Podejście „Mobile First” w social media — 6 obszarów do usprawnień w e-commerce
Już 93,6% Polaków korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych (Digital 2023: Poland). W internecie polujemy na okazje zakupowe, szukamy rozrywki, ale też śledzimy ulubione marki w social mediach. To ogromny potencjał dla firm takich jak Twoja. Pytanie, czym jest podejście mobile first w social media i jak je wykorzystać w strategii?
W tym artykule wyjaśniamy:
- czym jest podejście „Mobile First” w social media w branży e-commerce?
- Dlaczego być może słyszysz o nim pierwszy raz?
- I co po przeczytaniu tego artykułu, możesz zrobić, aby wnieść swój marketing na wyższy poziom — zwiększyć zasięgi, poprawić skuteczność reklam i sprawić, że konkurencja będzie mówiła: „oni to dobrze ogarniają te social media?”
Spis treści
- Podejście Mobile First social media — co to takiego?
- Strategia mobilna w e-commerce: 6 obszarów, w których warto wprowadzić usprawnienia
- 1: Tworzenie przyciągających i utrzymujących uwagę wideo produktowych
- 2: Zwiększanie mocy pierwszych słów w kreacjach reklamowych
- 3: Więcej miejsca = więcej uwagi? Zdecydowanie!
- 4: Często mniej znaczy lepiej
- 5: Ktoś chce coś kupić? Działaj szybko, bo kupujący może oczekiwać natychmiastowych informacji
- 6: Wykorzystuj możliwości social mediów dla e-commerce!
W tym artykule poznasz 6 kluczowych obszarów, w których możesz wprowadzić proste, ale bardzo ważne usprawnienia działań marketingowych Twojej firmy w mediach społecznościowych.
Proste, ponieważ wdrożenie większości z tych rekomendacji, nie wymaga posiadania jakiejś specjalistycznej wiedzy, czy kompetencji. Ich wdrożenie jest jednak ważne z konkretnego powodu.
W marketingu często jest tak, że możesz robić 8 na 10 rzeczy bardzo dobrze, ale to właśnie te 2 pominięte działania, mogą zadecydować o tym, czy Twoje wyniki będą „tylko” dobre czy spektakularne.
Być może zdajesz sobie z tego sprawę. I wiesz, że wysoka skuteczność w social media to nie wypadkowa bezrefleksyjnego działania. To bardzo dobre zrozumienie przeróżnych kontekstów marketingowych, które są kluczowe dla finalnego efektu.
W tym przypadku tym dodatkowym kontekstem, którego wciąż wiele firm nie bierze pod uwagę, jest myślenie perspektywą „Mobile First” (m.in. na etapie tworzenia kreacji reklamowych, wpisów na Facebooka, Tik Toków, a nawet stories, czy rolek na Insta).
Czym jest podejście "Mobile First w social media"? I dlaczego warto nim zainteresować?
Podejście Mobile First social media — co to takiego?
W dużym skrócie to metodyka pracy, która jako priorytet stawia tworzenie (jako pierwszych) prostych i intuicyjnych w obsłudze wersji mobilnych aplikacji, stron lub sklepów internetowych.
Ktoś mógłby pomyśleć: „Ok, ale co to ma wspólnego z social media?” Otóż to, że Polacy najczęściej przeglądają internet za pośrednictwem smartfona – tak robi aż 93.6% osób (Digital 2023: Poland).
Co więcej, jednym z powodów, dla których wchodzimy do internetu, jest to, że jesteśmy ciekawi co słychać u ulubionych (bądź jeszcze nieznanych) marek. Tak robi aż 49.5%!
Jaki z tego płynie wniosek dla Ciebie jako właściciela firmy lub marketera w branży e-commerce? Dość jasny. Większość osób przez większość czasu korzysta z social mediów na telefonach.
Jeśli w firmie tworzycie content do social mediów, to na jego wyniki będzie wpływała nie tylko jego wartość merytoryczna, ale również to, czy publikacje na Waszych profilach będą dopasowane pod „mobile” i atrakcyjne dla osób, które właśnie tam się z nimi zetkną.
Jeśli tak, to może to być jeden z obszarów, który pozwoli Waszej firmie mocno wyróżnić się w social media. Przejdźmy zatem do propozycji usprawnień.
Oto lista kilku prostych dobrych zmian, które możesz wdrożyć w biznesie e-commerce.
Strategia mobilna w e-commerce: 6 obszarów, w których warto wprowadzić usprawnienia
1: Tworzenie przyciągających i utrzymujących uwagę wideo produktowych
Co w firmie możecie zrobić, aby tworzyć atrakcyjne wideo? Oto kilka podpowiedzi:
Przykład reklamy sklepu eobuwie.pl
- Format — przetestujcie format wertykalny (pionowy), aby odbiorcy nie musieli obracać ekranów na telefonach (przez większość czasu nasze smartfony trzymamy pionowo — to najbardziej naturalny sposób).
- Wprowadzenia — stosujcie mocne wprowadzania — można zacząć materiał nietypową sceną, chwytliwym nagłówkiem, czy ciekawym pytaniem, które sprawi, że osoba będzie miała dobry powód, by oglądać film dalej.
- Dynamika — pamiętajcie, że filmy nie mogą opierać się tylko na dźwięku i statycznym obrazie — żeby zwiększyć ich atrakcyjność, dodawajcie do nich przebitki (zdjęcia, ilustracje, animacje, krótkie ujęcia itp.) wizualizujące to, co się dzieje w filmie lub na przykład wyróżniki, czy też przykłady zastosowania produktu.
- Napisy — z napisami jest większa szansa, że osoba, która nie może włączyć dźwięku, i tak obejrzy całe wideo. To wpłynie pozytywnie na czas oglądania, a więc i na wyniki promocji.
- Esencja — jeśli możecie skrócić materiał wideo i sprawić, że jego główne przesłanie będzie bardziej jasne, zwięzłe i esencjonalne, to przeważnie warto to zrobić.
Korzyści? Przede wszystkim korzyścią jest mniejsze ryzyko, że praca włożona w produkcję materiału pójdzie na marne. Te drobne zmiany stworzą skumulowany pozytywny efekt, który wpłynie na większą skuteczność filmów używanych do promocji produktów w sklepie.
Co jeszcze możesz zrobić, aby w prosty sposób podkręcić wyniki publikacji na profilach sklepu online? Warto pamiętać o… pierwszych słowach postów i kreacji.
2: Zwiększanie mocy pierwszych słów w kreacjach reklamowych
Często zakładamy, że materiał jest świetny i ludzie powinni się nim zainteresować, tylko dlatego, że włożyliśmy w niego tak wiele pracy.
Potem publikujemy go i nic. Dlaczego? Popatrz na zrzut po prawej stronie. To, co widzisz, to podgląd posta widocznego na telefonie.
Jak możesz zauważyć, po publikacji posta osoba, której wyświetlił się on na telefonie, (poza grafiką) widzi dosłownie kilka pierwszych słów opisu!
A co, jeśli te pierwsze słowa nie będą dla niej atrakcyjne, bo ktoś, kto pisał ten tekst, nie miał świadomości, że tak to działa? I pomyślał: „najlepsze zostawię na koniec”?
Tylko ten jeden mały detal może sprawić, że „gro” osób przeskroluje materiał dalej, szukając ciekawszych.
Podgląd posta na fanpage Media Expert (na telefonie)
Podgląd posta na fanpage SHEIN
Warto zapamiętać: to, co ma zaciekawić osobę do obejrzenia filmu lub przeczytania całego posta, jest tak samo ważne, jak to, co jest w środku.
Bez tego zaciekawienia można powiedzieć, że potencjał stworzonego materiału, jest w pewnym sensie marnowany.
Co jeszcze warto robić? Tworząc opisy, pamiętajcie o korzystaniu z emotikon — dodadzą opisowi trochę koloru, a przez to dodatkowo wyróżnią post.
Mam też jeszcze jedną podpowiedź. Jeśli Wasz copywriter będzie naprawdę konkretny i zwięzły, to w widocznej części zmieści pytanie do fanów, (jak na przykładzie).
To jeden ze sposobów na więcej komentarzy (bo więcej osób to pytanie widzi).
3: Więcej miejsca = więcej uwagi? Zdecydowanie!
Poniżej przykład reklamy Samsunga. Co tu widzimy?
Przykład kreacji reklamowej na Facebooku firmy Samsung
Przede wszystkim grafika w tej kreacji zajmie więcej miejsca na urządzeniu mobilnym, niż zajęłaby na przykład grafika kwadratowa.
To świadomy zabieg, którego celem jest to, by mocniej wyróżnić się na „ściance” odbiorców reklamy.
WAŻNE: W praktyce często jest tak, że tworzy się jakiś materiał reklamowy, a później wykorzystuje go na różnych kanałach, w różnych umiejscowieniach — na przykład: Instagram Stories, Reels, Wideo reklamowe, Post na fanpage itd.
Proporcje w tych umiejscowieniach mogą być różne, ale generalnie dobrą praktyką jest to, by w ramach danego umiejscowienia korzystać z jak najwyższych formatów grafik.
Dodatkowo warto po prostu sprawdzać po publikacji, jak materiał wyświetla się na mobile. Czy coś gdzieś nie jest przycięte albo zasłonięte — na przykład przez jakiś stały element specyficzny dla danego umiejscowienia. Te szczegóły mogą mieć znaczenie.
Proporcje grafik (podgląd na mobile)
4: Często mniej znaczy lepiej
Przy okazji reklam Samsunga, zwróć uwagę na jeszcze jedną rzecz — użyte komunikaty są krótkie i skoncentrowane na jednej głównej korzyści produktu.
To zaś sprawia, że ta korzyść ma przestrzeń, by zostać wyróżnioną i będzie widoczna niezależnie od tego, na jakim urządzeniu osoba zobaczy reklamę.
Piszę o tym, bo wiem, że wiele osób ma tendencję do tego, by grafikach umieszczać bardzo dużo informacji.
To zaś ostatecznie powoduje, że na telefonach są one po prostu zupełnie niewidoczne.
To nie jest zbyt dobra praktyka.
Przykład kreacji reklamowej firmy Samsung
5: Ktoś chce coś kupić? Działaj szybko, bo kupujący może oczekiwać natychmiastowych informacji
To bardzo częsta sytuacja. Osoba widzi post produktowy na fanpage, czy Instagram, ale ma dodatkowe pytania. Wtedy pisze wiadomość do strony.
Co, jeśli trudno będzie jej się skontaktować z firmą w sprawie zamówienia? Co, jeśli nie otrzyma informacji szybko?
Dziś osoby kochają kupować impulsywnie. Jeśli nie osoba nie ma możliwości zakupu, a produkt jest konkurencyjny, to kupujący jakoś sobie poradzi. Nie będzie długo czekać, i prawdopodobnie znajdzie podobny lub taki sam produkt gdzieś indziej.
W tej sytuacji skutecznym rozwiązaniem dla e-commerce jest na przykład udzielanie osobom odwiedzającym sklep wsparcia live w zakupach przez specjalistę. Są też inne opcje.
Pewne automatyzacje można wprowadzić już na samych profilach społecznościowych — na przykład automatyczne wiadomości.
W dużym skrócie — warto zrobić wszystko, by ułatwić zakupy wtedy, kiedy osoba chce je zrobić.
Przykład Wirtualnej Asystentki opartej o sztuczną inteligencję
6: Wykorzystuj możliwości social mediów dla e-commerce!
Co mam na myśli, pisząc o możliwościach, jakie oferują platformy dla e-commerce? Oto kilka przykładów takich możliwości:
Przykład posta z oznaczonymi produktami na grafice
Przykład sekcji: „Wyróżnione”
- Oznaczanie produktów — w swoich postach możecie oznaczać produkty na grafikach, ułatwiając fanom przejście bezpośrednio do konkretnych ofert.
- Stosowanie linków — polecam skracać linki w postach produktowych na Instagramie i odsyłać followersów do stories, w których są przyciski kierujące na oferty.
- Dodanie ważnych linków — na Instagramie polecam wstawić ważne linki, wykorzystując Linktr.ee (przekierowując np. do promocji w sklepie, FAQ, stron z nowymi kolekcjami itp.)
- Stories wyróżnione na Insta — dobrym pomysłem może być również utworzenie wyróżnionych stories, w których przedstawiana jest określona kategoria produktów.
- Wykorzystywanie zdjęcia w tle — można zmieniać je na fanpage, gdy zmieniają się promocje w sklepie.
- Przestrzeń „wyróżnione” na fanpage — to dobre miejsce, by wyróżnić w niej sekcję: „Sklep” - dzięki temu będzie wysoko.
Podsumowanie
Pamiętaj, że social media zmieniają się dziś bardzo dynamicznie! Być może masz wrażenie, że to wszystko dzieje się trochę za szybko, i trudno za tymi nowościami nadążyć. Nie przejmuj się. Krok po kroku wprowadzaj to, co jest sprawdzone, i efekty prędzej czy później się pojawią. Powodzenia!
Źródła (dane / statystyki):
Źródła (przykłady grafik i kreacji reklamowych)