Strategia prowadzenia fanpage to jeden z kluczowych elementów, które powinieneś dopracować, jeżeli myślisz o rozwoju swoich firmowych kanałów Social Media. Dlatego w tym artykule dowiesz się:
Czytaj do końca, aby się dowiedzieć! Na dole strony znajdziesz również linki do poprzednich artykułów z serii prowadzenia Fanpage — jeśli jeszcze ich nie widziałeś, to warto tam zerknąć!
Fanpage firmowy powinien spełniać cele strategiczne z punktu widzenia Twojego biznesu. Czyli — w zależności od tego, na czym aktualnie zależy Ci pod kątem biznesowym — powinien dążyć do wzbudzenia w odbiorcach takiego działania, jakiego od nich oczekujesz. Może to być na przykład przeczytanie treści, poprzez którą zwiększysz w odbiorcach świadomość swojej marki, ale równie dobrze może to być przejście na stronę www w celu poznania Twojej oferty. Zgadza się?
Zauważ jednak, że zupełnie o czymś innym warto byłoby napisać do osoby, która jeszcze nie wie o istnieniu Twojej firmy, a o czymś innym do takiej, która już trochę ją poznała i jest aktualnie gotowa do zacieśnienia z relacji z marką poprzez fizyczne zainteresowanie się Twoim produktem na osobnej stronie sklepu — poza Facebookiem.
Zwróć również uwagę na to, że mimo że osoba A jest na całkowicie innym etapie niż osoba B, to w tym samym czasie na Twoim Fanpage mogą być również osoby C, które przeszły już etapy poprzednie i teraz są gotowe na zakup.
Skomplikowane? Zaraz wszystko stanie się jasne.
Działania marketingowe należy podejmować w określonej kolejności (zgodnej ze strategią prowadzenia Fanpage) i kierować je do świadomie stargetowanej grupy osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami/usługami.
Krótko mówiąc: strategia prowadzenia Fanpage pozwala przygotować odbiorców pod ZAKUP. A prawidłowo realizowana — maksymalizuje szansę na sukces. Poniżej zobaczysz konkretne etapy, które taka strategia powinna obejmować.
Oczywiste powinno być to, że zanim przedstawisz osobie ofertę i zaczniesz zachęcać do zakupu produktu/usługi, to najpierw spróbujesz:
No właśnie. Tak w dużym skrócie powinna wyglądać strategia prowadzenia Fanpage. A teraz przyjrzyjmy się jej poszczególnym etapom, abyś dobrze zrozumiał całą specyfikę i potrafił ją zastosować na własnym Fanpage firmowym.
To pierwszy etap, który powinieneś realizować, zaczynając publikacje na firmowym Fanpage. Jego celem jest publikacja postów, które zainteresują potencjalnych klientów Twoją marką i tym, co ma do zaoferowania. Rezultat tych działań powinien być następujący:
Tak naprawdę, by skutecznie budować świadomość marki, często wystarczy przygotować 2-3 posty, które będą stale pełnić rolę przedstawiania Twojej marki NOWYM potencjalnym klientom. Efekt taki uzyskasz dzięki ciągłej promocji tych strategicznych postów do świadomie stargetowanych grup docelowych.
Na tym etapie osoba powinna mieć już za sobą pierwszy kontakt z Twoją marką. Będzie to na przykład użytkownik, który widział już kilka Twoich postów i postanowił zostać fanem Twojego Fanpage firmowego na Facebooku. Jest już trochę zainteresowany. Dlatego Twoim zadaniem jest to zainteresowanie utrzymać i jednocześnie stopniowo wzbudzać coraz większą sympatię do Twojej marki poprzez publikację odpowiednich treści. Możesz na przykład:
TIP: W większości branż nawet 50-70% wszystkich publikacji powinny stanowić treści, których celem jest budowanie relacji z marką. I tutaj wiele osób popełnia BŁĄD, bagatelizując lub całkowicie pomijając ten etap.
A jak już jesteśmy przy błędach, to przypomnę Ci tylko, że jakiś czas temu opublikowałem osobny artykuł, w którym dokładnie opisałem najważniejsze błędy, przez które prowadzenie Fanpage firmowego często się porażką. Jeśli jakimś sposobem umknęła Ci ta publikacja, to zapewniam, że warto do niej zajrzeć. Podrzucam link: Jak ROZKRĘCIĆ fanpage firmy na Facebooku? Uważaj na te błędy!
Na tym etapie celem jest wyedukować osoby, z którymi masz już zbudowaną relację — czyli z fanami Twojego firmowego Fanpage. Te osoby — skoro przeszły przez pierwsze dwa etapy — prawdopodobnie będą już trochę zainteresowane Twoimi produktami lub usługami i będą miały wiele pytań przed zakupem.
Dlatego na tym poziomie ważne jest zwiększenie ich świadomości produktowej. Brak odpowiedzi na pytania może być bowiem barierą, która powstrzymuje ich przed zakupem.
Dlatego w Twoim planie ok. 10-20% powinny stanowić treści, w których na przykład:
Chodzi o to, by publikowane przez Ciebie wpisy poruszały tematy istotne dla potencjalnych klientów i dawały im realną wartość. Mówiąc krótko: celem takich postów jest doradzić, uświadomić i wyjaśnić, co oferujesz.
Na tym etapie Twoim głównym zadaniem powinno być pokazanie osobie, dlaczego — spośród wielu innych ofert — miałaby wybrać akurat Twoją. W końcu konkurencja nie śpi, a naturalne jest, że konsument szuka takiej oferty, która będzie najkorzystniejsza dla niego. Sam pewnie nieraz oglądałeś produkt w jednym sklepie, a później wpisywałeś jego nazwę w wyszukiwarkę, aby zobaczyć, czy czasami gdzieś nie jest dostępny taniej. Mam rację?
Jeśli nie chcesz, by tak robili Twoi potencjalni klienci, to potraktuj ten etap poważnie. Postaw na treści takie jak:
Teraz mógłbyś sobie pomyśleć: „A co, jeśli oni stwierdzą, że się przechwalam?”. Zapewniam, że osoby, które naprawdę przeszły przez etapy 1-2-3 tak nie zrobią. Dla nich to, co WYRÓŻNIA Twoją ofertę od innych na rynku, będzie kluczową informacją ułatwiającą im wybór.
Tutaj cel jest wyraźny: skutecznie przekierować osobę na ofertę lub do innego pożądanego działania — np. kontaktu telefonicznego. I może Cię teraz zdziwię, ale przekierowywanie w proces sprzedaży nie jest rolą firmowego Fanpage i publikowanych na nim postów. Owszem, mogą one wspierać ten proces, ale może w 10-20%.
Tak naprawdę kierowanie potencjalnych klientów na ofertę to rola reklamy, czyli takich postów, które są niewidoczne na tablicy Fanpage, ale wyświetlają się w różnych miejscach Facebooka różnym osobom. Te osoby możesz dokładnie stargetować, określając konkretne parametry w menadżerze reklam.
A co najlepsze: za pomocą reklamy możesz dotrzeć do osób, które często już mają potrzebę, by kupić Twój produkt lub skorzystać z oferowanej usługi. I wszystko fajnie, ale… nie do końca wiesz, jak to zrobić? Jak poustawiać wszystkie wskaźniki i przygotować kreację, która skutecznie zachęci do danej aktywności? Bez obaw!
W Social Elite mamy specjalistów, którzy na co dzień skutecznie prowadzą wiele dochodowych kampanii reklamowych. Jeśli i Ty chcesz na własnej skórze przekonać się o ogromnym potencjale reklamowym Facebooka dla Twojej branży, zamów bezpłatną wycenę i uzyskaj niezobowiązującą ofertę przygotowaną na podstawie Twoich aktualnych potrzeb.
CZYLI: zwróć uwagę na kompetencje osoby, której chcesz powierzyć Fanpage firmy.
Jeśli już zdecydujesz, że powierzasz działania związane z Twoim firmowym Fanpage na zewnątrz, świadomie wybierz osobę, która będzie odpowiedzialna za Twoje social media. Dlaczego?
Z doświadczenia wiem, że nie każda osoba, która nazywa się specjalistą od kanałów społecznościowych, tym specjalistą jest.
Sam na etapie rekrutacji do mojej agencji wielokrotnie spotykałem się z osobami, które zapewniały mnie o swoich umiejętnościach, a gdy przyszło do ich zweryfikowania… nagle okazywało się, że rzeczywistość jest zupełnie inna od wyobrażeń. Oczywiście takie osoby nie znalazły dla siebie miejsca w Social Elite.
Podobnie powinna wyglądać sprawa u Ciebie. Jeśli szukasz kompetentnej osoby, upewnij się, że te kompetencje realnie posiada. Sprawdź je. Zweryfikuj. Tylko wtedy będziesz mieć szansę na osiągnięcie oczekiwanych efektów.
A jakie dokładnie kompetencje powinien mieć specjalista, który poprowadzi Twój firmowy Fanpage? Niezastąpione są:
Ważna jest również znajomość rynku i aktualnych trendów marketingowych, umiejętność przeprowadzenia dokładnego researchu i rozpracowania odbiorców czy zwyczajnie — tempo pracy. Polecam również zorientować się, ile w rzeczywistości projektów prowadzi dana osoba (łącznie z Twoim). Chodzi o to, byś miał pogląd na czas, który będzie mogła poświęcić Twojej firmie.
Już w kolejnym artykule dokładnie podpowiem Ci, jak zlecić prowadzenie firmowego Fanpage i jakie konkretne kompetencje powinna mieć osoba, która się tym zajmie (jest ich trochę więcej niż te wspomniane powyżej). Zależy mi, abyś po prostu miał pewność, że usługa zostanie wykonana właściwie i przyniesie oczekiwane rezultaty. Obserwuj mnie na bieżąco, bo jestem przekonany, że ta wiedza realnie Ci się przyda!
Najnowsze artykuły, które warto przeczytać:
Jak oceniasz ten wpis?
Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić
Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba głosów 390
Jeszcze nie oceniono wpisu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi!