Costa Coffee albo Castorama Polska fajnie budują relację pomiędzy postami produktowymi. Potem polecamy Ci przetestować tę strategię w praktyce i po prostu zobaczyć, co się stanie.
Wyświetl ten post na Instagramie
Wyświetl ten post na Instagramie
2. Jak działa algorytm Instagrama – interakcje użytkowników
Algorytm Instagrama ma swoje zasady – m.in. mocno ceni poziom interakcji pomiędzy danym kontem a obserwatorami. Jeśli dana osoba częściej polubi i skomentuje posty Twojego firmowego profilu niż posty innych użytkowników, to będzie później częściej widzieć kolejne Twoje treści. Z tego powodu dobrą strategią na większe zasięgi jest inicjowanie interakcji pośród obecnych i nowych odbiorców, czyli np. aktywne dawanie serduszek do zdjęć użytkowników instagrama, którzy lubią Twoje firmowe treści.
Ważne też, by np. sprawnie odpowiadać na komentarze pod własnymi publikacjami i nie zostawiać żadnego bez odpowiedzi. A najlepiej jeszcze zadawać dodatkowe pytania, aby wywiązała się większa dyskusja.
Można też wykorzystać storiesy i dostępne tam opcje ankiet, quizów lub sesje Q&A, które dobrze motywują nowych odbiorców do większej liczby aktywności.
Takie działania na Instagramie pozwalają użytkownikom budować silne relacje i zwiększać widoczność instagramowej strony swojej firmy.
Źródło: https://business.instagram.com/blog/a-step-by-step-guide-create-playful-and-interactive-instagram-stories?locale=pl_PL
3. Publikowanie postów, Instagram stories, reelsów i prowadzenie live
Pewnie doskonale kojarzysz moment, kiedy na Instagrama weszły reelsy i nagle wszyscy się na nie rzucili, prawda? Wiele osób szybko zapomniało zupełnie o funkcji publikowania postów, czy tworzeniu treści wideo na stories. Tymczasem każda forma publikacji generuje dodatkowy zasięg. Dlaczego z niego rezygnować, zamiast podbić czynniki rankingowe algorytmu Instagrama?
WAŻNE: My polecamy wykorzystywać wszystkie dostępne narzędzia podczas tworzenia nowych treści, bo dzięki nim możemy bodźcować odbiorców z różnych stron i faktycznie w ten sposób zwiększać swoje zasięgi. Ważne, by świadomie dobierać formę publikacji do prezentowanej treści oraz celu, który chcesz zrealizować.
Zobacz, że np. algorytm Instagrama działa tak, że posty i storiesy docierają głównie do Twoich aktualnych followersów. A jak działa algorytm Instagram reels? On z kolei dąży do tego, by rolki wyświetlały się jak największej liczbie osób, które jeszcze nie obserwują Twojego profilu - to szansa, by dotrzeć do Twojej grupy docelowej. Te różnice warto wziąć pod uwagę.
Przykładowo: jeśli chcesz opublikować materiały, których celem ma być budowanie świadomości marki i rozpoznawalności marki, to polecamy formę reelsa, aby mógł swobodnie cały czas docierać do nowych osób, które jeszcze Cię nie znają. Ale w przypadku np. rabatu dla aktualnych klientów, taką informację lepiej puścić w formie posta albo story, bo wtedy wyświetli się osobom, dla których będzie istotna.
Czy Twoje materiały muszą być wysokiej jakości, by marketing zaczął działać?
To w dużej mierze zależy od branży. Na przykład w branży beauty często jest potrzeba tworzenia wysokiej jakości zdjęć i wideo. Także to kwestia indywidualna i w dużej mierze zależy od potrzeb i gustu odbiorców w niszy.
4. Nowe funkcje Instagrama, czyli nie bagatelizuj Instagram reels
Choć wszystkie formy publikacji na Instagramie są bardzo ważne, to zdecydowanie warto tutaj podkreślić szczególne znaczenie nowych postów wideo, czyli reelsów. Jeśli chcesz podnieść efektywność działań swojej strony na tej platformie, to mocno zainteresuj się tematem tworzenia atrakcyjnych reelsów. Pierwszy BOOM na nie minął, ale nadal mają ogromny potencjał i często zyskują duże zasięgi. Dobrze Ci posłużą do podkreślenia wyróżników swojej marki albo pokazania biznesu od inspirującej strony. Nadają się też do zaprezentowania produktów czy usług.
Ważne, by zadbać o atrakcyjną formę i korzystać z trendującej muzyki, którą algorytm Instagram reels mocno ceni.
Co też istotne, ostatnio Instagram wprowadził nową funkcję publikowania reelsów z oznaczeniem wiodących tematów – można określić ich kilka na końcowym etapie publikowania reelsa. Dzięki temu algorytm Instagram reels lepiej dopasowuje rolkę do właściwej kategorii i wyświetla użytkownikom treści, które rzeczywiście ich interesują – zwiększając w ten sposób szansę na pozytywne interakcje i większy zasięg.
5. Wykorzystaj najlepszy czas – real time marketing
Kolejna strategia dotyczy tematyki publikowanych treści. Na Instagramie warto pokazywać to, co dzieje się w Twoim biznesie w realu – czas publikowania postów powinien korespondować z rzeczywistością. Ale uważaj: dziesiąta fotka z biura w tym tygodniu nikogo nie zainteresuje. Ważna jest jakość treści.
Dobrą strategią dla osób, które chcą zwiększyć swoją widoczność na Instagramie, jest połączenie wpisu z bieżącymi wydarzeniami – sportowymi, zbliżającymi się świętami lub każdą inną informacją, którą żyją ludzie. Zainteresuj swoją społeczność! Pokażesz w ten sposób, że komunikacja Twojej firmy nie jest sztywna i sztampowa, a biznes jest otwarty na to, co dzieje się wokół.
Świetnie robi to np. InPost albo wspomniana już wcześniej Costa Coffee. Kojarzysz ich okazjonalne publikowanie postów?
Wyświetl ten post na Instagramie
Wyświetl ten post na Instagramie
6. Zachęcaj do współpracy – Instagram pozwala współtworzyć treści
Zwróć uwagę na to, że wielu klientów prowadzi swój profil prywatny na Instagramie, często posiadając tysiące followersów w swojej społeczności!
Możesz to wykorzystać i w ten sposób zwiększyć swoje zasięgi i skuteczność działań marketingowych. Jak?
Warto na przykład zaproponować jakiś rozsądny rabat osobom, które wstawią zdjęcia/ Instagram stories/ reels związane z Twoją marką (np. przedstawiające produkty lub zrobione w sklepie stacjonarnym) i oznaczą Twój firmowy profil. To szansa na większą rozpoznawalność.
Co jeszcze? Czy na przykład strategia influencer marketingu to coś, co warto przemyśleć?
Zdecydowanie. Jeśli zamierzasz wdrożyć takie działania, to pamiętaj, że liczy się nie tylko liczba followersów, ale to, czy są to osoby, które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami.
Dzięki niedawnej aktualizacji Instagrama możesz także tworzyć treści współtworzone. W takiej sytuacji post wyświetla się zarówno na Twoim koncie publikującym post, jak i profilu osoby, z którym go współtworzysz. Jeśli jest to profil aktywny i popularny, np. przyjaznej marki, z którą współpracujesz, to na pewno taka strategia Ci się opłaci.
Wyświetl ten post na Instagramie
7. Najlepszy czas publikacji to czas regularny
Przed nami jeszcze jeden bardzo ważny punkt. Pamiętaj, że wszystko, co powyżej przedstawiliśmy, sprowadza się do jednej rzeczy, jaką jest: systematyczność. Nie ma magicznych sposobów na milionowe zasięgi. Trzeba je wypracować za pomocą świadomych działań. Tym bardziej, że marketing zaczął się profesjonalizować, a firmowe profile na Instagramie pozwalają na coraz więcej.
Strategią, którą zawsze polecamy, jest: wytrwałość i analizowanie statystyk. Publikacja, obserwacja, wnioski, usprawnienia. To koło powinno się zamykać i stale toczyć. Dzięki temu wiemy, jakie treści działają i w którym kierunku rozwijać profil marki, a na jakie nie warto tracić swojego czasu i energii.
WAŻNE: Jeśli zależy Ci na szybkich wynikach i chcesz zwiększyć swoją skuteczność na Instagramie, to dobrym boosterem dla szybszego osiągnięcia celów zasięgowych i monetyzacji firmowego konta mogą być działania reklamowe. Pozwalają na dotarcie do użytkowników, którzy realnie wykazują zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami. Czyli z dużym prawdopodobieństwem mogą zostać klientami Twojej firmy. W aktualnych czasach Instagram nadal ma duży potencjał reklamowy, a koszty są stosunkowo niskie w porównaniu z możliwymi zyskami. Jak skutecznie promować post na IG?
Już teraz czujesz, że przydałoby Ci się wsparcie przy prowadzeniu firmowego Instagrama i działaniach reklamowych na tej platformie? W takim razie zapraszamy do Social Elite. Nasi specjaliści zajmują się tym na co dzień i zrobią wszystko, by podkręcić Twoje wyniki.
Sprawdź prawdzie historie naszych klientów, którzy już zdecydowali się skorzystać z naszych usług. Zrobimy wszystko, aby wygenerować pożądane efekty również dla Twojej firmy >> www.socialelite.pl/edukacja/case-studies
Instagram marketing? Czas na podsumowanie
Tymczasem dotarliśmy do końca. Gratulujemy Ci chęci rozwoju firmowego konta Instagram i trzymamy kciuki za skuteczność strategii, które zdecydujesz się wprowadzić do biznesowej komunikacji na Instagramie.
Pamiętaj, że Instagram testuje cały czas nowe funkcje i to, że w tym roku algorytm Instagram działa tak, a nie inaczej, niestety nie daje gwarancji, że za kilka miesięcy będzie tak samo. Z dużym prawdopodobieństwem może się zmienić algorytm Instagram reels (który jest stosunkowo młody) lub nawet sposób oceny wszystkich typów publikacji na tej platformie. Warto być na bieżąco i aktywnie reagować na zmiany, aby generować pożądane wyniki.
Chcesz przygotować kampanię marketingową na Instagram, skierowaną w Twoją grupę docelową? Zależy Ci na rozwoju swojej marki na Instagram? Chcesz, żeby instagram marketing zaczął przynosić konkretne efekty?
Inne firmy wykorzystują Instagram w Twojej branży. A Ty? Jeśli Ty ani Twój zespół nie macie czasu, by samodzielnie wdrożyć te działania wewnątrz swojej firmy, zapraszamy do Social Elite! Nasi specjaliści z przyjemnością odciążą Was z tych zadań i zajmą się przygotowaniem profesjonalnej kampanii marketingowej.
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację, podczas której poznamy Twoje biznesowe potrzeby i zaproponujemy dopasowane działania marketingowe, które pozwolą najlepiej je zaspokoić.
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację:
-----
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować: