Odrzucone reklamy na FB – 15 możliwych przyczyn
Żeby zarobić na reklamie, trzeba wiedzieć, kiedy ona działa, a kiedy przynosi straty. Często się zdarza, że coś nie wychodzi. I to jest normalne, nawet u mnie na 5 reklam działa 1-2!!! Tylko co zrobić, gdy coraz częściej widzisz odrzucone reklamy w managerze reklam na FB? Na podstawie najczęściej spotykanych sytuacji przygotowałem 15 powodów, dla których moja (i całkiem możliwe, że też Twoja) reklama na Facebooku nie działa.
Możesz potraktować ten artykuł jako Mini-Poradnik, do którego warto zaglądać podczas tworzenia reklam i sprawdzać, jak uniknąć błędów jeszcze zanim Facebook pobierze Ci pieniądze z konta.
Powody podzieliłem na sytuacje, w których one występują. Polecam Ci zapoznać się z każdym punktem, abyś sam uniknął ich w przyszłości i od początku tworzył udane reklamy.
Jednak jeżeli pali Ci się grunt pod nogami i chcesz szybko ratować swoją reklamę, która nie działa, przejdź od razu do konkretnej sekcji.
Zapraszam.
Sytuacje, w których najczęściej reklama na Facebooku nie działa:
JEST ZAINTERESOWANIE, NIE MA SPRZEDAŻY
Widzisz, że ludzie klikają w Twoją reklamę. Są reakcje pod postem, lajki, komentarze, udostępnienia, ale co z tego, jeżeli reklama nie zarabia… Spójrz, czy Twoja reklama na Facebooku nie działa, ponieważ:
Reklama wprowadza w błąd
Miałeś kiedyś tak, że nagłówek artykułu bardzo Cię zaciekawił, a po przejściu do czytania jego całości, artykuł okazał się być o czymś zupełnie innym, niż sugerował nagłówek?
Spójrz na to:
INNOWACYJNA METODA NA ŁYSIENIE!
Klikasz. A na stronie przedstawione są jedwabne poszewki. O co chodzi? Chciałem poznać metodę, a nie oglądać produkt (swoją drogą okazuje się, że materiał, na którym śpisz, ma wpływ na Twoje zdrowie, jednak to nie jest bezpośrednio ten przekaz, którego oczekiwałeś)
W tym momencie padłeś ofiarą tak zwanego Clickbaitingu – oznacza to, że ktoś po prostu napisał sensacyjny nagłówek, a Ty wchodzisz pełen entuzjazmu na stronę. Jednak nie znajdujesz tam nic, co faktycznie okazałoby się dla Ciebie ciekawe. Znajdujesz sprzedaż produktu, do którego nawet nie jesteś przekonany. Czujesz się oszukany i opuszczasz stronę.
Jeżeli piszesz zbyt wyniosłe nagłówki, to tak samo “baituje” Twój tekst. Czy to coś dziwnego, że taka reklama nie działa?
Rozwiązanie: Zastanów się, co użytkownik znajdzie na stronie, na którą kierujesz? Następnie precyzyjnie to przekaż. Pamiętaj, aby nie był to przerost formy nad treścią jak w powyższym przykładzie. Może się zdarzyć, że pozyskasz mniejszą ilość ruchu, jednak będzie on bardziej jakościowy.
Link, do którego kierujesz nie działa
Upewnij się, że pod względem technicznych ustawień wszystko jest w porządku. Pomimo puszczenia reklamy, która przeszła przez weryfikację, mogło się coś zmienić.
Na przykład strona, na którą kierujesz, nie ładuje się poprawnie (szczególnie na telefonie) lub w ogóle się nie otwiera.
Rozwiązanie: Sprawdź, czy link, do którego kierujesz, działa. Czy strona wyświetla się poprawnie na telefonach? Jeżeli zauważysz błąd, popraw go od razu lub wyłącz reklamę do czasu naprawy, żeby nie tracić niepotrzebnie pieniędzy.
Zły cel reklamowy
Jaki cel kampanii wybrałeś? Zauważ, że tworząc kampanię reklamową na Facebook, masz do wyboru kilkanaście celów, w ramach których działają zupełnie inne algorytmy. Wiem, że wybrałeś określoną grupę docelową – ale weź pod uwagę to, że w tej grupie są również odbiorcy o różnym zachowaniu.
Dlatego, jeżeli wybrałeś na przykład cel reklamy Zasięg, to jego zadaniem jest tylko wyświetlić reklamę jak największej ilości osób.
Jeżeli Twoim celem jest Ruch, spodziewaj się mniejszych zasięgów, natomiast więcej przejść do Twojej strony po niższej cenie – Facebook zero-jedynkowo wykonuje to co zaznaczyłeś. Nie powinieneś od niego na tym etapie wymagać, aby znajdował ludzi, którzy kupują. Od tego jest inny cel reklamowy – Konwersje.
Aby zoptymalizować stronę pod kątem konwersji, potrzebujesz najpierw zainstalować Piksel Facebooka na swojej stronie.
Zobacz, jak zainstalować Pixel Facebooka. Na ten temat pisałem artykuł już jakiś czas temu.
Rozwiązanie: Jeżeli cel reklamowy nie jest odpowiedni do wyników, jakie chcesz uzyskać, stwórz nową kampanię z innym celem, np. Konwersje/Wiadomości/Pozyskanie kontaktów.
Nieodpowiednia grupa docelowa
Uważasz, że reklama jest napisana bardzo dobrze? Przetestowałeś już kilka obrazków lub wideo i wybrałeś optymalny cel kampanii, a kampania wciąż nie przynosi efektów? Zastanów się, czy kierujesz swoją reklamę do odpowiedniej grupy docelowej.
Często szczegółowe opcje zainteresowania, które zaznaczamy, wydają nam się oczywiste, ale mogą być traktowane przez algorytmy Facebooka zupełnie inaczej.
Weźmy dla przykładu zainteresowanie „kontener”. Naturalną sprawą jest, że kontenerami interesują się budowlańcy lub osoby, pracujące w transporcie wodnym. Ale czy wiesz, w jaki sposób algorytmy Facebooka interpretują to słowo? Możesz to prosto sprawdzić, wykorzystując menedżera reklam.
Prawda jest taka, że z zainteresowaniem “Kontener” może być powiązany klub nocny w pobliżu Katowic, który w swojej nazwie ma słowo “Kontenery”.
Idąc tym tropem warto sprawdzić, czy nie kierujemy swoich reklam na przykład odnośnie ekskluzywnego SPA do kilkunastolatków, którzy chętnie wejdą na stronę, aby pooglądać zdjęcia. Jednak nie zdecydują się na zakup pobytu weekendowego, ponieważ nie mają na to pieniędzy.
Rozwiązanie: Sprawdź, kim są Twoi odbiorcy w menedżerze reklam. Możesz wprowadzić też ograniczenia wiekowe, aby nie trafiać do osób, które na pewno nie zostaną Twoim klientem.
Zastanawiasz się, jak ustawić reklamy tak, aby obniżyć ich koszt, zwiększyć wyniki, a w rezultacie skutecznie wypromować firmę na FB? W takim razie sprawdź mój materiał: Ile kosztuje reklama na Facebooku? I co zrobić, by była dużo TAŃSZA? | Dawid Bagiński. Dowiesz się z niego, na czym polega skuteczna optymalizacja reklam na Facebooku i co zrobić, by Twoja faktura za promowanie firmy była jak najniższa.
ODRZUCONE REKLAMY? BYĆ MOŻE NIE MA ZAINTERESOWANIA
Co sprawia, że reklama jest atrakcyjna i przyciąga uwagę? Nie ma jednego, magicznego środka, ale ze swojego kilkunastoletniego doświadczenia z reklamą wiem, że jest kilka bardzo istotnych czynników. Oto one:
Nieinteresująca grafika
Po prostu Twoja grafika nie zwraca uwagi, nie odznacza się na Facebooku bądź nie przekonuje odbiorcy. Warto to przetestować, dodając drugą i trzecią reklamę z zupełnie innym obrazkiem.
Rozwiązanie: Dodaj tekst na obrazku lub zupełnie zmień obiekt na zdjęciu. Dopasuj grafikę maksymalnie do odbiorcy.
W moim kursie Facebook Elite przedstawiam 11 sposobów skutecznego obrazu.
Jeżeli jesteś moim kursantem – wróć do wideo na platformie i po prostu wykorzystaj jeden z pomysłów, który Ci pokazałem. Możesz tez spróbować połączyć kilka sposobów – tylko pamiętaj, żeby to nadal wyglądało estetycznie.
Nietrafiony nagłówek
Zastanów się, czy dla Ciebie nagłówek jest atrakcyjny? Czy zwraca uwagę, podczas gdy użytkownik przegląda swoje aktualności na profilu? Czy jest to sucha informacja, którą łatwo ominąć? Nagłówek to istotna rzecz w reklamie, dlatego warto wymyślić coś naprawdę dobrego i przydatnego dla odbiorcy.
Jeżeli zauważasz, że nagłówki są na jedno kopyto i brakuje Ci pomysłu, przypominam, że w kursie Facebook Elite w module 4 masz 11 szablonów na skuteczne nagłówki oraz plik ze 100 najlepiej sprzedającymi nagłówkami.
Rozwiązanie: Dodaj emotikonę do swojego nagłówka. Zamień suche słowa na bardziej emocjonalne – niech Twój tekst porusza serca i lśni kreatywnością. Wprowadź przynajmniej 2 zmiany w swojej reklamie i daj znać, czy są efekty w komentarzu
Komunikat nie jest dopasowany do potrzeb/problemów odbiorcy.
Zastanów się, do kogo kierujesz swoją reklamę. 30 letnia matka z 3-letnim dzieckiem na rękach będzie potrzebowała zupełnie innego, niż 19-latka na studiach. Do kogo kierujesz swoją reklamę?
Dla osoby w różnej sytuacji życiowej produkt posiada inną wartość, a Twoim zadaniem jest tę wartość dokładnie przedstawić odbiorcy.
Rozwiązanie: Stwórz awatary swoich klientów. Zadaj sobie takie pytania, jak:
- Jak wygląda Twój potencjalny klient?
- Gdzie mieszka?
- O której godzinie wstaje z łóżka oraz o czym myśli z samego rana?
- Co czyta i ogląda na co dzień?
- Jak spędza weekend?
- Co trzyma na swoim biurku lub kładzie do torebki/plecaka?
Poznaj potrzeby i problemy swoich grup docelowych, a następnie napisz reklamę z myślą o tym, co jest dla niej ważne.
Brak spójnego komunikatu bądź jest zbyt skomplikowany (wprowadza zamieszanie)
Pamiętasz jak doradca w banku mówił, jakie warunki trzeba spełniać, aby dostać kredyt?
“Sprawdzimy zdolność kredytową, poproszę dowód tożsamości, zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach. Nie może pan być w rejestrze dłużników, poproszę również o numer konta bankowego na który przelać pieniądze. Zaraz sprawdzę pana w bazie, proszę jeszcze tylko odpowiedzieć na kilka pytań… (po czym oceniane jest kilkadziesiąt parametrów)”.
Na końcu już nie pamiętasz, o czym była mowa na początku
A teraz zobacz jakie proste i wręcz głupie są reklamy w telewizji. To nie jest przypadek. Komunikat musi być prosty i zrozumiały nawet dla przedszkolaka, również w branżach finansowych i biznesowych.
Rozumiesz, o czym mówię? Statystycznie ludzie nie mają czasu czytać skomplikowane i górnolotne reklamy. Również nie zrozumieją skomplikowanego słownictwa. Im prostsza reklama tym lepiej.
Nieodpowiednia grupa docelowa
Jeżeli spróbowałeś już zmienić grafikę, nagłówek, tekst, jesteś pewien że Twoja reklama porusza potrzeby danej grupy odbiorców i nie wprowadzasz zamieszania – całkiem możliwe, że dana grupa nie jest zainteresowana Twoim produktem lub usługą.
Rozwiązanie: Po prostu zmień grupę, do której kierujesz reklamę. Pamiętaj, aby sprawdzić ją w Statystykach grup odbiorców! https://socialelite.pl/statystyki-grup-odbiorcow-facebook/
Nie ma sezonu
Żadna grupa nie reaguje, próbowałeś już wszystkiego… W 30% biznesów wyniki mogą zależeć od sezonu. Może być tak, że sezon jest słabszy i sprzedaż drastycznie spada lub całkiem się zatrzymuje. Może to dotyczyć np. sprzedaży strójów kąpielowych.
Rozwiązanie: W większości branż sezonowych, reklamy warto włączać bezpośrednio przed sezonem i w jego trakcie. Niestety mimo największych chęci, nic więcej nie da się z tym z robić. Po prostu tak funkcjonuje rynek.
REKLAMA W OGÓLE SIĘ NIE WŁĄCZA – NIE MA ZASIĘGU
Tutaj zazwyczaj winią błędy techniczne – Facebook po prostu nie radzi sobie z aktywowaniem reklamy w taki sposób, jak Ty ją ustawiłeś. Możliwe, że jest to zbyt skomplikowane dla algorytmów lub niemożliwe do wykonania. Oto najczęstsze powody:
Źle ustawiony okres raportowania
Sprawdzasz kampanie i panika – reklama w ogóle nie ruszyła, a środki z konta są pobrane Weź głęboki wdech i zobacz, na jaki okres czasowy patrzysz. Spokojnie, to częsty błąd początkujących… a i najlepszym się zdarza
Zła optymalizacja pod kątem konwersji (w zestawie reklam)
Jeżeli stworzyłeś kampanie z celem konwersje i odrazu wybrałeś cel optymalizacji Zakup, to całkiem możliwe, że reklama w ogóle nie będzie się wyświetlać. Dzieje się tak dlatego, że Pixel Facebooka, aby dopasować wyświetlenie reklam odpowiednim odbiorcom, musi odebrać pierwsze zdarzenia w Twoim sklepie online.
Algorytm w celu konwersje wyświetla reklamy osobom, którzy mają większe prawdopodobieństwo dokonać zakupu w Twoim sklepie. A jeżeli pixel nie odnotował wystarczająco dużo konwersji w ostatnim czasie (20-30 tygodniowo), to nie jest w stanie nauczyć się, kto kupuje.
Dlatego na starcie nie ma sensu optymalizować reklamy pod kątem zakupu. Facebook po prostu nie wie, kto u Ciebie kupuje i przestanie pokazywać reklamy wcale.
Co należy zrobić?
Zrób krok w tył, jeżeli chodzi o optymalizacje. Zamiast na zakup, optymalizuj na dodanie do koszyka. Jeżeli jeszcze nikt nie poruszał się po Twojej stronie, zacznij reklamę na Facebooku od celu RUCH. To pozwoli Pixelowi nauczyć się, a następnie lepiej optymalizować reklamy pod kątem konwersji.
Mówię zbyt skomplikowanym językiem? To podstawowe ustawienia w Menedżerze reklam, które pozwalają dotrzeć do osób kupujących. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapoznaj się z moim kursem Facebook Elite, na którym omawiamy reklamy krok po kroku przez ponad 40 godzin.
Zbyt skomplikowane targetowanie.
Wiesz, kim jest Twój klient i wybrałeś ultraprecyzyjną grupę. Mężczyzna z warszawskiego Mokotowa, w wieku 40-55, szukający garnituru, pracujący w branży finansowej, interesujący się inwestycjami, ale również luksusowymi towarami i nie interesuje się rodziną. Konwersja koniecznie na zakup. I reklama się nie włącza… Dlaczego?
Siła Facebooka polega na tym, że on śledzi zachowania użytkowników (nawet, jeżeli ktoś nie wpisuje dokładnie co i gdzie robi). Facebook dobrze wie, kto u Ciebie kupuje, dlatego zawężanie grupy docelowej należy wykonywać z rozsądkiem.
Powyższy sposób targetowania nie daje portalowi pola do manewru. Zazwyczaj ze 100 tysięcy potencjalnego zasięgu Facebook dociera w najlepszym wypadku do 40-60 tysięcy, nie eksploruje całej grupy. Dlaczego?
Ponieważ inna osoba tylko kliknie i zobaczy produkty, a inna przejdzie do zakupu po kliknięciu.
Co zrobić? Zamiast dzielnicy, wybierz całe miasto. W większości przypadków warto też dodać promień (jeżeli prowadzisz biznes lokalny, to dodaj promień zawierający taką odległość, z jakiej potencjalny klient jest w stanie dojechać, np. jest to 8 kilometrów dla biznesów popularnych, jak kosmetyczki lub 40 kilometrów, jeżeli Twój biznes jest bardziej unikatowy, jak np. terapie z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny)
Link, do którego kierujesz nie działa
Jeżeli w Twojej kreacji coś nie działa – zwłaszcza link, to po prostu Facebook tego nie włączy.
Sprawdź, czy link bądź strona docelowa działa poprawnie.
Post został usunięty
Sytuacja podobna do powyższej – jeżeli coś nie działa, Facebook tego nie pokaże. Dlatego sprawdź również, czy jeżeli promujesz stary post, czy nie został on usunięty albo ukryty ze strony.
Odrzucone reklamy na FB? Masz dodatkowe wsparcie od Naszego Zespołu
Wiemy, że jest jeszcze wiele innych powodów niepowodzenia reklamy. Dlatego po kursie Facebook Elite i Schematy biznesowe dostarczamy Ci dodatkowe wsparcie.
Jesteś uczestnikiem kursu i masz pytania? Napisz na naszym forum przygotowanym na platformie vod.
Jeżeli nie jesteś uczestnikiem kursu Facebook Elite, to być może istotną dla Ciebie informacją będzie to, że każdy, kto uzyskuje dostęp do platformy, może zadawać nam swoje pytania odnośnie kampanii które tworzy, a my na te pytania regularnie odpowiadamy i podpowiadamy najlepsze rozwiązania.
Już teraz chcesz dowiedzieć się więcej o reklamie na Facebooku? Obejrzyj moje wideo: Reklama na Facebooku - szkolenie z FB ADS [Kurs - Facebook Elite] | Dawid Bagiński, w którym omawiam najważniejsze wątki ze szkolenia Facebook Elite. Dzięki temu możesz krok po kroku przejść przez proces tworzenia reklam i kampanii reklamowych na FB, a później zdecydować, czy chcesz pogłębić tę wiedzę podczas kursu, z którego korzysta już ponad 2000 przedsiębiorców w Polsce.
Artykuł jak widzisz jest dość obszerny, a porusza jedynie podstawowe błędy i możliwości, przez które reklama na Facebooku nie działa.
A Ty, jaki błąd spotykasz najczęściej lub co najbardziej Cię zaskoczyło w tym wpisie? Napisz koniecznie w komentarzu, to bardzo motywuje do tworzenia dla Ciebie takich treści!