Statystyki grup odbiorców - dowiedz się szybko, kim są Twoi klienci
facebook lead ads
Facebook Lead Ads – jak pozyskiwać kontakty do potencjalnych klientów?
17 marca 2018
reklama lokalna
Lokalna reklama – jak dotrzeć do osób w promieniu 5 km od Twojej firmy
8 kwietnia 2018

Statystyki grup odbiorców – dowiedz się szybko, kim są Twoi klienci

facebook audience insights

Kto jest Twoim klientem? Zastanów się przez chwilę i wypisz na karteczce. Jak zadaję to pytanie osobom na szkoleniu, często słyszę odpowiedź typu: „Każdy przedsiębiorca” lub „Matka, która ma dzieci”. Są nawet tacy, którzy odpowiadają: „no… w sumie to wszyscy…”.

„Wszyscy” jest odpowiedzią, która zrujnuje Ci biznes.

Wynika to z tego, że segmentowanie odbiorców jest bardzo istotną rzeczą w marketingu. No bo, kim są Ci „wszyscy?” Przecież 70-letnia pani Zenia nie jest tą samą osobą, co 17-letni Bartek, który po szkole jedzie pojeździć na deskorolce na skateparku. Dodatkowo niekoniecznie oboje kupią kurs spawalniczy w Dąbrowkach… To, że każdy może na ten kurs przyjść nie znaczy, że wszyscy przychodzą!

Wiele Fanpage nie odnosi sukcesu , ponieważ zawartość strony nie jest odpowiednia dla klientów. Czy do spokojnej staruszki zwrócisz się w ten sam sposób, co do pełnego wigoru nastolatka? Jeżeli nie zainteresujesz swojego klienta, on po prostu pójdzie dalej i zatrzyma się u konkurencji, która lepiej rozumie klienta.

Jak sprawić, aby osoba, czytając Twoje treści lub reklamę pomyślała „to jest właśnie coś dla mnie! Jestem w takiej samej sytuacji”?


Statystyki grup odbiorców – Twój drogowskaz

Jak już z pewnością wiesz, każdy nasz ruch i klik w Internecie można zmierzyć. Facebook nie jest wyjątkiem i również zwraca uwagę na to, jakie treści oglądasz, co lajkujesz i komentujesz.

Codziennie z sieci społecznościowej korzysta ponad 1 mlrd osób, a to oznacza, że do jego bazy danych wpada mnóstwo nowych danych i świeżych informacji. Wyobraź sobie, że ktoś wymyślił algorytm, który analizuje Twoje OBECNE zachowanie, a następnie stara się zrozumieć, co Ciebie interesuje i „przypisuje” Cię do odpowiedniego segmentu osób.

Na podstawie algorytmu i big data powstało narzędzie, które w przystępny i czytelny sposób pokazuje wynik końcowy tej analizy. Narzędzie ma nazwę Audience Insights lub Statystyki Grupy Odbiorców i każdy z nas ma bezpłatny dostęp do tej niezwykle ciekawej bazy danych.

Jedyne, co musisz zrobić, to się w nie zgłębić i wyciągnąć wnioski. Jest to legalne, ponieważ dane są anonimowe. Nie zobaczysz tam nazwisk, a dodatkowo każdy użytkownik Facebooka zaakceptował regulamin i politykę prywatności.

Kiedyś, aby uzyskać badania rynkowe, trzeba było zapłacić kosmiczne pieniądze, wynajmować ankietera, statystyka lub analityka, którzy przeprowadzą badania, na małej próbce osób. Dzisiaj możesz to zrobić sam i za darmo! Dodatkowo baza jest aktualizowana codziennie, co daje nam bardzo dobrej jakości dane.

Kliknij tu i poznaj statystyki grup odbiorców! 


Co da Ci Facebook Audience Insights w Twojej branży?

Dowiedz się, w jakim barze Twoi klienci piją drinki, gdzie najczęściej jedzą niedzielny obiad na mieście i jaki serial lubią oglądać w telewizji!

Możesz dzięki temu stworzyć bardziej precyzyjne (a przy tym atrakcyjniejsze) reklamy, wspomnieć o danym miejscu na swoim Fanpage lub nawiązać współpracę z firmą, gdzie Twoi potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu!

Jak krok po kroku nauczyć się tworzyć dochodowe reklamy na Facebooku? Kliknij i poznaj szczegóły szkolenia Facebook Elite.

Możliwości jest wiele, jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia… I może Ci się wydawać, że pieniądze (to nie prawda). Ale o tym później 🙂


Jak używać Statystyk grup odbiorców

Podstawowa wiedza:

  • Kolumna po lewej stronie – tu wpisujesz kryteria, według których chcesz przebadać daną grupę,
  • Białe zakładki nad danymi – to kolejne sekcje, według których możesz badać swoją grupę.

W jaki sposób korzystać z Audience Insights:

  • zawęź odpowiednio grupę: dodaj warunki w kolumnie po lewej stronie. Np. wybierając lokalizacje Polskę i płeć kobiety, otrzymasz statystyki kobiet w Polsce. Dodaj zainteresowanie samochody, a dowiesz się, ile jest kobiet w Polsce interesujących się samochodami!
  • aby posortować dane według popularności: naciśnij nagłówek ponad danymi, a one posortują się według najliczniejszych i najmniej licznych,
  • jak zbadać fanów swojej strony: w lewej kolumnie odnajdź kategorie Strony. W miejscu Połączeni użytkownicy wybierz swoją stronę.

Uwaga nr 1: Abyś mógł zbadać użytkowników lubiących Twoją stronę, musisz posiadać uprawienia (przynajmniej reklamodawcy).

Uwaga nr 2: Liczba osób podana w statystykach strony może się różnić od liczby podanej w statystykach grup odbiorców. Statystyki strony pozwalają zmierzyć, ile osób polubiło stronę na Facebooku. Z kolei statystyki grup odbiorców zawierają informację o liczbie osób połączonych z Twoją stroną, które zalogowały się do Facebooka w ostatnim miesiącu.

Uwaga nr 3: Jeżeli liczba fanów strony jest niewielka, statystyki grup odbiorców mogą być niedostępne.

facebook audience insights 


Mądre korzystanie z Facebook Audience

Mamy bazę danych – co dalej?
Otwierając stronę znajdziesz panel „podstawowy”, który pojawia się, gdy włączysz Facebook Audience Insighits (aby otworzyć stronę, kliknij tu: Facebook Audience Insights)

Czas na praktykę, czyli znajdźmy w statystykach grup odbiorców coś dla siebie!


Kilka przykładów:

Porównajmy, na jakich stanowiskach pracują ludzie odpowiednio w Warszawie i w Olsztynie. Dzięki temu dowiesz się, na czym skupia się większa liczba społeczeństwa w danym regionie… a może nawet wywnioskujesz, czy warto tam otwierać nową placówkę swojej firmy!

Spójrz poniżej, jak różni się rozłożenie stanowisk w Warszawie i Olsztynie.

Uwaga techniczna: aby posortować według największej ilości lub najmniejszej ilości, naciśnij w nagłówek (tym razem jest to „Wybrana grupa odbiorców”, na obrazku zaznaczona niebieskim kolorem).

Od razu rzuca się w oczy, że życie w Olsztynie różni się od życia w Warszawie! (Tak, wiem, że dla nas to oczywiste. Na zdrowy rozsądek wiemy dzięki temu, że Facebook Audience się nie myli. Pomyśl w takim razie, jakie możliwości dają Ci statystyki grup odbiorców przy bardziej zaawansowanych ustawieniach!

facebook audience insights

Powiedzmy, że pasjonuje mnie ręczne wykonywanie ozdób do domu i chciałbym promować swoje filmy instruktażowe. Sięgam po statystyki grup odbiorców i sprawdzam, kto w Polsce interesuje się dziedziną Handmade.

Wybieram lokalizację Polska i w zainteresowania wpisuję Handmade. (Jeżeli mam się opierać na własnej intuicji, myślę, że to będzie młodzież. Nie mają jeszcze pieniędzy, więc być może tworzą taką biżuterię ręcznie).

Otrzymuję wyniki:

statystyki grup odbiorców

Same dane demograficzne są dla mnie już wskazówką: tymi rzeczami interesują się głownie kobiety w wieku pomiędzy 25 a 44 lata!

A więc myliłem się, zakładając że odbiorcami będą młode osoby. Dodatkowo okazuje się, że 63% tej grupy jest już w związku małżeńskim. Zaskakujące, prawda?

facebook audience insights

Wchodząc w sekcję „Polubienia strony” wyświetlają mi się Fanpage, które największa liczba tych osób przegląda.

Jednak jest coś, co szczególnie powinno zwrócić moją uwagę.

facebook audience insights

Grupa, która interesuje się „Handmade” najbardziej pokrywa się z Fanpage agencji reklamowej!

Wpadłbyś na to? Właśnie dlatego należy uważać na wybrane grupy odbiorców. Algorytm Facebooka zupełnie zmienił kontekst słowa Handmade z robótek ręcznych na kontekst marketingowy. Niestety, do takiej grupy nie będę kierował swoich poradników z wytwarzaniem ręcznie ozdób. Co więcej, zastanowię się, czy nie warto wykluczyć tej grupy z moich odbiorców.

W kolejnych stronach widzę „Twoje DIY”. No tak, handmade można w inny sposób nazwać DIY! To jest dla mnie kolejna wskazówka, że tam mogą znaleźć się osoby których poszukuję. To będzie kolejna grupa którą zbadam i sprawdzę czy zgadza się z moim zamierzonym kontekstem.

Dodatkowa wskazówka: Osoba zainteresowana handmade rozumie skrót DIY (Do It Yourself), więc mogę go również śmiało używać w reklamie.


Oszczędzanie pieniędzy, dzięki statystykom grup odbiorców

Statystyki grup odbiorców to dopiero pierwszy krok w procesie tworzenia reklam na Facebooku.

Dzięki Facebook Audience Insights oszczędzisz pieniądze, ponieważ sprawdzisz grupę, jeszcze zanim wydasz pieniądze na reklamę do niej. Drugim krokiem jest wybór odpowiedniego celu reklamowego i przetestowanie minimum trzech różnych komunikatów reklamowych.

Reklama na Facebooku wcale nie jest droga, jeżeli świadomie naciskasz przyciski wiedząc dlaczego. 1 kreacje reklamową możesz przetestować już za 20 zł, a całą grupę docelową – wydając do 100 zł.

Jeżeli chcesz abyśmy nauczyli Cię na żywo, jak korzystać ze Statystyk Grup Odbiorców, aby robić skuteczniejsze reklamy, to zapraszam na szkolenie Facebook Elite, gdzie przez ok. 3 godziny omawiamy właśnie to narzędzie.

A Ty jakie znalazłeś ciekawostki w statystykach grup odbiorców? Napisz koniecznie w komentarzu na co warto uważać!

Komentarze

Pavlo Antonenko
Pavlo Antonenko
Dyrektor ds. marketingu w SocialElite.pl"Zajmuję się kampaniami reklamowymi w Social Media. Na co dzień testuję i wdrażam nowe technik marketingowe. Nie boję się wydawać żadnych kwot pieniędzy na reklamę, ponieważ wiem jak zrobić ją mądrze i efektywnie. Wspólnie z Dawidem prowadzimy szkolenia z marketingu, na których przeszkoliliśmy już tysiące osób w Polsce. Pomogę Tobie rozreklamować firmę na Facebook/Instagram/Messenger."