Facebook Copywriting – jak pisać posty na Fanpage, by zdobyć klientów i fanów?
Budowanie relacji, zdobycie zaufania, pozyskanie nowych klientów, wiedza o ich potrzebach, tworzenie świadomości marki, zdobycie informacji, badania rynkowe… – to wszystko zyskasz za darmo, jeśli zadasz sobie odrobinę trudu i zdobędziesz wiedzę, jak pisać posty na Fanpage, by zdobyć klientów, a potem przekujesz ją w praktykę.
Spis treści
- Czym jest Facebook Copywriting?
- Jakie posty pisać na swoim Fanpage?
- Dawać treści za darmo?
- Czy wystarczy pisać przez 30 dni na Fanpage, żeby zbudować relację?
- Laddering – ta prosta technika ułatwi Ci pisanie na Fanpage
- Co Ci da zastosowanie Facebook Copywritingu?
- Badania rynku. Informacje o każdym z Twoich odbiorców. Wszystko w jednym miejscu.
- Skuteczne i strategiczne prowadzenie Fanpage wystarczy?
- Co dalej?
Czym jest Facebook Copywriting?
Facebook Copywriting, to nic innego, jak pisanie skutecznych postów na Twoim fanpage. Co to znaczy, że posty są skuteczne?
Chodzi o efekty, jakie uzyskujesz. Wiele osób mówi: “twórz wartościowe treści”, ale to tylko hasełka. W praktyce mało kto wie, jak konkretnie takie treści tworzyć. To jedna z przyczyn braku efektów. Bo, czy sam fakt posiadania wiedzy o czymś sprawia, że potrafisz to robić?
Zobacz 1 milion osób rzuca do kosza, ale jest tylko JEDEN Michael Jordan. Jest duża różnica między przeczytaniem i zastosowaniem różnych metod w praktyce. Dlatego często jest tak, że dwie osoby myślą, że robią to samo, a mają skrajnie inne efekty.
Jeszcze inną kwestią jest to, że wiele osób źle rozumie pojęcie: “wartościowe treści”. Nie chodzi o to, by treści były wartościowe dla Ciebie!
Zobacz. Jeśli będziesz wrzucał na swoją tablicę tylko reklamy i posty ze swoimi produktami/usługami, to nikogo nie zaciekawisz swoim fanpage i nie sprawisz żadną magią, że ludzie go polubią (co jest pierwszym krokiem do tego, abyś mógł zacząć budowanie relacji z tym człowiekiem – a to ona w dzisiejszych czasach jest podstawą sprzedaży).
Jeśli będziesz umieszczał na swoim Fanpage posty, które są powiązane z Twoją branżą i dają temu człowiekowi wartościową treść, to wygrywasz. Dzieje się tak z kilku powodów. Wystarczy zadać sobie pytanie: “Dlaczego ludzie nie kupują?”. Po pierwsze – bo nie interesuje ich Twój produkt. Po drugie – nie mają pieniędzy. Po trzecie – nie ufają Ci. Po czwarte – nie są pewni, że to, co oferujesz zadziała u nich.
Tych, którzy nie potrzebują Twoich produktów, raczej nie przekonasz, ale w pozostałych 3 sytuacjach Fanpage Ci pomoże.
No, bo zobacz. Czy jak ktoś nie ma pieniędzy teraz to nie będzie miał ich w ogóle? Oczywiście, że nie. Czy dzięki Fanpage można zyskać zaufanie i szacunek innych ludzi? Oczywiście, że tak. Czy można pokazać ludziom, że Twój produkt/usługa zadziała u nich? Oczywiście!
Dlatego zamiast pytać: “Czy warto prowadzić Fanpage”, lepiej zapytać: “Czy stać mnie na to, żeby Fanpage nie prowadzić?”.
Jeśli chcesz jeszcze bardziej zgłębić temat, to zachęcam Cię do obejrzenia poniższego wideo: Fanpage na Facebooku - co to jest i do czego służy. Wyjaśniam, czym dokładnie jest fanpage na Facebooku i jaką funkcję pełni w Twoim biznesie. Dzięki temu dowiesz się, na co zwrócić uwagę w trakcie rozpoczynania rozwoju profilu Facebookowego oraz wiele więcej.
Jakie posty pisać na swoim Fanpage?
To może być tematyka uświadamiająca, edukująca, a nawet czasem rozrywkowa. O czym konketnie mówię?
Zobacz. Ja prowadzę szkolenia z zakresu reklamy na Facebook i oferuję kursy online z zakresu rozwoju, więc na moim Fanpage znajdziesz posty z zakresu rozwoju osobistego, Facebooka i reklamy na Facebooku kierowane do osób zainteresowanych rozwojem oraz do przedsiębiorców. Oto przykładowe treści, które tworzę:
Rozwój osobisty:
- Słomiany zapał – co z nim zrobić?
- Wielozadaniowość w pracy: Jak pracować, żeby nie zwariować?
- 17 dobrych nawyków, które warto wprowadzić w życie!
- Autosugestia – czyli jak przestać się martwić i zacząć myśleć pozytywnie?
- 42 książki motywacyjne, które warto przeczytać w 2018 roku
Biznes:
- Polecane narzędzia marketingowe
- Model AIDA w reklamie – czyli przepis na strategię działań reklamowych
- Własny Biznes: Błędy, Których Bym Już Nie Popełnił, Gdybym Zaczął Teraz
- Starbucks – jak stworzyć największą sieć kawiarni na świecie?
Facebook i inne Social Media:
- Promocja postów na Facebooku w menedżerze reklam – Krok po kroku
- Bot na Messengerze – jak stworzyć Welcome Message na Fanpage i zwiększyć sprzedaż
- 5 trendów w Social Media w 2018 roku
- Jak wypromować biznes na Instagramie – 7 niezawodnych sposobów
- Pixel Facebooka – Jak zainstalować na WordPress? Krok po kroku
Przykładowe wpisy na moim Fanpage możesz zobaczyć poniżej:
A do kogo Ty piszesz? Kto jest Twoją grupą docelową? Co ich może zainteresować? Czy masz listę takich tematów?
Dawać treści za darmo?
Zastanawiasz, dlaczego dzielę się z ludźmi wiedzą całkowicie za darmo? Jeśli moi fani będą chcieli rozkręcić swój biznes i zacząć zarabiać na Facebooku, to najprawdopodobniej skierują się do mnie. Dlaczego?
Bo to właśnie Ja im towarzyszyłem w tramwaju, przy porannej kawie, czy w kolejce po śniadanie – czasem dawałem im wiedzę, czasem jakąś refleksję… Stworzyłem relację i silną więź.
Robię to, bo mam taką zasadę w życiu… “Życie daje tymy, co dają, a zabiera tymy, co biorą”. Myślę, że to hasło bardzo tutaj pasuje!
To naturalne, że w pierwszej kolejności wybiera się osoby, które się zna i lubi. Czy kupiłbyś od obcego czowieka, który podbiega do Ciebie na bazarze i próbuje Ci coś wcisnąć? Prawdopodobnie nie. Ludzi to wkurwia. A zabawne jest to, że niektóre działania biznesowe przypominają dokładnie taką nachalną sprzedaż, jak ta!
Ja oprócz budowania relacji, pokazuję, że w reklamie jestem prawdziwym wyjadaczem i zwracając się do mnie w kwestiach biznesowych, człowiek, który prowadzi firmę, znajdzie rozwiązania dla siebie.
To znaczy, że na Fanpage oprócz dawania wartości, możesz również dpokazywać dowody i efekty swojej pracy. Bo Facebook Copywriting, to odpowiadanie na potrzeby i zainteresowania Twojego odbiorcy.
Czy wystarczy pisać przez 30 dni na Fanpage, żeby zbudować relację?
Haha, nie! Ja to robię od 2 lat. Powiem Ci, że gdy zacznałem to nie było efektów. Ale nawet gdy nie ma efektów, to i tak warto prowadzić Fanpage. Ludzie często nie komentują, ale obserwują! A niektórzy potrzebują chwili, aby się przekonać do… łysego typa, który się mądrzy na temat biznesu i ciągle powtarza, że zasługujesz na więcej. Daj ludziom czas i możliwość przekonania się do Ciebie…
Nawet jeśli na początku nie będziesz miał efektów, to nie przestawaj. Relację buduje się w perspektywie czasu, a nie w 30 dni.
Jeśli chcesz poznać tajniki pisania świetnych treści i nie tracić potencjalnych klientów, to koniecznie po przeczytaniu tego artykułu sięgnij po ten – o 10 żelaznych zasadach copywritingu.
Laddering – ta prosta technika ułatwi Ci pisanie na Fanpage
Klątwa wiedzy
Słyszałeś o takim zjawisku jak klątwa wiedzy? Prawodpobnie przez nią nie osiągasz takich efektów, jakie byś chciał, a pisanie przychodzi Ci z trudem. Klątwa wiedzy polega na tym, że gdy stajesz się ekspertem i przez wiele lat zajmujesz się swoim biznesem, to po pewnym czasie zapominasz zupełnie jak to jest nie być ekspertem.
Wtedy zaczynasz posługiwać się trudnym słownictwem i niezrozumiałym dla człowieka językiem. Dziwisz się, że to, co Ty myślisz o tym, co oferujesz nie jest ważne dla osób, do których kierujesz swoje komunikaty.
Na jednym z warsztatów o prowadzeniu Fanpage, rozmawiałem w przerwie z Panią, która prowadzi SPA. Zapytałem ją o to, dlaczego klientki miałyby chcieć przyjść do jej salonu. Powiedziała, że korzyścią dla kobiety, która przychodzi do jej salonu jest to, że dzięki specjalnej maszynie, którą ona posiada, jej klientka pozna stan swojej skóry…
Ona była w 100% przekonana, że to jest ważne dla jej klientek. Ale klientki nie miały motywacji, a świadczyła o tym ilość wizyt w jej salonie. Jaki z tego wniosek?
Często zakładamy, że to, co jest korzyścią według nas, jest korzyścią dla drugiej osoby, a w rzeczywistości to, co my uważamy za ważne dla osoby, do której to piszemy, nie ma dla niej większego znaczenia.
Co zrobić, by to, co masz do zaoferowania, miało znaczenie? Jak zmotywować ludzi? Zastosuj tak zwany Laddering.
Laddering – zadaj sobie te 3 pytania…
Laddering to 3 pytania, które pomogą Ci wydobyć szczere pragnienia klienta i jego prawdziwe motywacje przy kupnie usługi lub produktu.
Zapytałem Panią z warsztatów: “Co ma zachęcić klientki do przyjścia do salonu?”. Powiedziała: “Maszyna, którą mam”. Zapytałem: “Co im daje ta maszyna?”. Usłyszałem: “Mogą poznać stan swojej cery”. I wtedy po raz kolejny zapytałem: “Co im to daje, że… mogą poznać stan swojej cery?”. Była chwila zastanowienia… Chwila stagnacji i…
Doszliśmy do wniosku, że te kobiety mogą na przykład całe lata używać kosmetyków niedopasowanych do swojej skóry. I nawet o tym nie wiedzą! Bo nigdy nie robiły badania taką maszyną i nie poznały stanu swojej skóry. Przez to kosmetyki, które stosują mogą im szkodzić, zamiast pomagać.
Myślisz, że ta kobieta zmotywowałaby się do przyjścia, gdyby dowiedziała się, że np. 8 lat używa kosmetyków, które jej szkodzą? A teraz może sprawdzić to w zaledwie kilka minut???
To dużo bardziej prawdopodobne, niż to, że zostanie zmotywowana tym, że… taka maszyna sprawdzi stan jej cery. Sformułowanie “poznać stan cery” to dopiero punkt wyjścia do znalezienia prawdziwej potrzeby.
Nauka francuskiego
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem szkoły językowej. Tworzysz reklamę lub tekst sprzedażowy i potrzebujesz czegoś, co przekona Twojego klienta do zakupu. Potrzebujemy sloganu. Może… „Przyjdź i naucz się francuskiego!”
Ale czy takie hasło sprawi, że do Twojej szkoły językowej zaczną ustawiać się większe kolejki? Niekoniecznie. Już tłumaczę dlaczego. Zadaj sobie pytanie – po co ludzie mieliby przyjść do Twojej szkoły? Co jest ich prawdziwym pragnieniem? Nauka francuskiego? Możliwe, że też. Ale spróbuj zagłębić się w to jeszcze bardziej.
Co komuś DA TO, że NAUCZY SIĘ FRANCUSKIEGO?
Będzie czuł się pewniej, kiedy wyjedzie na wakacje i będzie mógł bez skrępowania pogadać z ludźmi? W końcu bez problemu dogada się ze sprzedawcą w sklepie?
Może zachęciłaby go wizja tego, że gdyby nauczył się płynnie mówić po francusku, to ludzie z podziwem pytaliby go: “Jak tak szybko nauczyłeś się francuskiego?”. A on byłby wtedy z siebie dumny, bo po raz kolejny udowodnił sobie, że stać go na bardzo dużo!
Aby odkryć prawdziwe pragnienia i motywacje ludzi, postaw się na ich miejscu i odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Co jest tym, co oferujesz?
- Co daje to Twoim klientom?
- Jaką korzyść ma kliekt z tego, że TO (co wyżej) mu to daje?
Na pierwszy rzut oka może się to wydawać trochę zagmatwane, ale zadanie sobie tych 3 pytań to jeden z prostszych sposobów, który pozwoli Ci pisać korzyściami, które są motywujące dla Twoich klientów.
Co Ci da zastosowanie Facebook Copywritingu?
Jeśli myślisz, że na relacjach, większej ilości polubień i zainteresowaniu Twoich klientów się kończy lista zalet prowadzenia Fanpage, to się mylisz.
Przyjrzyj się takiej sytuacji.
Ludzie, którzy polubili mój profil, mogli to zrobić z naprawdę różnych powodów. Większość z nich wcale nie musi mieć potrzeby zajmowania się reklamą w swojej firmie. Niektórzy z nich nie mają żadnej własnej działalności.
W tym momencie wiedząc, że zainteresowała ich tematyka mojego Fanpage wiem, że mogą oni w przyszłości być moimi klientami, ale… może brak im motywacji lub świadomości?
W praktyce jest tak, że 80% moich klientów nie miało chęci ani potrzeby wydawania pieniędzy na reklamę, natomiast Ja – poprzez moje treści, reklamy i artykuły – przeprowadzam proces uświadamiania, który jest kluczowy.
Pokazuję im powody, dla których to jest dla nich korzystne. Daję dowody skuteczności i ważne elementy mojej wiedzy (za darmo), aby mogli się przekonać, że to jest rzetelna i skuteczna wiedza.
Jeśli boją się wykonać ruch w stronę swoich marzeń, Ja ich motywuję i daję gotowe rozwiązania na ich problemy (np. Schematy Facebooka – w tym szkoleniu pokazuje im krok po kroku, jak tworzyć biznes, aby on się rozwijał. Daję im gotowy schemat do zastosowania. … no i wymówki się im kończą. Wystarczy skorzystać ze szkolenia i zacząć działać!)
Budowanie świadomości jest pierwszym krokiem do pozyskania tych ludzi. Jaki jest kolejny?
Badania rynku. Informacje o każdym z Twoich odbiorców. Wszystko w jednym miejscu.
Facebook jest narzędziem naprawdę wszechstronnym. Poza możliwością dotarcia do klientów dowiadujesz się o nich tego, co może być kluczowe dla Twojej strategii.
Zupełnie za darmo, w jednym miejscu dostajesz informacje i rozkład procentowy o tym, gdzie pracują, co lubią, co ich interesuje.
Od bardzo konkretnej wiedzy o Twoich odbiorcach dzielą Cię jakieś dwa kliknięcia. Spójrz.
Dzięki tym statytykom możesz bardzo precyzyjnie dobierać tworzone treści i poznać swojego klienta, co jest kolejnym podstawowym i koniecznym krokiem do sukcesu.
Skuteczne i strategiczne prowadzenie Fanpage wystarczy?
Nie.
Musisz mieć świadomość, że to tylko część układanki. Zastosowanie jej nie sprawi, że zasypią Cię nowi klienci. Są też inne działania, które zadecydują o Twoim sukcesie, bądź porażce.
Ale nieprowadzenie Fanpage (w sposób świadomy !) będzie strzałem w kolano. Stać Cię na taki strzał?
Poza tym, tak między Nami – fajnie jest mieć taki bezpośredni kontakt z ludźmi „po drugiej stronie”. Ja myślę, że to bezcenne. Z kolei wielu przedsiębiorców lekceważy tę szansę… Twoja konkurencja prawdopodobnie też (no bo komu by się chciało to robić? Dawać coś za darmo? Na głowę upadłeś?).
Co dalej?
Chcesz wiedzieć, o czym jeszcze MUSISZ wiedzieć, aby za dwa, trzy lata nie odstawać od konkurencji? Chcesz za 5 lat być znacznie wyżej, niż udało Ci się do tej pory zajść? Chcesz stworzyć dochodowy biznes i uwolnić się od strachu przed porażką? A może potrzebujesz garści motywacji?
Polub moją stronę na fb, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zerkaj regularnie na mojego bloga marketingowego, zasubskrybuj mój kanał na YouTube, a gdy będziesz gotowy… zadzwoń i przyjdź do mnie na szkolenie. Więcej o prowadzeniu Fanpage dowiesz się tutaj.
P.S. Daj znać w komentarzu, jeśli chcesz poznać kolejne kroki do osiągnięcia sukcesu.