22 trendy marketingowe na 2022 rok
Zastanawiasz się, w które obszary warto zainwestować w 2022 roku, aby rozwijać swój biznes? Stworzyłem listę 22 trendów marketingowych, które moim zdaniem, będą miały największe znaczenie w 2022 roku. Jeśli chcesz je poznać, przeczytaj poniższy artykuł.
Czas czytania: 15 minut
Spis treści
- Co nowego w Social Elite?
- 22 trendy marketingowe na 2022 rok
- KATEGORIA 1: BRANDING
- KATEGORIA 2: DANE
- KATEGORIA 3: DOŚWIADCZENIA Z MARKĄ
- KATEGORIA 4: SPRZEDAŻ
- TREND 7: Upraszczanie procesu zakupowego (i nie tylko jego)
- TREND 8: Znaczenie listy mailingowej
- TREND 9: Korzystanie z lejków sprzedażowych w e-mail marketingu (działania e-mail automation)
- TREND 10: Posiadanie strategii pozyskiwania klienta i prezentowanie mu oferty w najwłaściwszym momencie
- TREND 11: Zwiększenie zasięgu działań i inwestowanie więcej (niż konkurencja) w działania reklamowe
- Facebook Elite
- KATEGORIA 5: SOCIAL MEDIA
- TREND 13: Postawienie na większą dynamikę przygotowywanych materiałów reklamowych
- TREND 14: Postawienie na interakcyjność i prowadzenie dialogu w Social Media
- TREND 15: Jakość i merytoryczność publikacji będzie miała większe znaczenie, niż ich ilość
- TREND 16: Social commerce (szybsze kupowanie z wykorzystaniem funkcji Social Mediów)
- TREND 17: Recyklingowanie treści i korzystanie z różnych formatów
- TREND 18: Rozumienie roli i strategii Social Mediów oraz korzystanie z jego potencjału
- TREND 19: Prowadzenie podcastu
- KATEGORIA 6: PODEJŚCIE BIZNESOWE
Co nowego w Social Elite?
Zanim przejdę do opisywania wszystkich trendów, opowiem krótko o naszych działaniach w Social Elite, bo dzieje się sporo:
- Pod koniec stycznia zorganizowałem spotkanie online dla całego zespołu. Social Elite. Dlaczego online? Jest nas już tyle, że ciężko byłoby zrealizować je w innych warunkach. Rośniemy! To dobrze, bo to oznacza, że wszystko idzie zgodnie z planem.
Jeżeli chcesz odsłuchać fragmentów spotkania, kliknij tutaj. Myślę, że też możesz znaleźć w nim biznesową inspirację. - W Piątek (18.02.2022) odbyło się spotkanie online pt.: „Jak uruchomić i promować własny sklep internetowy?”. Wzięło w nim udział ponad 600 osób.
Jeżeli Cię na nim nie było, to śledź moje social media, żeby nie przegapić kolejnego. E-commerce to branża, która bardzo szybko się rozwija. Dla przykładu: w samym 2021 roku Polacy wydali w sklepach internetowych ponad 100 miliardów złotych. Takie spotkania to świetna okazja, by się podszkolić i zacząć podążać za trendem. - Na moim blogu w zakładce: „Case study” zacząłem regularnie dodawać case’y projektowe. Znajdziesz je tutaj: socialelite.pl/edukacja/case-studies
Cieszę się, że w końcu udało mi się wygospodarować czas, by podzielić się z Wami wynikami pracy osób z mojej agencji. Mam materiał przygotowany na kilka dobrych miesięcy do przodu. A kierownicy wciąż przesyłają coraz to nowe sukcesy.
Miło patrzy się na wyniki osiągane przez Naszych Kontrahentów ze świadomością, że ma się w nich duży udział!
22 trendy marketingowe na 2022 rok
KATEGORIA 1: BRANDING
Cel: zbudować pozycję eksperta, kreować świadomość marki w głowach odbiorców i zacząć kreować autentyczny i spójny przekaz na temat marki
TREND 1: Rekomendacje w sieci i budowa jej wiarygodności
Rekomendacje zawsze były ważne, ale w obliczu rosnącej konkurencji w sieci, stają się dziś jeszcze ważniejsze, niż kiedykolwiek.
Rekomendacja: Stwórz konkretną strategię ich pozyskiwania, by zaczęły pojawiać się REGULARNIE w miejscach „styku” kupujących z Twoją marką. Na przykład:
- w wizytówce Google,
- na profilu firmowym fanpage na Facebooku,
- na stronie internetowej,
- czy profilu na Allegro.
To, czy osoby oceniają Twoją firmę na 3 gwiazdki, czy 4.8, ma ogromne znaczenie. Ilość rekomendacji oraz ich treść – również.
Opinie Klientów na temat współpracy z Social Elite
TREND 2: Działania brandingowe w sieci
Chodzi o działania marketingowe, które budują u Twoich potencjalnych klientów takie skojarzenia na temat Twojej marki, które odpowiadają temu, JAKA MARKA JEST w RZECZYWISTOŚCI i JAK CHCESZ, ABY BYŁA przez nich POSTRZEGANA.
Jeżeli Twoja firma jest wspaniała, to nie znaczy, że wszyscy o tym wiedzą.
Może wiesz o tym Ty i Twoi pracownicy, ale na tym lista osób się kończy.
Oto co Ci polecam: w 2022 r. częściej:
- komunikuj jej filozofię,
- wartości,
- pokazuj backstage,
- zespół, który tworzy firmę.
I uważaj, by nie zniszczyć sobie reputacji budowanej wiele długich lat na przykład jakąś nieprzemyślaną akcją z influencerem. 2021 rok był pełen takich historii…
Pamiętaj, że kreowanie autentycznego przekazu i działania brandingowe powinny być z góry zaplanowane, przemyślane i świadomie realizowane.
Kiedyś mówiło się, że nieważne, co mówią, ważne, że mówią. Nie do końca… bo dziś nawet kilka niezadowolonych osób może narobić niezłego bałaganu, niszcząc reputację firmy. Czasem może zrobić to nawet jeden wpis lub odpowiedź na komentarz pod wpisem w Social Media… dlatego ogromne znaczenie ma to, CO i JAK ludzie mówią o Twojej marce.
Podsumowując: ma znaczenie, jakie SKOJARZENIA tworzy CAŁOKSZTAŁT DZIAŁAŃ, które realizujesz. Pytanie: czy wiesz, jakie obecnie skojarzenia wywołuje myśl o Twojej marce?
TREND 3: Komunikowanie tzw. Brand Purpose
Czyli komunikowanie głębszego sensu istnienia Twojej marki.
Już samo zastanowienie się nad nim, często redefiniuje priorytety podejmowanych biznesowych działań. A wprowadzenie – pozwala mocno wyróżnić się na rynku.
- Jaki zatem jest Brand Purpose Twojej marki?
- Jak go obecnie komunikujesz? A może nie robisz tego w ogóle?
- A może pierwszy raz o czymś takim słyszysz?
- Jeżeli tak, to zacznij od zapoznania się z definicją tego sformułowania.
Brand Purpose – inaczej głębszy sens istnienia Twojej marki, idealistyczna wizja na to, kim ma się ona stać dla swoich odbiorców. Wartości, które głosi Twoja marka, wyjaśniają etykę i działania, które podejmuje, aby dotrzeć do celu.
Poniżej przykłady tzw. Brand Purpose:
Apple – To challenge the status quo. To think differently.
Coca-Cola – To refresh the world and inspire moments of optimism and happiness.
Facebook – To give people the power to built community so that we can bring the world closer together.
Microsoft – To empower every person and organisation one the planet to achieve more.
Google – To organise the world’s information and make it universally accessible and useful.
Disney – To create hapiness for people off all ages, everywhere.
Tesla – To accelerate the world’s transition to suistanable energy.
Starbucks – To inspire and nurture the human spirit – one person and one cope at a time.
Podpowiedź: opisz misję i wizję marki na swojej stronie internetowej i częściej komunikuj filozofię firmy w działaniach promocyjnych w Social Media.
Chcesz, abyśmy przeprowadzili bezpłatną analizę Twojego biznesu i wyznaczyli kierunki jego rozwoju, które pomogą Ci osiągać wyższe wyniki finansowe? Jeśli tak, to kliknij tutaj i sprawdź naszą ofertę.
KATEGORIA 2: DANE
Cel: badać potrzeby odbiorców, by móc skutecznie na nie odpowiadać
TREND 4: Zdobywanie cennych insightów konsumenckich oraz wprowadzanie rozwiązań na podstawie ANALIZY POTRZEB
Wielu właścicieli firm zaczyna rozumieć, jak dużą wagę ma badanie rynku. A Ty?
No właśnie. Wymieniam ten punkt jako trend, bo jeżeli chcesz z nimi konkurować, musisz dużo lepiej od nich rozumieć, kim jest Twój klient i czego oczekuje. Jak to zrobić? Wyjaśniam to dokładnie w podcaście: „Jak przygotować plan rozwoju firmy na 2022 rok? | PODCAST Dawid Bagiński #20”. Znajdziesz go na Spotify, Apple Podcast i YouTube.Co badać? Zarówno potrzeby potencjalnych, jak i obecnych klientów.
Dzięki temu możesz przygotowywać atrakcyjniejsze oferty dla tych pierwszych oraz dowiadywać się, dlaczego „ci drudzy” kupili akurat od Ciebie (a nie skorzystali z oferty innych konkurencyjnych firm).
Takie dane to wiedza na wagę złota, za którą duże marki płacą ogromne pieniądze.
Podpowiedź przemyśl wprowadzenie w firmie standardu wykonywania telefonów do klientów i pytania o ich doświadczenia, potrzeby oraz zadowolenie.
KATEGORIA 3: DOŚWIADCZENIA Z MARKĄ
Cel: zbudować relację i sympatię z odbiorcami
TREND 5: Zapewnianie pozytywnych doświadczeń kupującym i klientom
W 2022 roku jeszcze bardziej zadbaj o to, by kontakt z Twoją firmą stał się maksymalnie satysfakcjonujący dla kupujących. Czyli by był: SZYBKI, SPRAWNY i PROFESJONALNY.
Podpowiedź: możesz zacząć usprawniać ten element od przyjrzenia się, jak rozmawiają:
- Z KUPUJĄCYMI – osoby z Twojego działu obsługi klienta,
- Z KLIENTAMI – osoby, realizują usługę oraz support po zakupowy.
Zastanów się potem, jak (jako konsument) oceniłbyś tę usługę.
Ile Twoja własna firma otrzymałaby od Ciebie „gwiazdek w Google’u”.
Odłóż sentymenty na bok.
Możesz też pomyśleć o swoich doświadczeniach zakupowych i zastanowić się, które firmy sprawiły, że jako konsument byłeś na końcu usatysfakcjonowany i zadowolony ze swojego zakupu. Czemu by się czymś od nich nie zainspirować?
- Może otrzymałeś/aś nieoczekiwany prezent w zamówieniu?
- Może miłą wiadomość po zakupie z kodem rabatowym?
- Może właśnie ktoś do Ciebie zadzwonił, by zapytać o zadowolenie?
PAMIĘTAJ: Profesjonalizm działań jest kluczowy na każdym etapie, bo Twoja marka jest publiczna. To znaczy, że klienci zainteresowani zakupem mogą ją oceniać, zniechęcając do niej innych albo stając się jej ambasadorami.
TREND 6: Harmonia między automatyzacjami, a działaniami ludzkimi
Przewiduję również, że kluczowym działaniem dla firm będzie znalezienie kompromisu między tym, co oferuje dziś tzw. obszar „marketing automation”, a DZIAŁANIAMI OSÓB, które mają bieżący i realny kontakt z kupującymi w Twojej firmie.
Jedne działania powinny idealnie dopełniać się z drugimi. Jeżeli nie masz wiedzy o automatyzacji, to zacznij od zgłębienia tego tematu i poznania możliwych rozwiązań.
Oto kilka możliwości, jakie oferuje marketing automation:
- wysyłka wiadomości powitalnej do nowych subskrybentów listy mailingowej,
- aktywizacja potencjalnych klientów na liście mailingowej do ponownej interakcji z firmą,
- wyświetlanie wiadomości push, gdy użytkownik odwiedzi konkretną stronę – np. z cennikiem, czy daną kategorią produktów,
- przypisywanie leadów do sprzedawców na podstawie określonych kryteriów,
- zachęcanie kupujących do powrotu na stronę i kontynuowania zakupów,
- wysyłanie wiadomości z podziękowaniem po dokonaniu zakupów,
- wysyłanie próśb o polecenie firmy po dokonaniu zakupów,
- i wiele, wiele więcej…
Tylko pamiętaj. Automatyzacja jest dobra, ale tylko wtedy jeśli pomaga, a nie frustruje.
Na przykład boty udające prawdziwą rozmowę z człowiekiem, to jest już lekkie przegięcie :).
KATEGORIA 4: SPRZEDAŻ
Cel: przeanalizowanie i dopracowywanie procesu sprzedażowego, który pozwoli szybciej pozyskiwać klientów
TREND 7: Upraszczanie procesu zakupowego (i nie tylko jego)
Biorąc pod uwagę to, że lubimy proste rozwiązania, postaraj się uprościć to, co się da. Twórz rozwiązania, które są „stupid simple” dla kupujących.
Podpowiedź: Jeżeli masz sklep internetowy, zacznij np. od analizy procesu zakupowego i danych pokazujących jego skuteczność.
Zastanów się następnie, czy ten proces nie jest czasem zbyt skomplikowany dla kupujących. Jeżeli jest, to może warto rozważyć przykładowo:
- zmniejszenie liczby kroków (w koszyku) potrzebnych do złożenia zamówienia etapów zakupu,
- potrzebnych kliknięć do dokonania zakupu,
- lepsze dopasowanie strony pod urządzenia mobilne,
- zmianę kolejności sekcji na stronie głównej.
Realizacja tego celu może też polegać na ułatwieniu kontaktu z supportem (np. poprzez zainstalowanie na stronie odpowiednich wtyczek czatu, ułatwiających kontakt i delegowanie osobie z działu handlowego do obsługiwania kupujących przez to narzędzie).
Dzięki takiemu rozwiązaniu kupujący będą mogli uzyskać w czasie rzeczywistym odpowiedź na swoje pytania i wątpliwości, bez potrzeby kontaktu telefonicznego.
A co, jak ktoś nie lubi rozmawiać, tylko woli pisać? 🙂
WAŻNE: Próg wejścia w e-commerce jest obecnie niski, dlatego wiele marek może sobie na to pozwolić. To z kolei ryzyko, dla tych, co wybierają pozorną oszczędność, na skorzystaniu z najtańszych rozwiązań.
Uważaj na to i pamiętaj, że Twój sklep nie może zostać zrealizowany po taniości, kosztem swojej skuteczności. Po co Ci nieskuteczny sklep?
Podpowiedź: Zanim zlecisz firmie realizację strony www, upewnij się, czy osoba, która będzie ją realizować, zna się na marketingu i poza layoutem zaprojektuje ścieżki sprzedażowe. Warto również dopytać, kto zrealizuje teksty, i czy ta osoba ma doświadczenie w marketingu i sprzedaży.
Jest OGROMNA różnica pomiędzy copywriterem, który pisze teksty pod SEO, a copywriterem, który realizuje teksty na tzw. strony sprzedażowe (saleslettery).
Różnica w pisaniu takich tekstów jest taka, jak między graniem na pianinie „wlazł kotek na płotek” a utworu Chopina.
Chcesz wiedzieć więcej na temat e-commerce? Obejrzyj wideo, w którym opowiadam o 8 kluczowych filarach skutecznego sklepu internetowego.
TREND 8: Znaczenie listy mailingowej
Jeżeli chcesz zwiększyć wyniki sprzedażowe w swoim sklepie internetowym, to e-mail marketing powinien znaleźć się w kręgu Twoich zainteresowań.
Nie dlatego, że będzie on dominującym elementem całej Twojej strategii, ale może stać się jej ważną częścią (odpowiadającą nawet za 10%, 20%, 30% czy 40% dodatkowej miesięcznej sprzedaży).
Wyobraź sobie, że dziś robisz sprzedaż X, a po wprowadzeniu e-mail marketingu wynosi ona na przykład +30% X. Fajnie, prawda? No właśnie.
ZAPAMIĘTAJ: Jeżeli opierasz swoje działania reklamowe o 1 kanał, to co będzie w sytuacji jego awarii? (na przykład zablokują Ci konto reklamowe lub stronę firmy w Social Media). Jesteś w stanie pozwolić sobie na takie ryzyko?
Dzięki posiadaniu adresów e-mail na liście nawet w takiej sytuacji jesteś w stanie kontynuować akcję promocyjną.
Podsumowując – listy mailingowe dają przedsiębiorcom większą niezależność i pozwalają osiągać nawet 20-40% dodatkowej sprzedaży w firmie.
Niezależność, bo lista należy do Ciebie. Sprzedaż, bo e-mail marketing to ważny kanał przy realizacji akcji reklamowych (u mnie na przykład jeden z kluczowych).
TREND 9: Korzystanie z lejków sprzedażowych w e-mail marketingu (działania e-mail automation)
Myślę, że aktualnie mega zyskają te firmy, które zdecydują się na działania typu e-mail automation.
WAŻNE: od momentu poznania Twojej marki do dokonania zakupu potencjalny klient POWINIEN przejść przez około 5-8 etapów (ilość etapów zależy od modelu – są różne). To między innymi:
- ŚWIADOMOŚĆ MARKI – gdy osoba dowiaduje się, że Twoja marka w ogóle istnieje i być może ma coś, czego chce.
- SUBSKRYPCJA – gdy zostawia maila i jest gotowa lepiej ją poznać.
- ZAANGAŻOWANIE – gdy świadomie angażujesz ją w proces, budujesz z nią relację, edukujesz z zakresu Twoich produktów i usług, a ona jest coraz bardziej zainteresowana/przekonana.
- KONWERSJA – gdy z potencjalnego klienta zmienia się w klienta. Kupuje, bo nie tylko ma relację z Twoją marką, ale został przez Ciebie skutecznie do tego przekonany.
- PODEKSCYTOWANIE – gdy kupuje Twój produkt/korzysta z usługi i jest pozytywnie zaskoczony nie tylko produktem/usługą (ale np. również obsługą – e-mail marketing też odgrywa tu dużą rolę).
- PROMOCJA – gdy ta osoba staje się ambasadorem Twojej marki i promuje ją sama z siebie.
Czy wiesz, że z pomocą działań e-mail marketingowych możesz zaprojektować taki lejek maili, którego celem będzie przeprowadzenie potencjalnego klienta przez te wszystkie etapy?
Korzyści takiej automatyzacji jest mnóstwo:
od tego, że Twoi sprzedawcy przestają robić tylko tak zwane telefony na zimno i zaczynają obdzwaniać głównie wyedukowane i zainteresowane osoby (przez co rozmowy są skuteczniejsze),aż do sprzedaży „na automacie” (czyli takiej, która odbywa się nawet bez udziału sprzedawców).
Zobacz, jak możemy pomóc Ci zaprojektować taki system w ramach współpracy. Więcej informacji na stronie: socialelite.pl/oferta/email-marketing-automation
TREND 10: Posiadanie strategii pozyskiwania klienta i prezentowanie mu oferty w najwłaściwszym momencie
Czyli świadome wykorzystywanie narzędzi reklamowych (np. Facebook, Instagram, Google Ads) tak, by potencjalny klient widział ofertę wtedy, gdy jest gotowy na zakup.
A kiedy nie jest – by widział inne dopasowane komunikaty (do etapu tzw. lejka zakupowego). Jeżeli tego nie zrobisz, to możesz przepalać budżet reklamowy, jednocześnie frustrując osoby, które będą ignorowały nieinteresujące ich komunikaty.
Zgodzisz się ze mną, że nikt nie ma korzyści w tej sytuacji.
TREND 11: Zwiększenie zasięgu działań i inwestowanie więcej (niż konkurencja) w działania reklamowe
Nie da się ukryć, że wszystko, o czym piszę, może nie mieć większego znaczenia, jeżeli Twoja konkurencja będzie robić działania ze znacznie większym rozmachem, niż Ty.
Jeżeli tak będzie, to jest duża szansa, że zgarnie największe kawałki tortu. I Tobie zostaną niestety tylko okruszki.
Jeżeli chcesz tego uniknąć, wydawaj większe pieniądze na działania reklamowe i wydawaj je rozsądniej, niż oni. Bardziej świadomie. Jeżeli to potrafisz i widzisz, że kampania działa, to Twoim zmartwieniem nie jest to, jak zaoszczędzić, tylko o ile więcej budżetu przeznaczyć na kampanie reklamowe, bo doskonale wiesz, że…
Jak wydasz więcej, to zarobisz więcej.
Jeżeli tego nie potrafisz, to nie ma na co czekać. Dołącz do programu: Facebook Elite i naucz się tworzyć dochodowe kampanie.
Facebook Elite
Reklama za grosze
Zobacz, jak robić kampanie w Social Media metodą Facebook Elite i pozyskiwać klientów do sklepu internetowego lub usługowego.
Lekcji wideo z poradami
Godzin wiedzy
Przeszkolonych osób
Program online powstał na bazie mojego ponad 14-letniego doświadczenia i całej firmy Social Elite w budowaniu i tworzeniu kampanii reklamowych na całym świecie.
Program jest przygotowany z myślą o osobach na różnym poziomie zaawansowania.
Dzięki temu prowadzi on przez proces osoby początkujące i pozwala zdobyć solidne podstawy wiedzy. Ogromną zaletą takiego podejścia jest to, że osoby początkujące po zrozumieniu fundamentów, mogą poradzić sobie z elementami bardziej zaawansowanymi i wygenerować jakość działań. Ponieważ to jakość wykonanych zadań jest kluczowa.
Myślę, że już wiesz, że samo uruchomienie jakiejś tam reklamy, to przepis na katastrofę i trzeba to zrobić z głową.
Następnie certyfikowany program Facebook Elite oferuje wiedzę dla osób na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym. Po to, aby móc skalować kampanię, lepiej ją analizować i optymalizować.
A co najważniejsze oferuje instrukcje krok po kroku.
W tym programie poznasz moje metody na uruchomienie i wyskalowanie kampanii reklamowej. Zobaczysz, w jaki sposób ustawiam kampanie reklamowe na koncie. Zobaczysz, jak piszę reklamy i tworzę atrakcyjne grafiki. Oczywiście nauczysz się też jak analizować kampanię i usprawniać ją, aby przynosiła coraz lepsze rezultaty.
Otrzymujesz wszystko, co jest potrzebne w jednym kursie! A kolejne kursy online z zakresu reklamy na Facebooku nie będą Ci potrzebne.
Pełny program to 120 wartościowych lekcji wideo, przeprowadzających przez PROCES tworzenia, promowania i rozwijania własnego sklepu Internetowego. To łącznie 25 godzin wiedzy.
TREND 12: Wprowadzenie do oferty produktu w modelu subskrypcyjnym
O ile jeszcze 2-3 lata temu, modele subskrypcyjne nie działały za dobrze, bo ludzie nie do końca rozumieli, jak z nich korzystać… to teraz ich popularność mocno wzrosła.
Stało się tak, między innymi dzięki platformom takim jak Spotify oraz Netflix.
Oczywiście, koncepcja stworzenia produktu w modelu subskrypcyjnym to temat na osobny merytoryczny artykuł. Jednak wyróżniłem ją jako punkt, bo model subskrypcyjny może dać Ci większą stabilność, pozwalając uzyskiwać bardziej regularne przychody.
Przy okazji… właśnie skomentowałem artykuł, który dla Ciebie piszę – na głos.
Bartosz (web-deweloper) powiedział, że… jedna z firm oferuje szczoteczki do zębów w modelu subskrypcyjnym (wysyłają subskrybentom jedną na miesiąc).
Dodatkowo to nie są zwykłe szczoteczki. To szczoteczki wykonane z takiego rodzaju bambusa, którego nie lubią jeść pandy… więc jeśli ich używasz, to nie musisz czuć się źle, że zabierasz im ich przysmak.
To się nazywa Brand Purpose… 🙂
KATEGORIA 5: SOCIAL MEDIA
Cel: zwiększenie przewagi nad konkurencją, dzięki atrakcyjniejszej i systematyczniejszej komunikacji w Social Media
TREND 13: Postawienie na większą dynamikę przygotowywanych materiałów reklamowych
Dziś czasu na przyciągnięcie uwagi klienta masz coraz mniej, bo osoby w sieci szybciej tracą skupienie (szczególnie tyczy się osób z pokolenia Z).
Wiesz na przykład, że 90% treści na Tik Toku to wideo 30-sekundowe?
To ważna informacja. Wiedząc to, zaplanuj takie działania, które przenikną przez cały szum informacyjny, który otacza Twoich potencjalnych klientów i sprawią, że skupią swoją uwagę właśnie na Twoich treściach.
Nawet jeżeli osoby w wieku 13-16 lat to nie Twoja grupa docelowa, to przecież za kilka lat dorosną. Musisz więc poważnie traktować ich jako docelowych konsumentów.
TREND 14: Postawienie na interakcyjność i prowadzenie dialogu w Social Media
Algorytmy (zarówno te na Facebooku, Insta jak i w Google’u) coraz mocniej zwracają uwagę na INTERAKCYJNOŚĆ użytkowników w stosunku do treści, które powstają w internecie.
Wniosek jest prosty: nie wystarczy publikować byle czego. Trzeba wiedzieć, co publikować, by wywoływać ZAANGAŻOWANIE. W tym celu może sprawdzić się m.in. taki content jak:
- głosowania,
- ankiety (np. w stories),
- posty w formie pytań,
- treści trochę kontrowersyjne.
Nie masz pomysłu na tworzenie treści do Social Mediów? Zobacz wpis: Skąd brać pomysły na wpisy na Facebook i Instagram? Wiesz, jak wywoływać zaangażowanie w praktyce? Jeżeli nie, to zapraszam Cię serdecznie na nasze szkolenie online: Jak skutecznie prowadzić swój fanpage, na którym się tego nauczysz.
TREND 15: Jakość i merytoryczność publikacji będzie miała większe znaczenie, niż ich ilość
Różnego rodzaju treści zalewają nas każdego dnia. Dlatego nie będzie miało sensu to, by tworzyć ich jak najwięcej, jeżeli miałoby odbyć się kosztem ich jakości.
To tak, jak z serialami. Jeżeli jest on wciągający, nie ma znaczenia jego długość, bo i tak go obejrzysz.
Publikacje muszą dawać czytelnikom konkretną wiedzę i przydatne informacje, by chcieli do nich wracać. Niezależnie od tego, czy to treści na fanpage, YouTube, czy Insta.
Oto czego NIE polecam:
- tworzenia artykułów na bloga naszpikowanych frazami kluczowymi, które w praktyce są totalnie niewartościowe (to dziś nie zda egzaminu),
- częstych publikacji w Social Media, których jest dużo, ale są nieprzemyślane (po prostu widać, że to, co robisz, nie wywołuje zaangażowania),
- tak samo – błędem będzie raczej rozkręcanie 5 kanałów „na raz”, zamiast postawienia na 1-2 kluczowe i realizowanie w ich zakresie wysokiej jakości contentu.
TREND 16: Social commerce (szybsze kupowanie z wykorzystaniem funkcji Social Mediów)
Jeżeli na zdjęciu na Instagramie zobaczysz otagowany produkt, którego właśnie szukasz, będziesz mieć możliwość, by z poziomu aplikacji przejść na stronę produktową. W takiej sytuacji szansa, że to zrobisz, drastycznie wzrasta.
Wymaga to od Ciebie mniej wysiłku, niż ręczne wpisanie adresu strony firmy w przeglądarce i odnalezienie tego produktu w wyszukiwarce na stronie.
Podsumowując – koniecznie dowiedz się więcej o możliwościach integracji Social Mediów ze swoją stroną (social commerce). Następnie wprowadź usprawnienia w tym obszarze.
TREND 17: Recyklingowanie treści i korzystanie z różnych formatów
Przykład: Jeżeli prowadzisz podcast, możesz przerobić go na artykuł. Z artykułu fragment możesz wykorzystać na wpis na fanpage, czy Instagram.
Tak samo publikując podcast na stronie, możesz udostępnić go w formie tekstowej. Itd. Dzięki temu realizujesz dwa cele w jednym:
- Dajesz czytelnikom wybór najlepszej dla nich formy konsumowania wiedzy.
- A sam masz content na większą ilość platform. Oczywiście takie działania jako szef/szefowa powinieneś/powinnaś delegować.
Przeczytaj mój artykuł: 5 kroków do ustalenia celów firmy w 2022 roku
Wolisz słuchać? W takim razie odsłuchaj podcast:
Nie jest na pewno dobrym pomysłem, by fanpage był prowadzony byle jak przez kolegę brata, który się na tym NIE zna. Albo myśli, że się zna, bo jest na bieżąco z memami w internecie i potrafi zrobić grafikę w Canvie.
TREND 18: Rozumienie roli i strategii Social Mediów oraz korzystanie z jego potencjału
Czyli co publikować, o czym pisać, po co – tak, by fanpage firmowy realizował etapy lejka sprzedażowego. Te zagadnienia omawiane są dokładnie na szkoleniu z prowadzenia fanpage.
Lepiej jeśli będzie prowadzony przez osobę, która dokładnie wie, co robić, by budować świadomość Twojej marki, relację z potencjalnymi klientami i edukować ich na temat Twoich produktów i usług.
W tej sytuacji możesz stworzyć dział marketingu w firmie albo zlecić te działania na zewnątrz (np. prowadzenie fanpage i kampanię reklamową).
Jak zlecić prowadzenie fanpage?
TREND 19: Prowadzenie podcastu
To jedno z działań, które może pozwolić Ci zbudować mocną pozycję eksperta w branży. Oczywiście pod warunkiem, że tak jak pisałem – Twoje materiały będą wnosić realną wartość dla odbiorców.
Jeżeli nie wiesz, czy podcasty sprawdzą się u Ciebie, bo nikt w Twojej branży ich nie nagrywa, to może to jest właśnie dobry powód, by zacząć?
KATEGORIA 6: PODEJŚCIE BIZNESOWE
Cel: Twój rozwój osobisty jest czynnikiem, który pozwoli Ci osiągać lepsze wyniki w biznesie
TREND 20: Posiadanie wiedzy eksperckiej (np. z zakresu prowadzenia Social Mediów, reklamy) lub korzystanie ze wsparcia specjalistów
Dlaczego to ważne? Oto przykład: W internecie znajdziesz wiele porad typu „zacznij tworzyć CONTENT WIDEO, bo ludzie szybko się nudzą. Wideo po przepis na sukces”.
To jedna z porad, która wydaje się fajna, ale w momencie, gdy chcesz ją zastosować, myślisz: „Ok, i co teraz mam zrobić? Co mam w tym wideo w ogóle powiedzieć?”
Jeśli chcesz się wyróżnić, musisz wiedzieć nie tylko jak tworzyć wideo, ale JAK tworzyć wideo, które jest ANGAŻUJĄCE.
Czyli w praktyce musisz znać się nie tylko na biznesie, ale również na psychologii, marketingu, technikaliach ważnych przy nagrywaniu i na postprodukcji.
No i… musisz mieć też odpowiedni sprzęt. A najlepiej sprzęt i osobę, która zajmuje się tym zawodowo. Pozostaje więc:
- nauka metodą prób i błędów (odradzam), by robić to samodzielnie,
- zatrudnianie specjalistów (np. grafika, social media managera, etc.),
- albo korzystanie z konsultacji z ekspertami w tej konkretnej dziedzinie, którzy pomogą Ci działać bardziej jakościowo lub całkowicie Cię w tym wyręczą – dzięki temu nie musisz tworzyć nowego działu w firmie.
TREND 21: Wsiadanie do pociągu, zanim odjedzie. I zanim uprzedzi Cię konkurencja.
W tym punkcie mam na myśli następujący scenariusz.
Gdy pojawia się nowy trend, taki jak Tik Tok, to Ty jesteś osobą, która w takiej sytuacji działa, a nie czeka. Czyli wsiadasz do pociągu.
Przykład: wejście w Tik Tok w 2021 roku dla wielu marek okazało się znakomitą decyzją. Wciąż jest, ale jak to mówią: pierwsi mają najlepiej.
Co, jeżeli boisz się nagrywać? Albo po prostu czujesz, że brakuje Ci wiedzy?
W takiej sytuacji po prostu szybko zdobądź wiedzę. A jeżeli nie ma jeszcze wiedzy, ani firm, na działaniu, których warto się wzorować, to wymyśl swoje sposoby i samemu zacznij wyznaczać trendy.
Albo… tak, jak pisałem… skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów, którzy będą wiedzieć, co robić.Chcesz zacząć tworzyć kampanie na Facebooku, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Skorzystaj z naszej darmowej konsultacji.
TREND 22: Otwarcie się na pracę zdalną i hybrydową
Jeszcze niedawno dla większości firm w Polsce koncept pracy zdalnej i hybrydowej był czymś nietypowym, nieznanym.
Jeżeli Ty jeszcze nie wprowadziłeś/aś go w swojej firmie, to warto to rozważyć.
Jednak zanim to zrobisz, stwórz zasady i procesy dla pracy osób w Twojej firmie.
Koncept brzmi fajnie, ale jeśli wcześniej przemyślisz też wyzwania.
Ok, to tyle na dziś!
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie wartościowy. Jeśli tak, to napisz:
- Jakie są twoje przewidywania na 2022 rok?
- I który punkt chciałbyś/chciałabyś, abym rozwinął w kolejnych publikacjach?
Dzięki. Materiał, który też może Ci się spodobać: