Wykorzystaj to i zaskocz swoich potencjalnych klientów natychmiastową wiadomością.
Możesz to zrobić za pomocą darmowych ustawień w kilka minut (lub skorzystać z bardziej zaawansowanego narzędzia – Bota na Messengerze). O tym, które narzędzie wybrać opowiem w pózniejszej części artykuły.
Jeśli byś chciał poznać odpowiedź na konkretne pytanie. To dla Twojej wygody podaję “spis treści” mojego artykułu:
Jak już wspomniałem wcześniej, ludzie są niecierpliwi i wygodni. Świat jest również przeładowany możliwościami. To oznacza, że ludzie wybierają po prostu to, co jest dla nich łatwiejsze, prostsze i dostępniejsze.
Zostawienie wiadomości tekstowej jest niezobowiązujące i dyskretne.
Na potrzeby tego artykułu zapytałem znajomych o to, czy wolą napisać wiadomość, czy zadzwonić bepośrednio do firmy. 70% z nich stwierdziło, że preferują pierwszą opcję. Szczerze mówiąc wcale im się nie dziwie – jej napisanie wymaga mniej wysiłku i przygotowań.
Patrząc z psychologicznego punkty widzenia jest to po prostu łatwiejsze. Ludzie mogą zadać swoje pytania i wrócić do codziennych czynności, a odpowiedź odczytają przy okazji. Są sytuacje w których nie wypada zadzwonić – jesteśmy w pracy, w głośnym tramwaju lub jesteśmy zabiegani i kończymy późno spotkanie – zadzwonienie w takich warunkach wiąże się z dyskomfortem – natomiast napisanie wiadomości jadąc do szkoły lub po godz. 21 jest już w porządku :).
Kolejny plus botów, to to, że działają 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie wychodzą na papierosa, kawę czy lunch i prawie nigdy się nie mylą. Pracownicy idealni!
To świetne narzędzie bieznesowe, więc jeśli chcesz usprawnić swój biznes i budować większy komfort dla klientów, to koniecznie czytaj dalej.
Istnieją dwie możliwości stworzenia wiadomości powitalnej na Twoim Fanpage:
Prosty Asystent odpowiedzi Facebooka:
Zaawansowany Messenger Bot:
W pierwszej opcji możesz tylko wyświetlić wiadomość powitalną do nowych osób na Messengerze oraz ustawić automatyczną odpowiedź na wypadek, gdy ktoś zostawi swoją wiadomość, a Ciebie nie będzie przy komputerze.
Druga opcja umożliwia stworzenie pełnowymiarowej rozmowy, w ramach której bot pokieruje osobę w jednym z kilku tematów rozmów i doprecyzuje, w jakim celu pisze potencjalny klient. Możesz również sprawić, że bot na messengerze odpowie na konkretne (wcześniej przewidziane) pytania i podpowie gdzie można znaleźć to, czego szuka użytkownik.
Na przykład: firma InPost wykorzystuje bota na Messengerze, aby zlokalizować najbliższe paczkomaty na mapie oraz podpowiedźieć, w którym miejscu znajduje się dostarczana paczka.
No dobrze, tyle w tym magii, ale jak to ustawić?
Przejdźmy przez kolejne jego funkcje (pokażę to na przykładzie Fanpage Fotograficznego)
Wiadomość nr 1 – jest to odpowiedź automatyczna, którą osoba dostanie absolutnie zawsze. Bez względu na pytanie, czas i twoją dostępność. W praktyce wygląda to tak:
Wiadomość nr 2 – wyświetli się, jeżeli nie będziesz akurat zalogowany do strony firmowej na Facebooku. Możesz ustawić harmonogram wysyłania tej wiadomości w taki sposób, aby była wysyłana tylko w godzinach Twojej nieobecności.
Wiadomość nr 3 – tak zwane “pozdrowienie”. To pierwszy tekst, jaki zobaczy Twój klient na Messengerze jeszcze zanim zdąży coś napisać. W praktyce wygląda to tak:
Gdy ustawiamy tę wiadomość wraz uczesnikami na szkoleniu, Jak zaistnieć na Facebooku? zawsze polecam dodać imię odbiorcy, który jest po drugiej stronie ekranu. Możesz to zrobić za pomocą przycisku „Spersonalizuj odpowiedź”.
Pamietaj również, że nie powinieneś pozwolić potencjalnemu klientowi zamknąć wiadomość tylko dlatego, że nie miał pomysłu, jak rozpocząć rozmowę z firmą lub miał obawy. Aby stworzyć relację i pokonać barierę emocjonalną, przedstaw się w wiadomości powitalnej. Możesz też zażartować z klientem oraz koniecznie zadaj pytanie na końcu, aby nie pozostawić rozmowy bez odpowiedzi. Pytanie napisz w formie zamkniętej – czyli w taki sposób, aby można było odpowiedzieć „Tak” lub „Nie”. To zwiększy liczbę pozyskanych rozmów na Messengerze.
Nie rozpisuj się za bardzo w Welcome Message, ponieważ maksymalna liczba znaków to 160.
To narzędzie jest ułatwieniem dla obu stron, bowiem, nawet jeśli bot nie będzie znał odpowiedzi na zadane pytanie, klient dostanie informacje, że odpiszemy w ciągu np. doby lub kilku godzin. Ty zatrzymujesz klienta i gwarantujesz, że nie zostawisz go bez odpowiedzi, a on zyskuje spokój (psychiczny).
To ważne. Nie decydując się na zautomatyzowanie naszych wiadomości, mniej klientów odważy się z nami skontaktować. Budowanie relacji z klientem od samego początku, to bardzo ważny element strategii biznesowej – nie warto z tego rezygnować.
Jeśli chcesz jeszcze lepiej zrozumieć, dlaczego to tak ważne, to czytaj dalej. Spójrz. Przykładowa Klaudia weszła na moją stronę i chciała napisać wiadomość. (Zerknij na tę rozmowę.)
Ponieważ jestem w stanie przewidzieć, co może interesować osobę, która się do mnie zgłasza, proponuję jej gotowe odpowiedzi w postaci przycisków. Klaudia natychmiast daje znać, co ją interesuje jednym kliknięciem. A ja widzę jej kliknięcie jako zwykłą wiadomość do mojej strony.
Wyobraź sobie rzeczywistość, gdzie klient zgłasza się do fotografa. Zazwyczaj są to wiadomości w stylu “Dzień dobry, jaka jest cena sesji?”. A Ty nie wiesz, o jaką sesję Klaudia pyta, skąd jest, co planuje, ani ile potrzebuje odbitek oraz na kiedy. Twoim zadaniem (gdy otworzysz po kilku godzinach wiadomość) jest zapytać ją o szczegóły, które uzgadniacie następne 2 dni (ponieważ każdy jest online o innej godzinie). No i oto nadchodzi bot – alternatywna droga. Tworząc klientowi menu do wyboru – 3 kliknięcia i masz najważniejsze informacje!
Osoby wysyłające wiadomości do mnie, w sprawie kampanii również, najczęściej nie wiedzą, o co konkretnie zapytać. Przez to piszą długie historie ich życia i biznesu, opisując zbyt dużo rzeczy – a ja nie wiem, jak im pomóc, ponieważ w tekście nie da się znaleźć nawet znaku zapytania ?
Wtedy muszę poświęcić więcej czasu, aby przeczytać całą wiadomość, a następnie i tak dopytać o szczegóły, których potencjalny klient nie był świadomy. Automatyczne wiadomości, natomiast, wyciągną od zainteresowanego najważniejsze dla Ciebie informacje i wszystkim zaoszczędzą czasu.
Możesz go też wstępnie poinformować, jak wygląda Twój produkt/usługa lub, że nie zajmujesz się pewnymi rzeczami. Tym samym nie tracisz czasu na niepotrzebne rozmowy, które w kółko się powtarzają w Twoim biznesie!
Stworzenie automatycznej rozmowy z przyciskami jest możliwe tylko poprzez zewnętrzne programy – Chatboty (często darmowe na potrzeby małych biznesów). Facebook pozwala na legalną integrację z takimi programami. Jeśli chodzi o mnie, to ja korzystam z programu Manychat, który jest najbardziej intuicyjny i najlepiej przystosowany do potrzeb marketera, wg mnie.
Możesz bezpłatnie połączyć go ze swoim Fanpage w niecałą minutę.
Program co prawda jest w języku angielskim, jednak posługiwanie się nim jest bardzo proste i bez problemu można zrozumieć jego użytkowanie. Jeżeli jeszcze nie masz połączonego swojego Fanpage z Manychatem, wejdź na stronę ManyChat i postępuj według instrukcji na stronie (zaloguj się przez swoje konto Facebook i dodaj swój Fanpage).
Aby stworzyć Welcome Message, skorzystaj z panelu po lewej stronie i wybierz Automation -> Welcome Message.
Zapoznaj się z dostępnymi funkcjami a następnie… do dzieła! Jestem pewien, że od razu załapiesz sposób tworzenia wiadomości. Polecam skorzystać Ci z Flow-Builder, dzięki temu bardzo prosto zrozumiesz, jaką ścieżką podąży osoba, która rozpoczyna z nami rozmowę
Prosta wiadomość powitalna:
Wypróbuj bota na messengerze na fanpage Dawida: wejdź i naciśnij “Rozpocznij”
Czy zwracasz uwagę na zmiany, które wprowadzają największe sieci? Weźmy przykład McDonald’a.
W lokalu są dwie opcje zamawiania jedzenia: poprzez duży automat (wyglądający jak stojący smartfon) albo przy kasach u kasjera. Coraz więcej ludzi odwiedzających lokal najczęściej kieruje swoje kroki do… elektronicznej tablicy. Stają przed nią i uderzają palcem w wielki ekran. Nie ma presji czasu, mogą sobie „przeklikać menu” i na spokojnie zdecydować, na co mają ochotę. Nie muszą przerywać rozmowy telefonicznej, zdejmować słuchawek, ani odliczać pieniędzy. Wszystko jest zmechanizowane. Brak tej “presji” ewidentnie ludzi przyciąga i chętnie korzystają z takich rozwiązań.
Chcesz wyjść naprzeciw potrzebom współczesnego klienta? W takim razie warto „pójść z duchem czasu” i wprowadzać udogodnienia dla niego. Jeśli nie zrobisz tego Ty, z pewnością zrobi to niedługo Twoja konkurencja.
Pamiętaj, że te narzędzia mają również tobie pomóc w usprawnieniu biznesu.
Widzisz teraz możliwość wykorzystania ich u sibeie?
Czekam na Twoją odpowiedź w komentarzu poniżej.
PS. No i daj nam znać, co myślisz o bocie Dawida!