Skąd brać posty na Facebooka i Instagrama? 4 proste strategie
W ostatnim czasie otrzymujemy wiele pytań o to, skąd brać posty na Facebooka i Instagrama – jak znaleźć sposób na ciekawe i angażujące wpisy… Jeśli Ciebie również ciekawi ten temat, to koniecznie przeczytaj ten artykuł do ostatniej kropki.
Cześć, nazywam się Łukasz Bartos, jestem Social Media Menedżerem w zespole Dawida Bagińskiego. Za moment pokażę Ci aż 4 (cztery!) przydatne źródła, z których możesz regularnie korzystać, żeby tworzyć treści, które Twoi klienci będą chcieli czytać…
W zasadzie to pokażę Ci niektóre elementy procesu, który przechodzę za każdym razem, gdy przygotowuję się do rozpoczęcia prowadzenia nowego profilu Fanpage (odpowiadając od razu na wiele pytań – tak, od pewnego czasu prowadzimy dla naszych klientów konta Fanpage).
Skąd brać posty na Facebook albo Instagram?
Podstawowa sprawa – lepiej przestać zgadywać!
Podstawowym błędem w prowadzeniu Fanpage, jaki należy sobie uświadomić, jest to, że wiele osób próbuje wymyślać tematy na wpisy Z GŁOWY.
W praktyce zazwyczaj wygląda to tak, że pomysłów po jakimś czasie zaczyna brakować, więc zaczyna się główkowanie, co by tu napisać… Później poświęcamy swój cenny czas na pisanie postów i prowadzenie Fanpage, by na końcu niestety okazało się, że cała ta praca nie przynosi wcale spektakularnych efektów. Dlaczego?
Moim zdaniem jedną z głównych przyczyn braku efektów jest właśnie to, że większość osób próbuje domyślać się, co będzie interesujące dla potencjalnych klientów…
Tylko podstawowe pytanie brzmi: czy my naprawdę jesteśmy w stanie domyślić się, czego chcą Ci wszyscy ludzie po drugiej stronie monitora? O czym myślą na co dzień? Jakie mają wątpliwości?
A może to tylko takie zgadywanki? Zazwyczaj tak właśnie jest.
Często patrzymy na te kwestie ze swojej własnej perspektywy, czyli mówiąc wprost – nie wiemy, kto jest naszym klientem i bazujemy na swoich własnych doświadczeniach i subiektywnych ocenach, a nie na rzeczywistych doświadczeniach realnych ludzi, do których zamierzamy pisać.
Ciekawa sytuacja pojawia się, gdy pomimo naszych prób, efektów brakuje i Fanpage wciąż jest „martwy” – nikt nic nie pisze, nikt niczego nie lajkuje.
Czy łatwo w takiej sytuacji przyznać się samemu przed sobą, że wcześniej popełniło się błąd? Niech każdy na to pytanie odpowie sobie sam.
Ja wiem, że nie warto do takich spraw podchodzić emocjonalnie. Jeśli coś nie działa, to nie ma co się do tego przywiązywać – po prostu metoda jest nieskuteczna!
Teraz chcę Ci pokazać metody, które są skuteczne dla mnie. Być może będą przydatne również dla Ciebie!
Moje podejście jest takie: jeśli nigdy nie byłem w sytuacji mojego klienta, to nie wiem, kim on jest. Jeszcze nie rozumiem jego sytuacji.
I właśnie teraz dochodzimy do sedna… Chcesz poznać swoich klientów?
1. Wejdź na fora internetowe – to kopalnia złota
Fundamentem jakichkolwiek działań na Fanpage jest to, by przestać zgadywać, a zacząć naprawdę poznawać swoich klientów. Jeżeli chcesz wiedzieć, co interesuje ludzi w Twojej branży, wejdź na tematyczne fora internetowe. To kopalnia złota!
Znajdziesz na nich konkrente pytania, jakie zadają Twoi potencjalni klienci. Zobaczysz, jakiego języka używają. Zobaczysz, jakie mają problemy i co konkretnie chcą uzyskać.
Często to jedno pytanie, na które Twój klient nie zna odpowiedzi, to ta jedna rzecz, która powstrzymuje go przed dokonaniem zakupu.
Jeśli chcesz, możesz stworzyć na swoje potrzeby dokument tekstowy, do którego będziesz wklejał:
- wypowiedzi swoich potencjalnych klientów z for internetowych,
- pytania, które najczęściej zadają,
- problemy, które spotykają po drodze.
Na ich podstawie stwórz wpisy na swój Fanpage. Obiecuję Ci, że jeśli zrobisz to, o czym piszę, pomysłów Ci nie zabraknie. Proste, prawda?
2. Przeszukaj YouTube
Kolejnym miejscem, które może być dla Ciebie inspiracją, jest YouTube. Co ma wspólnego z Twoim biznesem? Jak może Ci pomóc?
To tak, jak w życiu… Ludzie dołączają do różnych małych społeczności – mamy kluby pasjonatów sportów ekstremalnych, zwolenników jedzenia wege, kluby pasjonatów różnych smart narzędzi do domu itd.
Być może kojarzysz Kubę Klawitera. To chłopak, który prowadzi kanał o technologii – w telewizji i na YouTube. W swoich filmach testuje między innymi telefony komórkowe i dzieli się różnymi nowinkami technologicznymi. Teraz popatrz.
Jeżeli sam działasz w branży technologicznej, to na jego kanale możesz znaleźć swoich potencjalnych klientów.
Te osoby każdego dnia oglądają różne filmy, a jeśli chodzi o filmy, to… Jedne cieszą się mniejszą popularnością, a inne większą. To ważna wskazówka.
Cały sposób polega zatem na tym, aby:
- Znaleźć popularny kanał YouTube w swojej branży.
- Sprawdzić, które filmy na tym kanale wzbudziły największe zainteresowanie.
- Wyciągnąć wnioski na temat tego, co interesuje Twoją grupę docelową.
Widzisz, który miał znaaacznie więcej wyświetleń, niż inne? Skorzystaj z tego. Być móże jest to szczególnie ważny temat dla Twoich fanów. Możesz warto się w tej kwestii wypowiedzieć?
Jeszcze jedno!
Tak, jak w przypadku for internetowych, możesz również przejrzeć komentarze pod filmami na YouTubie – zobacz, które z nich powtarzają się najczęściej (jakie pytania, problemy, co wywołuje jakie reakcje – pozytywne i negatywne).
3. To o czym nie można nigdy zapominać, czyli… Statystyki grup odbiorców.
Nie można zapominać, dlatego, że Statystyki Grup Odbiorców to potężna baza danych o 2 miliardach ludzi na świecie (w tym ok. 17 mln w Polsce).
Sam/a na pewno wiesz, że w biznesie jedną z gorszych rzeczy, którą można zrobić, to działać w ciemno – bez wiedzy i doświadczenia. Ale nie musi tak być. Zamiast zgadywać, możesz skorzystać z tych algorytmów – zupełnie za darmo!
Jeśli prowadzisz Fanpage i nie masz pomysłów, to wykorzystaj Statystyki Grup Odbiorców (najlepiej analizuj dane z tego narzędzia 1x każdego miesiąca). Więcej o Statystykach Grup Odbiorców przeczytaj tutaj. Podam Ci przykład.
Fanpage małej kawiarni
Powiedzmy, że prowadzisz Fanpage małej kawiarni, w której poza kawą oferujesz również zdrowe posiłki (np. ciasta), ale nie masz pojęcia, co tam pisać. Wiesz jednak doskonale, co można znaleźć w Twoim menu – np. ciasto marchewkowe.
Wyobraź sobie, że możesz teraz wejść do Statystyk Grup Odbiorców i znaleźć ludzi w Polsce, którzy interesują się: „ciastem marchewkowym”.
Oto niektóre informacje, które da Ci Facebook:
- ile takich osób aktywnych miesięcznie jest w Polsce (lub w konkretnym miejscu, które wybierzesz),
- gdzie te osoby pracują / w jakim są wieku / jakiej są płci etc.,
- i bardzo ważne – zobaczysz inne Fanpage, które te osoby lubią!
Co z takimi informacjami możesz zrobić? Wejdź na Fanpage, które widzisz w Statystykach Grup Odbiorców, a później przejrzyj je, zwracając szczególną uwagę na te posty, które wzbudziły największe zaangażowanie.
Zwróć uwagę na sposób pisania, typy postów, zdjęcia… Wyciągnij wnioski, a później spróbuj czegoś podobnego u siebie!
Zobacz, że mógłbyś napisać o tym samym, ale ze swojej perspektywy.
Kontakt z klientem – czyli codzienność każdego przedsiębiorcy
Wielu przedsiębiorców nie chce tracić czasu na odpisywanie na Fanpage swoim klientom. Nie odpowiada na pytania pod artykułami czy te wysyłane w prywatnych wiadomościach. Oczywiście trudno jest samemu odpowiedzieć na wszystkie komentarze, jeśli jest ich bardzo dużo albo naprawdę trzeba „gasić jakieś pożary”.
Warto wtedy skorzystać z pomocy. Nigdy nie myśl jednak, że jesteś „zbyt ważny” do takich zadań. Dzięki prostej wymianie zdań i rozmowie z klientami możesz wiele się o nich nauczyć. Zrozumieć lepiej, jakie są ich problemy, najczęstsze wątpliwości i oczekiwania względem Twoich usług. Jak to zrobić w praktyce?
Zacznij od wypisania najczęściej powtarzających się pytań. Następnie przygotuj posty z odpowiedziami (np. post typu FAQ).
Od tej wiedzy może zależeć, jak dobrze będziesz kierować swoimi działaniami i czy sprzedasz swoje usługi.
Korzystając z tego, co przed chwilą napisałem, możesz naprawdę w łatwy sposób znaleźć wiele materiałów, które można z powodzeniem wykorzystać w postach.
Sam korzystam z tych źródeł i to się sprawdza. Jesteś za coś odpowiedzialny w swojej firmie? Ja tak samo, na co dzień zarządzam prowadzeniem wielu kont Fanpage. Mogę Ci obiecać, że zastosowanie tych 4 (czterech!) prostych metod, bardzo ułatwi Ci znalezienie inspiracji.
Jaki jest następny krok?
Po prostu działaj! Wykorzystaj moje sugestie do zbudowania ciekawego profilu i publikowania treści, które odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców. Korzystaj z dostępnych źródeł i inspiracji, testuj, wyciągaj wnioski, usprawniaj. Jestem przekonany, że w ten sposób pozyskasz fajną aktywność i stworzysz skuteczny fanpage firmowy.
Zapraszam Cię też serdecznie na mój kanał na YouTube! Regularnie dzielę się tam wiedzą marketingową i jestem przekonany, że moje wskazówki przydają Ci się we własnym biznesie.
Zobacz poniższe wideo: Fanpage na Facebooku - co to jest i do czego służy i poznaj sposoby na skuteczny rozwój firmowego fanpage. A po więcej zapraszam na YouTube!
-----
Przeczytaj również inne artykuły związane z tworzeniem treści: