5 darmowych narzędzi do social media marketingu
Jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz firmowy Fanpage na Facebooku? Konto biznesowe na Instagramie? Chcesz zwiększyć liczbę nowych obserwatorów? Chcesz, aby pod Twoimi postami było więcej polubień, komentarzy i udostępnień? A może zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży Twojego produktu poprzez media społecznościowe takie jak Facebook i Instagram?
Jeśli odpowiedziałeś na choćby jedno z powyższych pytań twierdząco, to czytaj dalej!
W tym artykule zamierzam pokazać Ci proste narzędzia social media, z których regularnie korzystam.
Spis treści
- W tym artykule zamierzam pokazać Ci proste narzędzia social media, z których regularnie korzystam.
Jeśli do tej pory radziłeś sobie ze wszystkim sam, to jestem pewny, że stosując je, oszczędzisz swój cenny czas i usprawnić swoje działania w social mediach.
Jeśli jeszcze się nie znamy, to nazywam się Łukasz Bartos i jestem dyrektorem ds. content marketingu w zespole Dawida. Dlaczego napisałem artykuł o narzędziach social media?
Osobiście uważam, że mało kto jest w stanie zrozumieć swój biznes tak, jak jego właściciel.
Mam na myśli, że to Ty jako przedsiębiorca wiesz najlepiej, co chcesz przekazać Twoim klientom. Stażysta w agencji marketingowej, który poświęca 30 minut tygodniowo na Twoje konto nie wie!
Prowadząc konsultacje z zakresu tworznia treści na Facebooka, nierzadko słyszę o próbach zleceania takich działań. Niestety przeważnie kończyły się one pustymi obietnicami, frustracją z powodu braku efektów, a nieraz działaniami, które działały na szkodę przedsiębiorcy.
Dlatego moja pierwsza rada jest taka, że w większości przypadków nie warto zlecać takich działań firmom zewnętrznym. Czy warto prowadzić profil biznesowy w social media samemu?
To zależy od tego, ile masz czasu. Jeśli go nie masz, to warto wysłać Twojego pracownika na warsztat z Facebooka, żeby nauczył się, jak go prowadzić za Ciebie, a potem zlecić mu to jako zadania i jedynie nadzorować pracę.
Dlaczego proponuję takie rozwiązanie? Jednym z powodów jest to, że może on prowadzić komunikację w mediach zgodną z Twoją wizją. Może zrobić zdjęcia w biurze. Może wykreować Twój biznes tak, jak Ty tego chcesz.
Niezależnie jednak od tego, kto w Twojej firmie będzie prowadził profil biznesowy na Facebooku i Instagramie, to mam nadzieję, że to Ci pomoże.
Oto 5 Social Media Narzędzi przydatnych w pracy social media managera:
Bezpłatne bazy zdjęć do postów i/lub reklam.
Skąd wziąć grafiki do wpisów, które tworzysz? Nie wiem, czy wiesz, ale istnieją strony internetowe, na których znajdziesz wysokiej jakości zdjęcia, grafiki i ikony.
Możesz je wykorzystać w trakcie tworzenia grafik do postów lub reklam. Oto one:
PEXELS i UNSPLASH
Jak w Pexels bądź Unsplash znaleźć zdjęcia, których szukasz? Najprostszym sposobem jest wpisać w pole wyszukiwarki frazy kluczowe związane z:
- zawodem (np. businessman, chef, teacher)
- płcią (man, woman),
- kolorem (grey, green, pink),
- rzeczą (notes, computer, phone, coffee),
- opisem sytuacji (crying woman)
- lub konfigurację tych elementów.
Jak już zapewne zauważyłeś, hasła należy wpisywać po angielsku. Aby przetłumaczyć polskie słowa możesz użyć słownika internetowego (np. DIKI).
FREEPIK
Freepik.com to portal, na którym znajdziesz więcej grafik typu ikony. Zwróć uwagę na obrazki wyróżniające do artykułów na blogu dawidbaginski.com.
Wszystkie pochodzą ze strony freepik. Aby spośród wszystkich zdjęć wybrać te, które możesz pobrać za darmo, zaznacz kursorem opcję „Selection”.
SHUTTERSTOCK
Jeśli chodzi o zdjęcia z platformy shutterstock.com, to są one płatne chyba, że użyjesz ich do reklam na Facebooku. Wtedy możesz wykorzystać je zupełnie za darmo. Jest tak z powodu umowy partnerskiej między Facebookiem a shutterstockiem.
Czy używać zdjęć „stockowych”?
Wiele osób zastanawia się, czy w ogóle warto z takich baz korzystać? To jest dobre pytanie!
Z jednej strony jest to bardzo wygodny sposób, aby szybko znaleźć grafikę do naszego wpisu. A z drugiej – w wielu przypadkach zdjęcia zrobione przez nas nawet jeśli są trochę gorszej jakości, bardziej przykuwają uwagę.
Dzieje się tak, ponieważ pokazują autentyczne sytuacje. Odbiorca ma wrażenie, że uchylasz mu rąbka tajemnicy. Pokazujesz ten ukryty przed nim świat. Może w końcu zobacyzć to, jak tworzy się Twoje produkty czy dobrą atmosferę, jaka panuje w Twoim zespole.
U Dawida na Fanpage dość często pojawiają się jego zdjęcia, zdjęcia z Sylwią, zdjęcia firmy, a nawet zdjęcia wyjazdów… Z reguły te zdjęcia wzbudzają większe zaangażowanie.
Czy to ogólna zasada, że zdjęcie zrobione samemu są wskazane w każdej sytuacji?
Nie!
Dawid prowadząc swój Fanpage wykorzystuje mniej więcej w połowie grafiki stockowe i w połowie te „z życia”. Dlaczego?
Wiąże się to z pewną różnorodnością. Być może znasz takie osoby, które bez przerwy wrzucają swoje zdjęcia. Z czasem staje się to po prostu trochę nudne i przestaje zaskakiwać.
Moim osobistym zdaniem korzystanie z tak zwanych zdjęć stockowych wprowadza pewną różnorodność na naszym Fanpage.
Warto zwrócić też uwagę, że jeśli prowadzi się biznes, to chroniczny brak czasu to dość powszechne zjawisko.
Dużo prościej jest więc wyszukać grafikę na Pexels, wrzucić ją w program do edycji zdjęć i dodać nagłówek, zamiast szukać dobrego światła do selfie czy organizować do każdego postu tematycznie pasującej sesji.
Oczywiście, u każdego zadziała coś innego, więc polecam Ci po prostu sprawdzić, co sprawdzi się u Ciebie i w jakich proporcjach
Jeśli interesuje Cię również to, jak zdjęcia z takich stron przystosować do Social Media, to zapraszam Cię serdecznie na warsztat z prowadzenia Fanpage. Więcej informacji tutaj.
Poza dużą dawką wiedzy i metod, które poznasz w trakcie warsztatu, po jego zakończeniu każdy uczestnik otrzymuje dodatkowe materiały, które pomagają zacząć przygodę na Fanpage, np. gotowe schematy tworzenia takich grafik wraz z opisem, jak je krok po kroku stworzyć.
Facebook Audience Insights, czyli statystyki Twoich odbiorców.
Wiele osób nie wie, co udostępniać na swoim Fanpage – śmieszne obrazki, cytaty, wpisy merytoryczne, wskazówki dotyczące swojej branży czy luźne treści „lifestylowe”?
Jak myślisz, co wzbudzi większe zainteresowanie? To zależy.
Odpowiedź na to pytanie zawsze jest taka sama: „a kto jest Twoim odbiorcą?”. Dopiero wiedząc, do kogo piszemy, możemy odkryć, jakie treści tę osobę zaciekawią.
Przecież sposób prowadzenia Fanpage będzie zupełnie inny, gdy Twoimi odbiorami są kobiety w wieku od 19-24 lat, niż gdy w większości są to przedsiębiorcy w wieku od 34-48 lat.
Dlatego zanim zaczniesz cokolwiek robić, warto się tego dowiedzieć. Aby to zrobić, skorzystaj z Facebook Audience Insights.
To narzędzie pozwoli Ci:
- przenalizować, kim są Twoi fani pod względem kryteriów takich jak: płeć, wiek, status związku, zainteresowania, zawód, styl życia i wiele innych,
- sprawdzić, jakie inne strony Twoi czytelnicy lubią na Facebooku (czyli kto jest Twoją facebookową konkurencją :),
- wykorzystać te informacje do stworzenia awataru klienta.
Używając tego narzędzia otrzymasz wgląd w bardzo szczegółowe statystyki Facebooka zupełnie za darmo!
Dlaczego warto poznać social media narzędzie jakim jest Facebook Audience Insights?
Bo dane z tego narzędzia możesz wykorzystać w tworzeniu:
- skutecznych reklam (np. umieszczając na grafikach kreacji reklamowych osoby podobne do odbiorców Twojej reklamy; pisząc tekst reklamowy „językiem klienta”)
- angażujących wpisów (np. analizując Fanpage’e, które śledzą Twoi czytelnicy; obserwując zachowanie czytelników pod poszczególnymi postami i wnioskując, które z nich cieszą się największą popularnością).
- Editorial Planu (więcej informacji o tym, czym jest Editorial Plan, znajdziesz tutaj .
Rzetelne dane vs spekulacje:
W dzisiejszym świecie relacja jest podstawą biznesu. To relacja pozwala doprowadzić do sprzedaży; to dzięki niej klienci do nas chętnie wracają; to dzięki zbudowanej relacji klient nie doświadcza po zakupie wątpliwości, czy aby na pewno dokonał dobrego wyboru (tzw. dysonansu pozakupowego).
Bez wątpienia relacja jest tu kluczowa. Czy nie byłoby wspaniale budować ją w oparciu o rzetelnie informacje o swoich kleintach, a nie przypuszczenia czy spekulacje?
Moim zdaniem jest jeden główny powód, dlaczego warto korzystać z Facebook Audience…
Ludzie w ankietach nie zawsze mówią prawdę. Na Facebooku tysiące algorytmów każdego dnia „śledzi” każdy poczynania Twoich klientów w sieci (i nie tylko tam). A najlepsze jest to, że później wszystkie te informacje umieszcza w jednej bazie, z której Ty możesz skorzystać za darmo.
Czy możemy sobie wyobrazić, więc lepsze narzędzie i bardziej autentyczne dane do pozyskania takich informacji, niż z Facebook Audience?
Więcej o tym, jak korzystać i czytać Facebook Audience Insights, aby poznać swoich odbiorców, znajdziesz tutaj.
Editorial Plan – spójrz na działania w social mediach z „lotu ptaka”
Czy próbowałeś kiedyś stworzyć wpis na swój Fanpage? Być może było tak, że im bardziej próbowałeś coś sensownego napisać, tym trudniej Ci to przychodziło?
Może pisałeś o czymś i nagle okazało się, że mógłbyś poruszyć tyle wątków w danym temacie, że już nie wiedziałeś na czym się skupić? Albo pisałeś wpis i pod koniec zwątpiłeś, czy to, co robisz ma w ogóle jakiś sens? Czy wywoła jakiś efekt?
To dlatego, że nie miałeś szerszej perspektywy na swoje działania.
Rozumiem Cię, bo gdy zaczynałem, miałem bardzo podobnie. Miałem wrażenie, że to, co robię nie ma żadnej struktury. To dlatego, że wtedy jeszcze nie wiedziałem, czym jest Editorial Plan…
Popatrz na tabelę poniżej. Możesz myśleć, że to zwykły excel, ale ta tabelka jest lekiem na brak organizacji. To dzięki niej możesz zaplanować działania z góry na 30 dni, a później konsekwentnie realizować swój plan z poczuciem, że to, co robisz ma sens.
Korzystanie z Editorial Planu sprawiło, że jestem w stanie prowadzić kilka profili jednocześnie, nie tracę czasu na myślenie nad tym, o czym by tu dziś napisać i dokładnie wiem, jaki cel ma mieć dany post.
Dlaczego Editorial Plan jest przydatny z perspektywy przedsiębiorcy?
Niezależnie od tego czy sam prowadzisz Social Media, czy tylko nadzorujesz ten proces, to te narzędzie pozwoli Ci spojrzeć na Twoje działania z „lotu ptaka”.
Dowiedz się więcej o tym, jak planować w Editorial Planie.
Być może widzisz czasem wiele osób w tramwaju lub na pasach z telefonem w ręku i słuchawkami na uszach? Większość z tych osób korzysta w tym momencie z Facebooka, Instagrama…
Oni w tej sytuacji mogą przeglądać Twój Fanpage i upewniać się, że warto skorzystać z Twoich usług. Ale będzie tak tylko wtedy, gdy zaczniesz prowadzić Fanpage w sposób przemyślany.
W tym artykule daję Ci inspirację do tego, aby prowadzić Editorial Plan, ale ważne jest przede wszystkim to, czym go wypełnisz i jakiej jakości będą wpisy, które napiszesz.
Jeśli chcesz się tego nauczyć, to najskuteczniejsze będzie tradycyjna metoda, na sali, podczas warsztatu z prowadzenia Fanpage.W jego trakcie będziesz mógł również zadać swoje pytania.
Myślę, że to będzie dla Ciebie dobry start!
Dlaczego Edtorial Plan jest tak przydatnym social media narzędziem?
Pozwól, że pokażę Ci to na przykładzie:
Prowadzisz biuro podróży i wyznaczyłeś cele na dany miesiąc:
- Cel nr 1 – wprowadzić w sierpniu nową ofertę last minute do Grecji.
- Cel nr 2 – pokazywać ludziom, że podróżowanie może być tanie.
Wiedząc to możesz na czerwiec zaplanować wpisy typu:
- krótkie porady edukacyjne
- Gdzie pojechać na wakację w 2018 roku?
- Jak wyjechać do Grecji i nie przepłacić?
- zachęcające do wyjazdu
- krótkie wpisy z pięknym zdjęciami Grecji.
- 10 najpiękniejszych miejsc, które musisz zobaczyć w Grecji.
- 7 najpiękniejszych greckich wysp do spędzeniu urlopu.
- historie zadowolonych klientów
- jak z pomocą Twojego biura Twoi klienci wyruszyli na 2-tygodniową podróż np. do Włoch w bardzo korzystnej cenie,
- rozjaśniające wątpliwości
- Gdzie możemy ciąć koszta, aby nie wydać majątku na wakacje?
- Tanie podróżowanie po Grecji – jak to zrobić?
- Co zabrać na wakacje do Grecji?
Znając cele biznesowe na najbliższy okres i na dany miesiąc jest znacznie łatwiej wymyślić typy wpisów, a potem ich tematykę.
Gdy taki Editorial Plan uzupełnisz, pisanie postów staje się dużo prostsze.
Buffer – wszystko w jednym miejscu
A gdyby tak nie musieć logować się osobno do Instagrama, Facebooka, Linkedina, Twittera; pisać postów, odpowiadać na każdej platformie z osobna na komentarze?
Czy istnieje sposób, by zaplanować raz na 3-4 dni wszystkie posty w każdym z social mediów i mieć luz? Gdyby tak wszystko zebrać w jednym miejscu… Okazuje się, że jest to możliwe!
Pozwala na to Buffer, czyli social media narzędzie, dzięki któremu możesz:
- W jeden dzień zaplanować wpisy na kilka dni do przodu.
- “Zebrać” wszystkie Twoje kanały społecznościowe w jednym miejscu.
- Monitorować zaangażowanie i atrakcyjność Twoich postów na tych platformach.
- Odpowiadać na komentarze na platformach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram.
- Analizować, które posty mają lepszy odźwięk, a które gorszy.
Dzięki tym funkcjom zaoszczędzisz dużo czasu, klikania, odszukiwania postów czy odnajdywania komentarzy. Aplikacja Buffer to też „spokój głowy” – zamiast setek powiadomień i ciągłego poczucia, że coś jest do zrobienia, zyskujesz możliwość ogarnięcia wszystkich social mediów w jednym miejscu.
Jeśli jesteś osobą, która ma profile w kilku portalach społecznościowych, to może być to dla Ciebie bardzo użyteczna aplikacja.
Slack – do komunikacji w zespole
Jak komunikujecie się w swojej firmie? My korzystamy ze Slacka!
Jeśli słyszysz o tej aplikacji pierwszy raz, to Slack to komunikator do wymiany wiadomości i plików wewnątrz firmy. Dlaczego, więc o nim piszę?
Ponieważ komunikacja w zakresie Social Media jest kluczowa – szczególnie, jeśli w proces prowadzenia Facebooka zaangażowanych jest kilka osób.
Trudno mi wyobrazić sobie sytuację, że ważne firmowe pliki przesyła się przez Messengera.
Dzisiejsze firmy mają zupełnie inne oczekiwania względem komunikacji wewnętrznej niż 10 lat temu… Slack właśnie spełnia te oczekiwania – przypomina czat, ale jest stworzony specjalnie pod firmy.
Oczywiście masz możliwość pisania wiadomości prywatnych, ale też komunikowała się z całym zespołem (np. pracującego przy danym projekcie).
Możesz przykładowo stworzyć projekty takie jak:
- Facebook_team.
- Instagram_team.
I przypisać do tych kanałów tylko osoby odpowiedzialne za działania na tych kanałach.
My Slacka używamy i możemy polecić:)
Jeśli chcesz poznać więcej sposobów, technik i narzędzi prowadzenia social mediów, to zapraszam Cię na warsztat z prowadzenia Fanpage.
Razem z Pavlo pokażemy Ci wszystko, co pozwoli Ci zacząć działać na turbodopalaczu.
Chcesz poznać więcej opinii o warsztacie, zanim się zapiszesz? Oto one: Kliknij tutaj, aby poznać opinie o warsztacie.
Podsumowanie
W tym artykule przedstawiłem Ci aplikacje, które są społecznościowym „must have”. Jeśli masz więcej pytań, to zostaw komentarz poniżej.
Tak naprawdę temat narzędzi social media to temat rzeka. Jest ich naprawdę sporo, ale nie znaczy, że musisz korzystać ze wszystkich. Ja jestem zwolennikiem podejścia minimalistycznego.
Dużo nie zawsze znaczy dobrze.
Masz jakieś pytania? A może sam stosujesz jakąś social media aplikację, która pomaga Ci na co dzień? Śmiało, daj znać w komentarzu!