Marketing TikTok – strategia marketingowa dla biznesu na 2023 rok
Zastanawiasz się nad wejściem ze swoją firmą na TikTok? Strategia marketingowa świadomie wykorzystująca atuty Twojego biznesu może pomóc Ci osiągnąć sukces na tej platformie! Jak to zrobić i czy to się opłaca? Jakie filmy marka powinna publikować, żeby zainteresować odbiorców? Czy influencer marketing jest dobrą drogą, czy może lepiej samodzielnie budować konto firmowe na TikTok?
Z tego artykułu dowiesz się:
-
dlaczego TikTok marketing jest ważny dla Twojej firmy i jaki jest jego potencjał w realizacji Twoich biznesowych celów,
-
jak bez dużego wysiłku wygenerować fenomenalne efekty, wybić się na TikToku i zwiększyć sprzedaż,
-
jak zaangażować użytkowników w relacje z markami, budować strategie tworzenia contentu i planować działania reklamowe.
Czytaj do końca, bo ta wiedza szczególnie Ci się przyda, jeśli teraz zastanawiasz się, czy wejść ze swoją firmą na TikToka.
Polecam Ci także mój niedawny film na temat marketingu na TikToku. Jeśli preferujesz formę wideo, zachęcam do obejrzenia!
Jaką platformą jest TikTok?
Na początek kilka faktów. TikTok jest platformą krótkich filmów nagrywanych głównie smartfonem. Jego misja to inspirowanie kreatywności i przynoszenie radości użytkownikom – tak mówią twórcy.
Rzeczywiście TikTok mocno kojarzony jest z rozrywką i dobrą zabawą. Są tam krótkie filmiki (5-60 sekund), które mają przyciągnąć uwagę i zazwyczaj dać jakąś pozytywną wartość, np. poprawić humor. Swoją drogą, robią to bardzo dobrze.
TikTok jako platforma social media doskonale dopasował się do naszych czasów, w których często chcemy szybkich treści i krótkich informacji. TikToka odpalasz i właściwie od razu widzisz filmiki – nic nie musisz wybierać, szukać. Przesuwasz tylko palcem i oglądasz. Genialne.
No dobrze, ale co z wykorzystaniem go w biznesie?
TikTok ma aktualnie ponad MILIARD użytkowników na całym świecie. W Polsce potencjalna grupa odbiorców 18+ to ponad 10 mln użytkowników platformy (według najnowszego raportu Digital 2023). Czyli prawie co czwarta pełnoletnia osoba w Polsce ma TikToka i dzięki tej platformie może zostać Twoim klientem. Całkiem nieźle, jak na „platformę dla dzieciaków”, prawda?
Jak się zachowują użytkownicy TikToka?
TikTok jest z jednej strony miejscem rozrywki, a z drugiej – doskonałym miejscem budowania relacji. Użytkownicy TikToka mają silną potrzebę przynależności, czują się blisko obecnych tam firm i są otwarci na reklamę. Są też mniej wrażliwi na cenę. Często mogą zapłacić więcej za jakościowe produkty lub kupować droższe produkty marek, które uważają za etyczne.
Znaczy to tyle, że na TikToku jest bardzo duża grupa ludzi, którzy mają tendencję, potrzebę i środki finansowe, żeby zostać Twoimi klientami. I tylko od Ciebie zależy, czy tam zaistniejesz i im to umożliwisz.
Często wystarczy dobry pomysł i fajna muzyka, żeby treści marki „zażarły”. Tym bardziej że jest tam jeszcze stosunkowo mało działań marek, które mają coś sensownego do powiedzenia (niektórzy zastanawiają się nad wejściem na Instagram, a co dopiero TikTok!).
Ty możesz być dwa kroki przed nimi, publikując na platformie nowe treści dla swojej firmy.
TikTok marketing strategy, czyli strategie biznesowe na TikToku
Jeśli chcesz wykorzystać potencjał TikToka w swoim biznesie, właściwie masz dwie drogi:
-
podjąć współpracę z influencerami, którzy będą promować Twoje produkty/usługi (tzw. TikTok influencer marketing)
-
albo założyć nowe konto dla swojej firmy.
Opcja pierwsza może być trochę szybsza w realizacji, ponieważ TikTok influencer marketing polega na korzystaniu z... gotowej już pracy. Wyzwaniem będzie tylko znalezienie wartościowych influencerów, którzy będą tworzyć treści marki godnie prezentujące ofertę. Czyli takie osoby, które przede wszystkim: należą do Twojej branży (macie wspólną grupę docelową), a przy tym są wiarygodne, wzbudzają zaufanie i mają dobrą relację z tymi ludźmi.
WAŻNE: Pamiętaj, że takie osoby będą wpływać na wizerunek całej Twojej marki, dlatego starannie je dobieraj, jeśli zdecydujesz się iść tą drogą.
Drugą możliwością jest tworzenie konta firmowego i całej komunikacji samodzielnie. Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, to jako właściciel firmy pewnie zlecisz to zadanie osobom ze swojego działu marketingu, zewnętrznej agencji lub jakiemuś freelancerowi. Bardzo dobrze – w firmie jest wiele spraw do dopilnowania, dlatego zrozumiałe jest, że możesz nie mieć czasu, aby tworzyć samodzielnie TikTok marketing strategy. Jednak zanim to zrobisz, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy weryfikowaniu tej pracy i analizowaniu efektów.
Zajrzyj do naszych artykułów na temat delegowania usług agencji marketingowej oraz wyborze agencji do współpracy i poznaj nasze porady, które prawdopodobnie pomogą Ci przy podejmowaniu decyzji:
>> Outsourcing marketingu – jak delegować usługi marketingowe specjalistom i agencjom zewnętrznym?
>> Jak wybrać agencję reklamową do współpracy?
Poniżej możesz też obejrzeć nasze TikToki związane z tym tematem – pokażą Ci dodatkowe konteksty. 🙂
@dawidbaginskiofficial Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji marketingowej czy freelancera, który będzie prowadził działania reklamowe dla Twojej firmy ❓ I dlaczego liczba osób pracujących przy Twoim projekcie ma znaczenie❓ Odpowiadam w tym wideo 🎥. #marketingwinternecie #dawidbagiński #strategiamarketingowa #sukcesmarketing #komunikacjamarki #jaksprzedawać #agencjamarketingowa ♬ Asian taste trap(971188) - stst-Bonz
@dawidbaginskiofficial Jakie są modele rozliczeń z agencją marketingową, jakie stosujemy w Social Elite i które z nich warto wybrać, by opłacało się to obu stronom ❓ 👉 Zobacz wideo, w którym odpowiadam na wszystkie te pytania. #prowadzeniefirmy #efektywnybiznes #ecommercepolska #dawidbagiński #sprzedażinternetowa #marketingwinternecie ♬ Neon Bass - Tangelene Bolton
Z jakich strategii warto korzystać, aby się wybić na TikToku ze swoją marką?
Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że rola TikToka w strategii marketingowej firmy będzie się różnić w zależności od tego, czy rozwijasz markę osobistą, profil sklepu online czy może firmę z ofertą B2B. Poprzez tworzenie treści na TikToku można realizować różne cele biznesowe, np.: budować rozpoznawalność marki, wyróżniać się na tle konkurencji, edukować odbiorców czy po prostu zwiększać sprzedaż.
Potrzebne są filmy różnego typu. W każdym warto się jednak trzymać jednej tematyki, z którą ma być kojarzony profil, czyli np. branży albo po prostu oferty. Materiały na TikToku mogą trafiać do dużej liczby użytkowników, którzy jeszcze Cię nie znają, dlatego każde wideo powinno dobrze identyfikować biznes.
Jakie tworzyć treści?
Jeśli masz sklep internetowy i oferujesz fizyczne produkty, to odbiorcy powinni je zobaczyć. Jednego dnia pokaż np. produkt stojący na półce i wyczekujący swojego nowego właściciela, drugiego dnia pokaż go w użyciu, kolejnego użyj jeszcze więcej efektów i pozwól, żeby produkt może sam opowiedział o korzyściach, które oferuje itd. Postaw na krótkie materiały z fajnie dopasowaną muzyką i obserwuj wyniki.
WAŻNE: Produktowe TikToki zawsze warto też przeplatać treściami lżejszymi i bardziej lifestylowymi. Bo chociaż znaczna część użytkowników platformy zazwyczaj dobrze reaguje na reklamę, to strategia publikowania filmów wyłącznie produktowych zazwyczaj NIE działa.
Czynnik ludzki jest bardzo ważny. Na przykład: co dzieje się za kulisami, proces tworzenia produktów, pakowanie paczek, przedstawienie osoby z zespołu, jakieś ciekawe momenty z pracy albo co robicie w przerwach, w wolnym czasie itp. Takie materiały dobrze budują relację z Twoją grupą odbiorców TikTok.
Co trzeba wiedzieć o algorytmie TikToka?
Głównym czynnikiem algorytmu wpływającym na zasięgi jest czas oglądania. Im dłużej grupa użytkowników ogląda filmy, tym chętniej algorytm poda je dalej. Jeśli więc na firmowym TikToku chcesz np. czasami edukować odbiorców z jakiegoś tematu, dawać im porady, wskazówki, wyjaśnienia, to tutaj mocno pamiętaj, żeby NIE przedłużać.
WAŻNE: Jeśli można pokazać coś krócej, to właśnie tak powinno być pokazane. Bez lania wody, zbędnych słów, zapychaczy i długich przerw. Film ma być dynamiczny i ciekawy. Najlepszy czas dla większości filmów to ok. 20 sekund.
Drugim bardzo ważnym czynnikiem są udostępnienia. Z naszego doświadczenia wynika, że użytkownicy TikToka mają tendencję do przekazywania dalej materiałów typu: poradniki, przepisy, ciekawe sposoby wykonania danej czynności, instrukcje, ale też kontrowersyjne informacje, śmieszne filmiki i wszelkie oryginalne, trendujące tematy. Warto te rzeczy wziąć pod uwagę przy tworzeniu strategii publikacji dla swojej marki.
Jak robić działania marketingowe na TikToku i czy warto tworzyć kampanię reklamową?
Na TikToku mamy spore możliwości reklamowe – podobnie jak na innych mediach społecznościowych. TikTok Ads Manager działa analogicznie do menedżera reklam na Facebooku i umożliwia tak zwane szczegółowe opcje targetowania. Możemy skierować reklamę np. do osób zainteresowanych shopify dropshipping czy google ads, targetować po konkretnych hashtagach albo nawet pokazywać się osobom obserwującym profile o danej tematyce.
W porównaniu z innymi platformami reklamowymi, koszty wyświetleń na TikToku są jeszcze stosunkowo niskie i dzięki temu skuteczność kampanii marketingowej TikTok Ads może być naprawdę duża. Treści często idą w viral.
Warto jednak pamiętać, że reklama w marketingu TikTok wymaga starannego planowania i wykonania, aby była skuteczna. Jeśli więc na poważnie myślisz teraz o uruchomieniu firmowego TikToka, to zapraszam Cię do Social Elite. Nasi specjaliści pomogą Ci stworzyć strategię, przygotują content i poprowadzą dla Ciebie efektywną kampanię reklamową na tej platformie.
Proces targetowania kampanii w TikTok Ads Menager
Zobacz prawdziwe historie naszych klientów, którzy skorzystali z usług marketingowych Social Elite >> www.socialelite.pl/edukacja/case-studies
Potencjał marketingu TikTok – podsumowanie
Jeśli dotarłeś do tego miejsca – gratulacje. Oznacza to, że na poważnie myślisz o roli TikToka w swojej firmie. Z pewnością masz już świadomość, że ta platforma ma duży potencjał biznesowy, jednak istnieją różne drogi i strategie marketingowe na TikToku, m.in.:
-
TikTok influencer marketing
-
czy samodzielne tworzenie kanału firmowego, który może realizować różne cele biznesowe, np.: budować rozpoznawalność marki, wyróżniać się na tle konkurencji, edukować odbiorców czy po prostu zwiększać sprzedaż.
Aby podjąć właściwą decyzję, należy świadomie przeanalizować biznesowe potrzeby marki, ustalić mierzalne cele do osiągnięcia oraz zweryfikować własne możliwości. Dopiero w następnym kroku weź pod uwagę porady i sugestie dotyczące konkretnych publikacji przedstawione w tym artykule. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na stworzenie dobrej docelowej TikTok strategii, która zaowocuje dla Ciebie biznesowo w przyszłości.
Na koniec polecamy Ci też obejrzeć nasze krótkie wideo na temat roli TikToka w biznesie – ta forma pozwoli Ci zobaczyć jeszcze inne konteksty potencjału biznesowego TikToka i być może odpowie na pytania, które mogły pojawić się podczas czytania.
@dawidbaginskiofficial Dla wielu przedsiębiorców Tik Tok to wciąż tylko śmieszne filmiki i łatwa rozrywka. W tym wideo opowiem, jak może pomóc Ci w tworzeniu strategii marketingowej i pozyskiwaniu nowych grup klientów ✅. #biznesnatiktoku #tiktokpolska #mowieotiktoku #tiktokdlabiznesu #mediaspołecznościowe #strategiasocialmedia #socialmediapolska #prowadzeniesocialmedia #prowadzeniesocialmediów #agencjasocialmedia #strategiamarketingowa ♬ dźwięk oryginalny - Dawid Bagiński
A jeśli już teraz czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, zapraszamy do Social Elite!
Wypełnij poniższy formularz i zamów bezpłatną konsultację, podczas której poznamy Twoje biznesowe potrzeby i zaproponujemy dopasowane działania, które pozwolą najlepiej je zaspokoić.
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację:
------
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować: