Jeśli tak jest u Ciebie, to…
Może zastanawiasz się, czy warto poświęcać swój czas na prowadzenie fanpage. Może jesteś zblokowany brakiem dobrych pomysłów… I masz dużo wątpliwości.
Niezależnie od tego, jak jest u Ciebie, DZIŚ, postaram się zrobić wszystko, żeby to, co do tej pory było dla Ciebie trudne i niejasne, stało się dziecinnie proste.
A ja nazywam się Łukasz Bartos i pomimo młodego wieku od 2 lat pracuję z Dawidem zajmując się profesjonalnym copywritingiem w Social Media – tworzę treści, planuję strategie i nadzoruję wszystkie działania związane z projektami w mediach społecznościowych, takich jak na przykład Facebook i Instagram..
Jak się pewnie domyślasz, nie mogę Ci pokazać wpisów, ani profili, którymi zajmuję się od A do Z na co dzień – tajemnica ?. Bardzo mi jednak zależy, aby pokazać Ci, jak to wszystko działa na „żywej materii”, na profilu, który faktycznie fajnie funkcjonuje i wpisach, które potwierdziły swoją skuteczność reakcjami odbiorców.
Postanowiłem “wziąć na warsztat” Fanpage, który prawdopodobnie dobrze znasz, czyli ten prowadzony przez Dawida. Wspólnie “rozbierzemy” go na elementy, przeanalizujemy działania i typy postów po to, aby Ci dokładnie pokazać co i jak.
Chcę, abyś wkrótce zobaczył namacalne rezultaty wprowadzenia strategii publikowanych treści do swojego biznesu. Dlatego pokażę Ci dziś, to, co powinno się robić, a czego nie robi NAWET wiele agencji reklamowych, które prowadzą konta swoich klientów (często za niemałe pieniądze).
Czy masz strategię treści? Czy wiesz, jak taką strategię zastosować w praktyce? Jeśli na oba pytania odpowiedziałeś „nie”, to czytaj dalej.
Jeśli prowadzisz swój biznes albo pracujesz w firmie i odpowiadasz za Social Media, to wiesz, że czasem wiele spraw gromadzi się w jednym momencie. I nie ma narzekania. Trzeba wziąć to na klatę.
Przenieśmy się 2 miesiące w przeszłość.
Jest luty 2018. Na głowie mam kilka ważnych projektów dotyczących stron www, na które trzeba napisać teksty. Zarwałem noc. Pojawiła się frustracja. No bo… zbliża się koniec miesiąca, a to w mojej odpowiedzialności jest zaplanować działania na jeszcze jeden Fanpage na marzec.
Każde działania na Fanpage planujemy w takim dokumencie Excel:
W procedurze planowania dzialań na Fanpage jednego z projektów, który prowadzę, 1-szy punkt dotyczy tego, że w praktyce – razem z Dawidem ustalamy kierunek działań i cel, jaki w danym miesiącu ma spełniać Fanpage. Gdy to wiem, wtedy dopiero ustalam dalsze działania.
Z racji tego, że Dawid kieruje w każdym naszym projekcie osobiście strategią marketingową i ma wizję a propo kieruku ich rozwoju, właśnie dlatego skosnsultowanie z nim strategii na każdy miesiąc jest tak ważne.
W lutym, w przypadku jednego z fanpage tego nie zrobiłem. W natłoku zadań wyleciało mi to z głowy (przy okazji polecam wszystkim korzystanie z kalendarza Google ). I wiecie, co się stało?
Być może znasz to uczucie, kiedy bardzo próbujesz coś wymyślić, ale nie dajesz rady. Też tak wtedy miałem.
Na etapie planowania postów nie mogłem wymyślić nic, co moim zdaniem byłoby DOBRE (a jestem perfekcjonistą). Wpisałem więc tematy w Editorial Plan, ale frustracja rosła coraz bardziej. A ja wciąż wiedziałem, że to nie “to”.
Jeśli nie masz pomysłów na to, co pisać na swoim Fanpage to wynika to prawdopodobnie z tego, że nie przemyślałeś strategii.
W konsekwencji wychodzisz na boisko, ale nie masz taktyki. Mi też zdarzyło się tak zrobić. Ale wiem już, że gdy siadasz do pisania tekstów/planowania tematów, ale wcześniej nie przemyślałeś strategii, to jest to po prostu trudne.
Aby uniknąć frustracji, zobacz, jak wygląda proces ustalania strategii treści, który wypracowaliśmy razem z Dawidem.
Oczywiście, w tym procesie jest wiele detali, których po prostu nie jestem w stanie ująć w formie jednego artykułu (inaczej byłby jeszcze dłuższy heh).
Umówmy się tak, że jeśli w trakcie czytania artykułu w Twojej głowie zrodzą się dodatkowe pytania, daj mi o nich znać w komentarzu. Odpowiem na nie osobiście!
Zaplanuj spotkanie z osobą, która wyznacza kierunek działań firmy i zapytaj ją o strategię. Jeśli sam prowadzisz swój biznes, to musisz zastanowić się nad celem Twojego Fanpage.
Niektóre pytania, które warto sobie zadać na tym etapie, to:
*Celem Twojego Fanpage jest wspierać działania Twojej firmy i budować relację, a nie denerwować ludzi wrzucając jedynie posty z linkami do produktów.
Oto co ja ustalam na tym etapie:
Wiele osób na samym początku główkuje nad tym, co wrzucać na swój Fanpage i w jakiej proporcji. Czy istnieje taka idealna proporcja?
Moim zdaniem nie. Ale można na „chłopski rozum” oszacować, jakie proporcje postów, jaki efekt MOGĄ wywołać.
Przykład: Zobacz, możesz dzień w dzień wrzucać dowody skuteczności tego, co robisz, ale czy nie będzie tak, że gdy będziesz robił to codziennie, to ludzie odbiorą to jako przechwalanie się? Może tak być. Dlatego w działaniach na Fanpage bardzo ważna jest właściwa proporcja.
Pomyśl, jakie Fanpage sam przeglądasz najchętniej? Może dajesz za dużo treści merytorycznych, a za mało ROZRYWKI? Może za dużo rozrywki, a za mało TREŚCI MERYTORYCZNYCH? A może brakuje treści, które budują relacje z Tobą?
W ustalaniu proporcji postów chodzi o to, aby po prostu myśleć.
Szacując można założyć, że dość sensowną proporcją jest ta poniżej:
W praktyce może wyglądać to tak, że w danym tygodniu planujesz:
Oczywiście, te liczby i sugestie są całkowicie subiektywne!
Jeżeli sprzedajesz gadżety z małymi słodkimi pieskami, to w Twoim przypadku może lepiej sprawdzić się rozrywka, np. więcej postów w formie memów.
Zobacz poniżej, jak to robią na Fanpage Psie Sucharki.
W zależności od miesiąca takie proporcje mogą być różne. W zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć, typy wpisów mogą być różne. Ale zawsze zachowana jest jedna ważna zasada Social Media – ZANIM ZACZNIESZ SPRZEDAWAĆ, NAJPIERW DAJ OD SIEBIE!
Ludzie nie lubią być traktowani jak chodzący portfel. Mimo to wielu przedsiębiorców wrzuca posty, które próbują nachalnie sprzedać produkt. Taka strategia to przepis na katastrofę.
My sami tak nie kupujemy, więc nie możemy oczekiwać, że człowiek po drugiej stronie ekranu tak zrobi. To człowiek taki, jak my.
W większości sytuacji wolimy kupować od ludzi/firm:
Dlatego, jeśli jesteś manikiurzystką i na Fanpage edukujesz kobietę z zakresu dbania o paznokcie na swoim Fanpage, to ona przyjdzie do Ciebie, bo ma z Tobą relację.
Jeśli wykonasz swoją usługę dobrze, to nabierze przekonania, że Twoje usługi są dobre. Zobaczy to, bo rozwiążesz jej problem (zbliżał się ślub, a ona chciała mieć piękne paznokcie), a wtedy będzie polecać Cię innym i nie pójdzie gdzie indziej.
Wskazówka: Ludzie zareagują częściej, gdy pokażesz im swój produkt/usługę jako rozwiązanie na dyskomfort, jakiego doświadczają.
Nikt z nas nie lubi, jak nagle popsuje się auto. Nikt z nas nie lubi, jak cały dzień boli go głowa. Gdy pojawia się problem, szukamy lekarstwa. To normalne. Do kogo wtedy idziemy?
Pomyśl, czego uniknąć chce osoba, do której piszesz?
Powiedzmy, że ktoś chce zrzucić zbędne kilogramy, bo nie podoba się sobie. Żona mówi mu: „Wziąłbyś się za siebie”. On nigdy sztangielki nie trzymał w rękach. Nigdy nie był na żadnej diecie. Czy ten człowiek marzy o liczeniu kalorii mając na głowie pracę i inne obowiązki? Nie. Wiedząc to możesz napisać:
„Chcesz zrzucić zbędne kilogramy, ale nie chcesz tracić czasu i nerwów na liczenie kalorii? Nigdy nie byłeś na diecie i nie wiesz, od czego zacząć?”
Dla Ciebie może to nie mieć sensu, ale dla tego człowieka ma. On czuje, że piszesz bezpośrednio do niego.
Mój problem za to polega na tym, że niekiedy odbiegam od tematu. Wróćmy!
A więc, co zrobić, gdy masz ustaloną proporcję wpisów na Fanpage?
Kiedy znamy założenia na dany miesiąc, zaczynam etap zbierania i spisywania pomysłów/tematów, które mogą zainteresować osoby, które śledzą dany Fanpage.
Co ważne – należy je podzielić według kryteriów, który sobie wyznaczyliśmy. Oto 2 przykłady:
CEL 1: Więcej dowodów potwierdzających kompetencje
Przykład: Na tym etapie Naszym zadaniem jest zastanowić się, w jaki sposób możemy pokazać, że to, co robimy, działa dla osób, które są zainteresowane naszymi usługami.
Dawid na swoim fanpage, aby pokazać, że reklama na Facebooku działa dla różnych branż, tj. Beuaty, Agencje nieruchomości, czy np. trenerów, pokazuje fragment webinaru, w którym tłumaczy, że Marcin, który ma 22 lata i niedawno uczył się robić reklamy, a teraz moimi metodami generuje niemal 1 mln sprzedaży niemal każdego miesiąca.
Oto przykład takiego postu:
Przedsiębiorca, który mu ufa i zaczyna widzieć realne rezultaty, jakie daje reklama na FB, przekonuje się, że taka reklama może zadziałać również dla niego!
CEL 2: Więcej treści budujących społeczność i więź z fanami
Przykład: Jeśli zależy nam na tym, żeby zbudować więź z fanami (a zależy!), to możemy spisać komentarze naszych fanów, aby później odnieść się do nich w zaplanowanych transmisjach LIVE.
Dzięki temu odpowiadamy na realne problemy osób, które śledzą nas w Social Media. To po prostu miłe, a ludzie czują, że traktujesz ich na poważnie.
Oto przykład takiego postu w formie LIVE’u:
Pytania, które warto sobie zadać przed zaplanowaniem Editorial Plan:
Złościsz się, kiedy siedzisz przy biurku i nie możesz nic wymyślić ? Masz pustkę w głowie?
Skąd brać inspirację do wpisów?
Moim zdaniem najlepszymi miejscami do czerpania inspiracji co do tematów na wpisy, są:
1. Zastanów się, kim jest człowiek, do którego piszesz.
Być może widziałeś rady typu: „twórz wartościowe treści”. Ale zauważ, że „wartościowe treści” to tylko takie hasełko. Niestety prawie nikt nie tłumaczy, co to tak właściwie znaczy. Dlaczego Ty czytasz ten wpis?
Prawdopodobnie nagłówek dotyczył tego, czego chcesz się nauczyć (widzisz w tym wartość). To dotyczy Ciebie i ja zdaję sobie tego sprawę, ponieważ wcześniej się nad tym zastanowiłem. A Ty, do kogo piszesz?
Czy piszesz do właściciela małej firmy, freelancera, pracownika korpo, matki dziecka? Do kogo piszesz? Czy masz listę problemów Twoich potencjalnych klientów?
Jeśli nie, to ją stwórz – napisz w niej, jakie problemy i potrzeby mają osoby, do których piszesz.
Ogromny wpływ na przyciąganie uwagi, ma też sposób tworzenia nagłówków – o tym, jak je tworzyć, mówię na 10-godzinnym warsztacie: Jak zaistnieć i zarabiać na Facebooku.
2. Zastanów się, jak zbudujesz świadomość tego, że to, co oferujesz, jest ważne dla innych.
Dlaczego to ważne? Człowiek, który wchodzi na Twój Fanpage:
Po pierwsze – często nawet nie ma świadomości tego, że ma problem.
Po drugie – nie ma świadomości tego, że Ty znasz rozwiązanie.
Po trzecie – nie ma żadnej motywacji do wydania u Ciebie pieniędzy.
Jeśli jesteś ekspertem od wychowania dzieci, to problemem rodziców może być na przykład to, że:
Wiedząc, to możesz napisać 2-wa posty takie jak:
To podejście wymaga wyjścia poza siebie i wejścia w buty osoby, do której piszesz. Nazywa się to EMPATIĄ, a w świecie owładniętym myśleniem o sobie, czasem wystarczy wczuć się w sytuacje drugiej osoby i naprawdę postarać się zrozumieć, czego ona doświadcza.
ZADANIE: Zrób listę realnych problemów osoby, do której piszesz i przerób te problemy na chwytliwe nagłówki.
Nie wiesz, jak pisać chwytliwe nagłówki? Zapraszam Cię na 10-godzinny warsztat, na którym pokażę Ci schematy, z których sam korzystam.
Gdy zaczniesz zastanawiać się, kto jest Twoim klientem, na pewno zwrócisz uwagę, że nie jest to jedna grupa docelowa, a wiele różnych. I każda z tych grup ma różne problemy i pragnienia – uwzględnij to.
Gdy stworzysz nagłówki, wprowadź je do Editorial Planu w kolumnie: „Nagłówek” uwzględniając datę publikacji.
Wskazówka 1: Uwzglednij różne rodzaje treści w swoim Editorial Planie (Wideo, wpisy, LIVE’y itp.) – do tego, aby to wcześniej zaplanować, służy kolumna „Rodzaj”.
Wskazówka 2: Ustal typ Twojego postu. Oto kilka przykładów:
Gdy masz strategię, to problem braku pomysłów znika i dokładnie wiesz, co masz robić. A wtedy zyskujesz klarowność umysłu… A wtedy z kolei pojawiają się najlepsze pomysły.
A gdy pojawiają się świetne pomysły, to należy je zapisać i uwzględnić w Editorial Planie.
U nas w firmie zanim przechodzimy do etapu tworzenia treści, najpierw spotykamy się jeszcze raz w celu omówienia wypełnionego Editorial Planu.
W praktyce wygląda to tak:
Gdy pojawia się akceptacja, przechodzimy do etapu delegowania zadań (patrz kolumna „autor”).
Na tym etapie tworzę dokument z listą postów dla każdej osoby, która pisze teksty w naszym zespole. W dokumencie uwzględniam:
Przy czym każdy w zespole wie, że wpis trzeba mi wysłać przynajmniej 3 dni przed publikacją tak, by bym miał czas na sprawdzenie, udzielenie informacji zwrotnej i ewentualne poprawki.
Możesz powiedzieć: „Ooo, u Was w firmie wiele osób odpowiada za treści”… „Ja nie mam tak łatwo”.
W takiej sytuacji masz dwie opcje:
Jeśli chcesz zlecać prowadzenie Fanpage agencji, upewnij się, że taka agencja prowadzi Editorial Plan, a ich działania są przemyślane. W innym wypadku – szkoda Twoich pieniędzy. A jeśli zastanawiasz się, jak zlecić prowadzenie firmowego fanpage na Facebooku, to obejrzyj mój film na YouTube i zasubskrybuj kanał po więcej.
Z Social Media jest trochę tak, jak z pięknym autem, które stoi pod blokiem. To auto może mieć czerwoną, błyszczącą i wypolerowaną karoserię, ale jeśli w środku nie ma silnika, to nie ruszy.
Tak samo Twoje działania w Social Media. Jeśli nie są oparte na strategii, to mogą nie przynieść Ci takich efektów, jakich byś oczekiwał.
Potraktuj prowadzenie Editorial Planu poważnie.
Jeśli będziesz działać instynktownie i po omacku, to:
Jednak, gdy wprowadzisz procedure, o której dziś napisałem, zyskasz pewność, że każdy Twój post będzie spełniał założone przez Ciebie cele. To da Ci pewność, że zmierzasz we właściwym kierunku.
Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny i praktyczny. Życzę Ci powodzenia!
Jeśli czujesz, że jesteś coraz bliżej stworzenia systemu, który zadziała, to bardzo się cieszę. Jednocześnie zapraszam Cię do podjęcia 5 kroku i przyjścia na 10-godzinny warsztat: Jak zaistnieć na Facebooku, na którym uczę również Copywritingu, a Paweł tłumaczy, jak krok po kroku poustawiać swój Fanpage.
Kliknij i poznaj agendę tego warsztatu.
Kliknij poniżej i pobierz Editorial Plan
Editorial Plan
*polecam wrzucić Ci go na dysk Google – wtedy wydaje się czytelniejszy.
PS. Daj znać, czy chcesz więcej treści takich, jak ten wpis. A jeśli jest coś, co chciałbyś/chciałabyś wiedzieć, to napisz w komentarzu poniżej:
PSS. Podobało Ci się? To mój pierwszy wpis na blogu Social Elite – napisz kilka słów o Twoich doświadczeniach z prowadzeniem Fanpage / daj znać, co myślisz o artykule / jest coś, co chciałbyś wiedzieć? Śmiało.
Może pomogę, a Twój komentarz na pewno dodatkowo mnie zmotywuje!