Outsourcing marketingu – jak delegować usługi marketingowe specjalistom i agencjom zewnętrznym?
Jesteś właścicielem firmy, pełnisz funkcję dyrektora marketingu lub marketing menedżera i coraz częściej myślisz o outsourcingu działań marketingowych? Interesuje Cię marketing outsourcing i chcesz zlecić kompleksowe działania marketingowe zewnętrznej firmie? Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Outsourcing marketingu będzie w takiej sytuacji dobrym wyborem – musisz jednak wiedzieć kilka rzeczy, zanim się na niego zdecydujesz.
Z tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę, decydując się outsourcing usług marketingowych. Czytaj do końca, bo ta wiedza może się okazać kluczowa przy podejmowaniu decyzji. Szczególnie jeśli marketing outsourcing będziesz zlecać po raz pierwszy.
Co uświadomić sobie na początku, jeśli rozważasz outsourcing procesów marketingowych firmy?
UWAŻAJ NA TO: Często zdarza się, że właściciel firmy, dyrektor marketingu czy marketing menedżer myśli, że outsourcing marketingu polega na tym, że takiemu zespołowi specjalistów, czy firmie zewnętrznej (np. agencji marketingowej), deleguje się nie tylko konkretne zadania marketingowe, a odpowiedzialność za sporo działań wykraczających poza marketing.
W praktyce takie postępowanie to bardzo zły pomysł i za chwilę dowiesz się dlaczego. Delegowanie zadań to nie przekazywanie odpowiedzialności za własną firmę lub cały dział. A już w szczególności nie polega ono na delegowaniu ciężaru emocjonalnego, jaki wiąże się ze stanowiskiem właściciela, dyrektora marketingu lub marketing menedżera.
WAŻNE: To właściciel ponosi ostateczną odpowiedzialność za swój biznes, niezależnie od tego, kto wykonuje zadania. A dyrektorzy i menedżerowie ponoszą z kolei odpowiedzialność za swój obszar firmy, który mają za zadanie strategicznie rozwijać. Niestety zdarza się, że tej odpowiedzialności unikają.
DO PRZEMYŚLENIA: Co, jeśli zewnętrzny dział marketingu pozyskuje regularnie leady (kontakty do potencjalnych klientów, którzy wykazali zainteresowanie usługą), ale handlowcy kontaktują się z nimi zbyt późno lub w swoich działaniach są po prostu nieskuteczni? Czy to marketing nie zadziałał?
Zobacz case studies firm, które zdecydowały się na outsourcing marketingu we współpracy z Social Elite >>
Jeśli nie ma efektów, to może tak być, że przyczyną są nieskutecznie działania marketingowe, ale tak samo to, że coś nie działa w biznesie jak powinno. Niezależnie od tego brak efektów powoduje niezadowolenie. Z czego wynika tak duża rozbieżność i jak powinien wyglądać marketing outsourcing?
Zanim zdecydujesz się na marketing outsourcing, uświadom sobie, że marketing i sprzedaż to tylko dwa z kilku, często kilkunastu działów całego biznesu. I że biznes to system naczyń powiązanych ze sobą. Działy w firmie to jednostki, które jak koła zębate kręcą się w celu rozwoju całego systemu.
Jeżeli pomyślałeś_aś, że marketing outsourcing to świetny pomysł, który rozwiąże wszystkie problemy i dlatego delegowałeś_aś agencji zewnętrznej określone działania (np. prowadzenie fanpage na Facebooku, lub nawet cały social media marketing), to pamiętaj, że jeden specjalista w tej agencji NIE może odpowiadać za sukces całej firmy.
Na ten sukces składają się dziesiątki lub setki innych drobnych prac (z obszaru marketingu i nie tylko), które wykonują inne osoby w firmie. I co ważne każde z tych zadań musi być wykonane na wysokim poziomie — takim, który przekonuje potencjalnych klientów do zakupu.
Jedna osoba odpowiadająca za konkretny obszar w firmie nie może brać ciężaru emocjonalnego całej firmy. To nie jest w porządku, i sama próba przerzucenia odpowiedzialności na taką osobę jest bardzo nieetyczna.
Na co zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na outsourcing marketingu?
Jakie obietnice składa zewnętrzny dział marketingu
W pierwszej kolejności zwróć uwagę na to, w jaki sposób rozmawiają z Tobą sprzedawcy. Jeśli od razu obiecują maksymalizację wyników, super efekty po pierwszym miesiącu czy jakieś konkretne natychmiastowe wyniki, to uważaj – takich rzeczy nie można obiecywać. Można zrobić wstępne prognozy, czy podać przykłady innych podobnych kampanii dla branży takiej jak Twoja, ale nie ma dwóch dokładnie takich samych firm. Sprzedawca nie może dawać gwarancji, czy składać obietnic. Szczególnie że on prawdopodobnie nigdy nawet nie widział konta reklamowego, ani nie zrealizował kampanii reklamowej.
WAŻNE: Do prowadzenia działań marketingowych wybieraj raczej osoby lub agencje marketingowe, które zamiast składać obietnice, rzetelnie przedstawiają Ci zakres działań, które mogą wykonać w danym projekcie (np. kampaniach reklamowych, SEO pozycjonowaniu) i merytorycznie wyjaśniają, jak te działania, mogą wpłynąć na rozwój Twojego biznesu.
Jeśli chcesz zlecić outsourcing działu marketingu, to specjaliści, którzy dobrze znają się na branży, nigdy nie będą obiecywać Ci odrealnionych wyników, tylko pokażą szczegółowe działania promocyjne, które mogą wykonać, aby przyczynić się do rozwoju projektu.
Co więcej, profesjonalne firmy i specjaliści firm zewnętrznych są w stanie zrobić Ci dobre prognozy. Skoro dobrze znają branżę, to wiedzą, jakie są średnie stawki za wyświetlenia, konwersje czy jakie średnie obroty są osiągalne dla firm podobnych do Twojej. Dzięki temu masz realny pogląd na sytuację i wiesz, co w ramach outsourcingu usług marketingowych firma może zyskać.
Czy warto mieć (zewnętrznego) marketing managera lub dyrektora marketingu
Jeśli delegujesz kilkanaście, albo kilkadziesiąt różnych obszarów zadań, to koniecznie upewnij się, że po swojej stronie masz kompetentnego menedżera lub dyrektora, który będzie miał kompetencje do oceniania prac, zarządzania procesami i spinania ich w całość. Możesz także wynająć marketing managera do koordynacji działań marketingowych.
Kim jest marketing manager i dlaczego jest ważny w kontekście zlecania działań marketingowych firmom zewnętrznym? To taki nadzorca, który pomaga usuwać przeszkody i pokonywać ewentualne trudności. Robi to, nadzorując zadania z lotu ptaka i dostarczając wszelkich potrzebnych informacji pracownikom.
Wiele firm twierdzi, że taka osoba nie jest im potrzebna, co często wynika po prostu z chęci oszczędzania. Ale czy na pewno?
Zauważ, że pracownik działu marketingu to osoba, która przeważnie umie wykonywać zadania na wysokim poziomie. Ale co w sytuacji, kiedy masz na przykład 10 specjalistów z 3-5-7 różnych firm? Wtedy często jest tak, że te osoby ze sobą nie rozmawiają. Jak więc mają w magiczny sposób spiąć wszystkie prace między sobą?
To bardzo trudne. Jeśli więc nie masz w swojej firmie kompetentnego managera odpowiedzialnego za zarządzanie działem marketingu, zatrudnij go.
Strategia marketingowa, czyli konkretne cele i wskaźniki
Przed rozpoczęciem prac z każdym pracownikiem, specjalistą lub firmą zewnętrzną koniecznie określ dokładne cele i wskaźniki, którymi będziecie się kierować podczas oceny efektów pracy w zakresie outsourcingu działań firmy.
Z tą kwestią też często jest duży problem, ponieważ większość firm uważa, że jedyny wskaźnik to wzrost sprzedaży. To błędne podejście. Zobacz, że np.:
-
celem pozycjonowania strony internetowej jest pozyskanie nowych wejść z Googla z danych fraz kluczowych, a nie bezpośrednia sprzedaż,
-
celem wpisów na fanpage może być budowanie świadomości marki, budowanie relacji z odbiorcami albo edukowanie z zakresu produktu lub usług,
-
celem reklam na Facebooku może być pozyskanie ruchu na stronie lub wsparcie w procesie sprzedaży, a z kolei celem strony, na którą wchodzi osoba, jest umożliwienie dokonania zakupu — i ta strona powinna mieć odpowiedni współczynnik konwersji. Jeżeli jest on za niski, to żadne działanie marketingowe nie da oczekiwanego efektu sprzedażowego.
Poznaj case studies firm, które zdecydowały się na marketing outsourcing we współpracy z Social Elite >>
Outsourcing działu marketingu – podsumowanie
Jak widzisz, marketing outsourcing może być często dobrym rozwiązaniem dla biznesu, bo w ramach outsourcingu firma może zyskać większą wydajność i oszczędzić czas swoich pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że delegowanie zadań nie równa się przekazywaniu całkowitej odpowiedzialności. Właściciele firm, dyrektorzy marketingu i menedżerowie muszą zdawać sobie sprawę, że marketing i sprzedaż to tylko dwa z wielu działów w biznesie, a każde z zadań musi być wykonane na wysokim poziomie.
Co jeszcze warto zapamiętać w zakresie outsourcingu marketingu i delegowania usług agencji reklamowej?
-
Przed skorzystaniem z usług agencji zewnętrznych, dokładnie oceń oferty oraz rozmowy sprzedażowe, jakie prowadzi z Tobą firma marketingowa, zwracając szczególną uwagę na otrzymane obietnice i deklarowane doświadczenie w branży.
-
Warto też dokładnie zaplanować strategię marketingową w kontekście określonych działań marketingowych zlecanych na zewnątrz i określić wskaźniki oceny efektywności.
Już teraz wiesz, że potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu działań marketingowych? Nie zależy Ci na tworzeniu odrębnego własnego działu marketingu? Chcesz mieć pewność, że outsourcing usług marketingowych i skorzystanie z zewnętrznego działu marketingu pomoże Twojej firmie usprawnić działania? Jeśli tak, to zapraszamy do współpracy z Social Elite! Nasi specjaliści na co dzień pomagają biznesom z różnych branż w zakresie marketingu, prowadząc niezbędny im zakres prac lub całość działań marketingowych. Zobacz, jak oceniają nas Kontrahenci.
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację, podczas której poznamy Twoje biznesowe potrzeby i zaproponujemy dopasowane działania marketingowe, które pozwolą najlepiej je zaspokoić.