5-etapowa STRATEGIA prowadzenia fanpage FIRMY. Znasz ją?
Strategia prowadzenia fanpage to jeden z kluczowych elementów, które powinieneś dopracować, jeżeli myślisz o rozwoju swoich firmowych kanałów Social Media. Dlatego w tym artykule dowiesz się:
- Dlaczego strategia prowadzenia fanpage jest tak ważna?
- W jaki sposób skutecznie przygotować taką strategię?
- Jak dokładnie realizować kolejne etapy i osiągnąć zakładane efekty?
Czytaj do końca, aby się dowiedzieć! Na dole strony znajdziesz również linki do poprzednich artykułów z serii prowadzenia Fanpage — jeśli jeszcze ich nie widziałeś, to warto tam zerknąć!
Strategia prowadzenia fanpage - dlaczego jest tak ważna?
Fanpage firmowy powinien spełniać cele strategiczne z punktu widzenia Twojego biznesu. Czyli — w zależności od tego, na czym aktualnie zależy Ci pod kątem biznesowym — powinien dążyć do wzbudzenia w odbiorcach takiego działania, jakiego od nich oczekujesz. Może to być na przykład przeczytanie treści, poprzez którą zwiększysz w odbiorcach świadomość swojej marki, ale równie dobrze może to być przejście na stronę www w celu poznania Twojej oferty. Zgadza się?
Zauważ jednak, że zupełnie o czymś innym warto byłoby napisać do osoby, która jeszcze nie wie o istnieniu Twojej firmy, a o czymś innym do takiej, która już trochę ją poznała i jest aktualnie gotowa do zacieśnienia z relacji z marką poprzez fizyczne zainteresowanie się Twoim produktem na osobnej stronie sklepu — poza Facebookiem.
Zwróć również uwagę na to, że mimo że osoba A jest na całkowicie innym etapie niż osoba B, to w tym samym czasie na Twoim Fanpage mogą być również osoby C, które przeszły już etapy poprzednie i teraz są gotowe na zakup.
Skomplikowane? Zaraz wszystko stanie się jasne.
Działania marketingowe należy podejmować w określonej kolejności (zgodnej ze strategią prowadzenia Fanpage) i kierować je do świadomie stargetowanej grupy osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami/usługami.
Krótko mówiąc: strategia prowadzenia Fanpage pozwala przygotować odbiorców pod ZAKUP. A prawidłowo realizowana — maksymalizuje szansę na sukces. Poniżej zobaczysz konkretne etapy, które taka strategia powinna obejmować.
5-etapowa STRATEGIA prowadzenia Fanpage firmowego na Facebooku
Oczywiste powinno być to, że zanim przedstawisz osobie ofertę i zaczniesz zachęcać do zakupu produktu/usługi, to najpierw spróbujesz:
- przedstawić się i dać poznać,
- zbudować z nią relację, by Ci bardziej zaufała,
- zainteresować ją tym, co będziesz jej przedstawiać, by chciała Cię uważniej słuchać,
- przedstawić jej korzyści, jakie płyną dla niej z tego, co oferujesz,
- a dopiero na końcu przedstawisz całą ofertę i odpowiesz na pytania.
No właśnie. Tak w dużym skrócie powinna wyglądać strategia prowadzenia Fanpage. A teraz przyjrzyjmy się jej poszczególnym etapom, abyś dobrze zrozumiał całą specyfikę i potrafił ją zastosować na własnym Fanpage firmowym.
- ETAP — BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI MARKI
To pierwszy etap, który powinieneś realizować, zaczynając publikacje na firmowym Fanpage. Jego celem jest publikacja postów, które zainteresują potencjalnych klientów Twoją marką i tym, co ma do zaoferowania. Rezultat tych działań powinien być następujący:
- osoba widziała Twój post,
- przeczytała go i wzbudził w niej zainteresowanie,
- jest zmotywowana, by lepiej poznać Twoją markę i ofertę.
Tak naprawdę, by skutecznie budować świadomość marki, często wystarczy przygotować 2-3 posty, które będą stale pełnić rolę przedstawiania Twojej marki NOWYM potencjalnym klientom. Efekt taki uzyskasz dzięki ciągłej promocji tych strategicznych postów do świadomie stargetowanych grup docelowych.
- BUDOWANIE RELACJI I ZAUFANIA
Na tym etapie osoba powinna mieć już za sobą pierwszy kontakt z Twoją marką. Będzie to na przykład użytkownik, który widział już kilka Twoich postów i postanowił zostać fanem Twojego Fanpage firmowego na Facebooku. Jest już trochę zainteresowany. Dlatego Twoim zadaniem jest to zainteresowanie utrzymać i jednocześnie stopniowo wzbudzać coraz większą sympatię do Twojej marki poprzez publikację odpowiednich treści. Możesz na przykład:
- pokazywać zadowolonych klientów, którym pomagasz,
- przedstawiać to, co się dzieje „za kulisami” Twojej firmy,
- opisać inspirująco historię swojej firmy i filozofię, która jest bliska również odbiorcy.
TIP: W większości branż nawet 50-70% wszystkich publikacji powinny stanowić treści, których celem jest budowanie relacji z marką. I tutaj wiele osób popełnia BŁĄD, bagatelizując lub całkowicie pomijając ten etap.
A jak już jesteśmy przy błędach, to przypomnę Ci tylko, że jakiś czas temu opublikowałem osobny artykuł, w którym dokładnie opisałem najważniejsze błędy, przez które prowadzenie Fanpage firmowego często się porażką. Jeśli jakimś sposobem umknęła Ci ta publikacja, to zapewniam, że warto do niej zajrzeć. Podrzucam link: Jak ROZKRĘCIĆ fanpage firmy na Facebooku? Uważaj na te błędy!
- EDUKACJA Z ZAKRESU PRODUKTÓW/USŁUG
Na tym etapie celem jest wyedukować osoby, z którymi masz już zbudowaną relację — czyli z fanami Twojego firmowego Fanpage. Te osoby — skoro przeszły przez pierwsze dwa etapy — prawdopodobnie będą już trochę zainteresowane Twoimi produktami lub usługami i będą miały wiele pytań przed zakupem.
Dlatego na tym poziomie ważne jest zwiększenie ich świadomości produktowej. Brak odpowiedzi na pytania może być bowiem barierą, która powstrzymuje ich przed zakupem.
Dlatego w Twoim planie ok. 10-20% powinny stanowić treści, w których na przykład:
- pokazujesz, jak działają Twoje rozwiązania,
- opisujesz, jaka technologia za nimi stoi,
- wyjaśniasz, jakie problemy rozwiązują Twoje produkty/usługi,
- odpowiadasz na najczęstsze pytania, które zadają odbiorcy.
Chodzi o to, by publikowane przez Ciebie wpisy poruszały tematy istotne dla potencjalnych klientów i dawały im realną wartość. Mówiąc krótko: celem takich postów jest doradzić, uświadomić i wyjaśnić, co oferujesz.
- WYRÓŻNIENIE NA TLE KONKURENCJI
Na tym etapie Twoim głównym zadaniem powinno być pokazanie osobie, dlaczego — spośród wielu innych ofert — miałaby wybrać akurat Twoją. W końcu konkurencja nie śpi, a naturalne jest, że konsument szuka takiej oferty, która będzie najkorzystniejsza dla niego. Sam pewnie nieraz oglądałeś produkt w jednym sklepie, a później wpisywałeś jego nazwę w wyszukiwarkę, aby zobaczyć, czy czasami gdzieś nie jest dostępny taniej. Mam rację?
Jeśli nie chcesz, by tak robili Twoi potencjalni klienci, to potraktuj ten etap poważnie. Postaw na treści takie jak:
- „Doskonale wiem, że jest wielu trenerów personalnych. Dlaczego miałbyś pracować akurat ze mną?”
- „Co sprawia, że ten produkt jest taki wyjątkowy? Co go odróżnia od innych?”
Teraz mógłbyś sobie pomyśleć: „A co, jeśli oni stwierdzą, że się przechwalam?”. Zapewniam, że osoby, które naprawdę przeszły przez etapy 1-2-3 tak nie zrobią. Dla nich to, co WYRÓŻNIA Twoją ofertę od innych na rynku, będzie kluczową informacją ułatwiającą im wybór.
- PRZEKIEROWANIE W PROCES SPRZEDAŻY
Tutaj cel jest wyraźny: skutecznie przekierować osobę na ofertę lub do innego pożądanego działania — np. kontaktu telefonicznego. I może Cię teraz zdziwię, ale przekierowywanie w proces sprzedaży nie jest rolą firmowego Fanpage i publikowanych na nim postów. Owszem, mogą one wspierać ten proces, ale może w 10-20%.
Tak naprawdę kierowanie potencjalnych klientów na ofertę to rola reklamy, czyli takich postów, które są niewidoczne na tablicy Fanpage, ale wyświetlają się w różnych miejscach Facebooka różnym osobom. Te osoby możesz dokładnie stargetować, określając konkretne parametry w menadżerze reklam.
A co najlepsze: za pomocą reklamy możesz dotrzeć do osób, które często już mają potrzebę, by kupić Twój produkt lub skorzystać z oferowanej usługi. I wszystko fajnie, ale… nie do końca wiesz, jak to zrobić? Jak poustawiać wszystkie wskaźniki i przygotować kreację, która skutecznie zachęci do danej aktywności? Bez obaw!
W Social Elite mamy specjalistów, którzy na co dzień skutecznie prowadzą wiele dochodowych kampanii reklamowych. Jeśli i Ty chcesz na własnej skórze przekonać się o ogromnym potencjale reklamowym Facebooka dla Twojej branży, zamów bezpłatną wycenę i uzyskaj niezobowiązującą ofertę przygotowaną na podstawie Twoich aktualnych potrzeb.
Czy strategia Fanpage to pojęcie, które zna każda osoba zajmująca się social media?
CZYLI: zwróć uwagę na kompetencje osoby, której chcesz powierzyć Fanpage firmy.
Jeśli już zdecydujesz, że powierzasz działania związane z Twoim firmowym Fanpage na zewnątrz, świadomie wybierz osobę, która będzie odpowiedzialna za Twoje social media. Dlaczego?
Z doświadczenia wiem, że nie każda osoba, która nazywa się specjalistą od kanałów społecznościowych, tym specjalistą jest.
Sam na etapie rekrutacji do mojej agencji wielokrotnie spotykałem się z osobami, które zapewniały mnie o swoich umiejętnościach, a gdy przyszło do ich zweryfikowania… nagle okazywało się, że rzeczywistość jest zupełnie inna od wyobrażeń. Oczywiście takie osoby nie znalazły dla siebie miejsca w Social Elite.
Podobnie powinna wyglądać sprawa u Ciebie. Jeśli szukasz kompetentnej osoby, upewnij się, że te kompetencje realnie posiada. Sprawdź je. Zweryfikuj. Tylko wtedy będziesz mieć szansę na osiągnięcie oczekiwanych efektów.
A jakie dokładnie kompetencje powinien mieć specjalista, który poprowadzi Twój firmowy Fanpage? Niezastąpione są:
- Umiejętność konfiguracji Fanpage i przygotowania opisów
- Odpowiedni copywriting dopasowany pod specyfikę social media
- Tworzenie przyciągających uwagę grafik do wpisów
- Działania promocyjne
- Tworzenie i egzekwowanie strategii — proponowanie rozwiązań na podstawie zaobserwowanych wyników i wprowadzanie usprawnień
Ważna jest również znajomość rynku i aktualnych trendów marketingowych, umiejętność przeprowadzenia dokładnego researchu i rozpracowania odbiorców czy zwyczajnie — tempo pracy. Polecam również zorientować się, ile w rzeczywistości projektów prowadzi dana osoba (łącznie z Twoim). Chodzi o to, byś miał pogląd na czas, który będzie mogła poświęcić Twojej firmie.
- Czy ma tylko kilka projektów, które skrupulatnie prowadzi i skutecznie rozwija?
- Czy jednak „nałapała” dużo kanałów i prowadzi je pobieżnie, bo skoro ma niską cenę jednostkową, to liczy się ilość, nie jakość?
Strategia prowadzenia fanpage firmy — podsumowanie
- Czy masz już plan na prowadzenie fanpage?
- A jeśli nie, to... Czy masz osobę, która się tym zajmie odpowiedzialnie i profesjonalnie?
Już w kolejnym artykule dokładnie podpowiem Ci, jak zlecić prowadzenie firmowego Fanpage i jakie konkretne kompetencje powinna mieć osoba, która się tym zajmie (jest ich trochę więcej niż te wspomniane powyżej). Zależy mi, abyś po prostu miał pewność, że usługa zostanie wykonana właściwie i przyniesie oczekiwane rezultaty. Obserwuj mnie na bieżąco, bo jestem przekonany, że ta wiedza realnie Ci się przyda!
Najnowsze artykuły, które warto przeczytać: