Jak przygotować strategiczny plan rozwoju firmy?
„Jak przygotować plan rozwoju firmy?” To pytanie, które rok do roku zadaje sobie tysiące przedsiębiorców w Polsce, często nie odnajdując na nie dobrej odpowiedzi. A Ty, wiesz, jak takie plany przygotowywać? Jeżeli nie, to nic, ponieważ w tym artykule pokażę Ci metodę, którą Ja sam stosuję i krok po kroku przeprowadzę przez proces tworzenia planów biznesowych. Brzmi dobrze? Świetnie!
Spis treści
- Co nowego w Social Elite?
- Kiedy warto zacząć planowanie rozwoju firmy?
- Przygotowywanie planów rozwoju firmy na 2022 rok
- Jak tworzę strategiczny plan rozwoju firmy?
- Co jeszcze możesz zrobić, żeby zaplanować rozwój firmy na 2022 rok i jak ja to robię w Social Elite?
- Dlaczego tych 5 elementów jest tak istotnych w tworzeniu strategii rozwoju firmy?
- Jakie są najważniejsze wnioski z mojego sposobu planowania rozwoju firmy?
- Chcesz rozwijać firmę w 2022 roku?
- Wyznaczaj cele rozwoju firmy na 2022 z SocialElite!
Czas czytania: 15 minut
Kiedy zainwestować tych kilka minut, by przeczytać artykuł?
Myślę, że wydaje się to rozsądne w poniższych sytuacjach:
- Nie myślałeś/aś jeszcze o planach rozwoju biznesu na 2022 rok.
- Nie wiesz, jakie cele powinieneś/powinnaś realizować w swoim biznesie.
- Stworzyłeś/aś już plany na 2022 rok, ale nie wiesz, czy w poprawny sposób.
Co nowego w Social Elite?
Skoro czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie już się znamy, dlatego, zanim wyjaśnię, jak stworzyć plan swój strategiczny na rozwój firmy w 2022. r., krótko napiszę, co się u nas dzieje… a dzieje się sporo – oto kilka nowinek zza kulis:
- Wprowadziliśmy nowy design na stronie, na której właśnie jesteś. Jak widzisz, zmienił się on o 180⁰
- Udostępniliśmy nowy zakres usług, więc jeśli szukasz wsparcia w rozwoju firmy w 2022 roku, kliknij koniecznie tutaj
- Trwają prace nad moją książką, która już niedługo ujrzy światło dzienne. W tym momencie dogrywamy wygląd okładki i układamy strategię promocyjną.
- Jednym z moich celów na 2022 rok jest zatrudnienie 48 nowych osób, które zostaną ze mną w stałej ekipie. Przygotowywałem się do tego przez ostatnie miesiące i od stycznia zaczęliśmy działać.
Mam też w zanadrzu kilka niespodzianek, ale dowiesz się o nich w nadchodzących tygodniach, śledząc mnie w Social Media, na blogu oraz słuchając podcastu.
Obserwuj moje działania i zaglądaj na stronę socialelite.pl z nową szatą graficzną.
Ten artykuł jest dostępny również w formie podcastu. Jeżeli wolisz audio, to zapraszam do odsłuchania:
Jeżeli wolisz tekst, to zapraszam do lektury.
Kiedy warto zacząć planowanie rozwoju firmy?
Ja do wyznaczania celów biznesowych na nowy rok zabieram się dosyć wcześnie, bo na przełomie sierpnia i września, a omawiam je z moją kadrą menadżerską pod koniec roku.
Od razu mówię – nie przejmuj się, jeśli nie robisz tego z takim wyprzedzeniem. Pamiętaj, że lepiej stworzyć bardzo dobry plan teraz, na początku roku, niż nie zrobić go w ogóle. A przecież w kolejnym roku też będziesz mógł/mogła zacząć już w sierpniu.
Za moment wyjaśnię Ci dokładnie, jak Ja przygotowuję plany firmy na nowy rok. Ale teraz przyjrzyjmy się temu, jak robi się to w większości firm. Niestety zazwyczaj robi się to źle.
Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu strategii rozwoju firmy
BŁĄD 1: Tworzenie planów firmy w pośpiechu
Wielu przedsiębiorców na stworzenie takich planów daje sobie pół godziny, godzinę, czasem cały dzień. ALE zwykle robi je na szybko, poświęcając na zadanie niewielką ilość czasu.
Jest to bardzo duży błąd, ale też ryzyko.
To jak ze stawianiem celów w życiu. Jeśli wyznaczysz je na szybko, to:
- nie weźmiesz wszystkich ważnych dla Ciebie kwestii pod uwagę — w konsekwencji nie wyznaczysz celów w kluczowych dla Ciebie obszarach.
- nie weźmiesz pod uwagę wszystkich kluczowych informacji niezbędnych do sprecyzowania postawionych celów — w konsekwencji będą na tyle ogólne, że trudne do zrealizowania.
Oczywiście, powiesz: „Dawid, czasem w firmie są pożary, czasem inne sprawy są ważniejsze”.
Pytanie: jakim priorytetem powinny w takiej sytuacji stać się CELE FIRMY? Ja myślę, że powinny mieć wysoki priorytet.
„Nie wystarczy być zajętym, bo takowym są choćby mrówki — pytanie brzmi: czym jesteś zajęty?”
Wyobraź sobie, że Twoja firma to statek, a Ty jesteś kapitanem tego statku. Jeżeli nie wiesz, do jakich portów płynąć, po co do nich płynąć, ile potrwa podróż i co Cię może spotkać na morzu, to co to będzie za wyprawa? Marna. Zobacz, ile później czasu stracisz w trakcie drogi na rozmyślania i zmiany kierunków…
Dlatego na planowanie celów zdecydowanie lepiej wygospodarować sobie więcej czasu, niż godzinę. Może to być nawet 1-3h/dziennie przez tydzień albo nawet kilka tygodni.
BŁĄD 2: Nie bazowanie na danych i własny subiektywizm
Kolejnym błędem, z jakim się spotykam, jest przygotowywanie planów rozwoju firmy na bazie pomysłów z głowy, własnej wizji, znajomości biznesu czy rynku.
Myślimy kategoriami: „co JA jako szef, szefowa CHCĘ wdrożyć, jakie cele chcę osiągnąć”. Na czym polega problem z takim podejściem?
Plany przygotowane na podstawie naszych myśli są SUBIEKTYWNE…
WAŻNE: Plany firmy powinny odpowiadać nie naszemu „widzimisię”, a realnym potrzebom rynku. Niestety bardzo często jest tak, że szef/szefowa tych potrzeb nie zna.
Jeżeli Ty też nie wiesz, czego chce rynek, to spekulujesz. W konsekwencji Twoje spekulacje mogą doprowadzić Cię do olbrzymich strat finansowych, a także zmarnowania bardzo dużej ilości czasu na pracę, która do niczego nie prowadzi.
„Nie ma nic bardziej bezsensownego, niż praca nad zadaniem, którego w ogóle nie powinno się wykonywać”
Zauważ, że jeśli bazujesz na własnym umyśle, patrzysz tylko i wyłącznie własną perspektywą, która nie jest obiektywna. Musisz pamiętać, że Ty jako szef bardzo często się mylisz i musisz to przyjąć do wiadomości.
Podejmujesz decyzje, bazując na skrawkach informacji, domysłach, spekulacjach i to bardzo często prowadzi do błędów. Takie subiektywne myślenie jest oczywiście bardzo szybkie i przyjemne, ale obarczone też dużym ryzykiem.
Czy Ty, czytając ten tekst, możesz powiedzieć, że doskonale znasz potrzeby rynku i potrafisz je zaspokoić, wyznaczając cele na 2022 rok? Jeżeli nie, to czytaj dalej.
Przygotowywanie planów rozwoju firmy na 2022 rok
Jak już wspomniałem, większość osób plany opiera o swoje własne przemyślenia i spekulacje, czyli wymyśla je subiektywnie. Po czym szef/szefowa spisuje takie plany na kartkę lub do notatnika na smartfonie. Co się dzieje dalej?
W większości firm zwykle wygląda to tak, że wspomniany szef/szefowa, po nowym roku szumnie ogłasza swoje nowe pomysły i plany na nadchodzący rok. Zespół jest zwykle bardzo zdziwiony, bo nie wie, jak te plany powinien zrealizować, ale przytakuje i powtarza dokładnie to samo, co robił w zeszłym roku.
Widzimy tutaj bardzo duży błąd, ponieważ takie myślenie to raczej wizja, a nie tworzenie i wyznaczanie celów. Na czym polega różnica?
Wizje możesz wymyślać sobie, jakie tylko chcesz. Natomiast jeśli chodzi o plany, które rzeczywiście będziesz realizować i poświęcać na nie czas, warto to zrobić sumienniej. Poniżej moja metoda.
Jak tworzę strategiczny plan rozwoju firmy?
KROK 1: Analiza trendów, statystyk i raportów na podstawie rzetelnych badań
Na początku muszę dowiedzieć się, czy to, co oferuje moja firma, jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby rynkowe. Jak to robię? Sprawdzam:
- badania statystyczne,
- dane o trendach
- i raporty.
…dotyczące tego, jak zmienia się rynek i odbiorca na rynku z ostatnich kilku miesięcy.
Znajduję w nich odpowiedzi na pytania typu:
- kim jest ten statystyczny odbiorca?
- jaka jest zasobność jego portfela?
- ile pieniędzy może i chce wydawać?
Jeśli tworzysz plany, które nie są zgodne z tym, jak idzie fala rynkowa, to niestety, ale może być tak, że rozbijesz swój statek i pójdziesz na dno.
KROK 2: Analiza SWOT
Drugim działaniem, jakie podejmuję, jest analiza SWOT mojego biznesu (jeśli nie wiesz, czym ona jest, zachęcam Cię do zgłębienia tego tematu w internecie). Ja robię ją między innymi po to, żeby:
- ocenić mocne i słabe strony biznesu, a także możliwe zagrożenia i szansy,
- poznać aktualne trendy i zastanowić się, jak moja firma może się pod nie podpiąć,
- otrzymać również informację o tym, czy moja oferta jest atrakcyjna na tle konkurencji (czy nie i muszę ją zaktualizować).
Kilka ważnych kwestii przy robieniu analizy SWOT:
- Zrób ją samodzielnie bez konsultacji z nikim.
- Równolegle zleć zrobienie tej samej analizy kilku osobom z zespołu (np. menedżerom).
- Zadbaj o to, aby wykonywały ją niezależnie od Ciebie i przedstawiły Ci jedynie wnioski.
Dlaczego punkty 2 i 3 są tak istotne? My, jako właściciele firm, kochamy własne biznesy i często nie widzimy błędów i niedociągnięć, które mogą zauważyć osoby z zewnątrz.
Dlatego zlecając analizę osobom niezwiązanym tak mocno, jak my z naszym biznesem, możemy połączyć wnioski własne i ich, co da nam bardziej OBIEKTYWNY pogląd na sytuację.
Ja takie działania robię w formie excela, którego udostępniam kluczowym osobom w firmie. Następnie wyznaczam deadline na wypisanie przez nich swoich sugestii w pliku. Na dalszym etapie dopytuję je o konkretne szczegóły i wyciągam końcowe wnioski.
Podsumowując…
Po wykonaniu kroku nr 1 (analizy danych) i 2 (analizy SWOT) wiesz, co się dzieje na rynku. Dodatkowo znasz trendy, mocne i słabe strony firmy, czy szanse i zagrożenia. Na dodatek z wielu różnych perspektyw. Dzięki temu zaczynasz patrzeć szerzej na swój biznes.
Jeśli chcesz, abyśmy przeprowadzili bezpłatną analizę Twojego biznesu i wyznaczyli kierunki jego rozwoju, które pomogą Ci osiągać wyższe wyniki finansowe, kliknij i sprawdź naszą ofertę.
KROK 3: Tworzenie ankiet oraz wysyłanie ich do klientów i czytelników
Dlaczego robię ankiety? Wysyłając ankiety, mogę dowiedzieć się, kim tak naprawdę jest mój klient, czyli osoba, która korzysta z usług i produktów, które oferuję.
Dzięki temu mogę odpowiedzieć sobie na bardzo dużo istotnych pytań m.in.:
- czy moi klienci prowadzą firmę, a może są to osoby fizyczne (B2C),
- z jakiego sektora są to osoby i gdzie jest ich najwięcej,
- na jakich rynkach działają, czy coś się zmieniło od zeszłego roku,
- gdzie jest najwięcej moich klientów,
- kto jest osobą decyzyjną do zakupu,
- a może klienci to szefowie firm (B2B),
- jakie mają problemy i potrzeby,
- dlaczego skorzystali z mojej oferty, a nie konkurencji,
- itp.
Spójrz, jak wiele można się dowiedzieć, wysyłając ankiety do klientów!
Jeżeli też to zrobisz, odpowiesz sobie na pytania: co warto poprawić, co dodać, a co się jednak nie sprawdziło i trzeba z tego zrezygnować. Zdobędziesz informacje o swoich mocnych i słabych stronach.
WAŻNE: Ankiety możesz wysyłać również do czytelników Twojego bloga czy newslettera.
Jeśli się na to zdecydujesz, zapytaj ich, co jest powodem, dla którego jeszcze nie skorzystali z Twoich usług albo nie kupili produktów. Dzięki temu zdobędziesz konkretne pomysły i rozwiązania z pierwszej ręki, którymi być może powinna zająć się Twoja firma w 2022 roku.
TIP 1: W przypadku takich działań potrzebujesz zebrać od 100 do kilkuset ankiet, aby mieć dobry pogląd tego, kim są Twoi klienci / czytelnicy.
TIP 2: Możliwe, że w ostatnim czasie otrzymałeś/aś ode mnie mailem prośbę o wypełnienie tej ankiety. Już wiesz, dlaczego to dla mnie ważne, żebyś na nią odpowiedział/ła!
Co jeszcze możesz zrobić, żeby zaplanować rozwój firmy na 2022 rok i jak ja to robię w Social Elite?
KROK 4: Spotkania z menedżerami
Kolejnym etapem jest przeprowadzenie rozmów z pracownikami i menedżerami poszczególnych działów. Jeśli firma jest mniejsza, to rozmowy z całym zespołem.
Ja organizuję 2 (dwa) spotkania z menedżerami działów.
PIERWSZE SPOTKANIE Z MENEDŻERAMI
Na pierwszym spotkaniu przekazuję informacje o moich pomysłach na rozwój firmy na kolejny rok. Opowiadam o planach oraz wnioskach, które wyciągnąłem po tych 3 punktach, które opisałem wyżej.
Nasze spotkanie ma na celu zweryfikować czy moje pomysły i wizje są do zrealizowania. Następnie zostawiam ich z tym przez tydzień i daję możliwość, by przygotowali się do kolejnej rozmowy.
DRUGIE SPOTKANIE Z MENEDŻERAMI
W kolejnej rozmowie zadaniem menedżerów jest przedstawić mi, jak chcą wykonać wymienione cele i wypowiedzieć się na temat tych, których nie są w stanie zrealizować, uzasadniając dlaczego.
Dodatkowo oczekuję od nich pomysłów na to, co powinno zostać w pierwszej kolejności usprawnione.
Zyskuję dzięki temu dodatkową płaszczyznę patrzenia na własną firmę, która pokazuje mi, co jest realne do zrobienia, a co nie. Dowiaduję się też o problemach, które występują, a których Ja nie widzę, bo nie ma mnie w tym dziale.
Ten krok realizuję na minimum dwóch spotkaniach. Pierwsze jest zapowiadające, delegujące zadania, a na drugim oczekuję konkretnych pomysłów i rozwiązań z uzasadnieniem.
KROK 5: Wyciąganie wniosków
Po wykonaniu wszystkich 4 kroków, które opisałem Ci obszernie wyżej, przychodzi czas na ostatni, bardzo ważny etap, czyli wyciąganie wniosków.
Po rozmowach z moimi menedżerami o celach, które chcę zrealizować, mogą mi oni przygotować wstępny zarys tego, co oni oraz ich zespół może zrobić, aby te cele osiągnąć.
Dopiero teraz mogę zacząć wyznaczać cele i stworzyć wstępny plan rozwoju firmy na kolejny rok.
Dlaczego tych 5 elementów jest tak istotnych w tworzeniu strategii rozwoju firmy?
Pozwalają mi one zdobyć informacje z różnych perspektyw, a wyciągnięte wnioski mogę zderzyć ze swoimi spekulacjami i wizjami. Dopiero potem przychodzi czas na wyznaczenie REALNYCH CELÓW.
Jakie są najważniejsze wnioski z mojego sposobu planowania rozwoju firmy?
WNIOSEK nr 1. Spekulacje obarczone są dużym błędem, a zbieranie konkretnych informacji z różnych perspektyw pozwala wyciągać bardziej trafione wnioski.
Dlatego zachęcam Cię do przeprowadzenia takiej analizy nawet przez 2-3 tygodnie w swojej firmie. Może okazać się, że cele, które otrzymasz na jej końcu, są zupełnie inne, niż te wymyślone na początku.
WNIOSEK nr 2. Dzięki wdrożeniu opisanej strategii, ryzyko popełnienia krytycznego błędu, który może kosztować Cię czas i pieniądze, jest dużo mniejsze.
Moja metoda zajmuje czas, to prawda, ale chroni Cię przed popełnieniem bardzo kosztownych błędów oraz oskarżaniem wszystkich dookoła za niepowodzenia.
WNIOSEK nr 3. Jeśli chcesz, aby Twoja firma z roku na rok się rozwijała, musisz polubić krytykę i zdystansować się do swojego biznesu.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ: Robiąc analizę rynkową, analizę SWOT czy ankiety może okazać się, że Twoje cele, których tak mocno broniłeś, są po prostu kiepskie. Zaangażowanie zespołu oraz klientów w ten proces ma za zadanie obalić Twoje pomysły i tezy. Dzięki temu zobaczysz ich słabe strony oraz dowiesz się, że można coś zrobić inaczej.
Czasami ubolewam, że w mojej firmie tak mało osób mówi o problemach, bo Ja bardzo to lubię. Dlatego moim celem na 2022 rok jest jeszcze bardziej otworzyć kulturę organizacji i mówić o błędach w sposób jawny.
WNIOSEK nr 4. Lepsze cele dają przewagę konkurencyjną.
Zauważ, że większość firm nie będzie chciała zrobić tych rzeczy i będą bazować na nietrafionych spekulacjach. Koniec końców okaże się, że nic z porządnych planów nie wyjdzie. Pamiętaj, że jeśli chcesz osiągać lepsze rezultaty i cele w 2022 roku, musisz zrobić analizę bardzo dokładnie i skrupulatnie.
Chcesz rozwijać firmę w 2022 roku?
Zwróć uwagę, że podejście, które Ci tutaj przedstawiłem, jest zupełnie różne od tego, co robi większość firm, w których szef na spotkaniu noworocznym mówi mniej więcej coś takiego:
„Robimy dokładnie to samo, co w zeszłym roku skoro wszystko zadziałało. Nie ma potrzeby nic zmieniać, róbmy to po prostu lepiej! Czy każdy wie, co ma robić? Tak? To świetnie, a więc wracajcie do pracy!”. Potem wszyscy przytakują i mimo szczerych chęci, nic nie idzie lepiej, bo brakuje konkretnego planu działania.
Jeżeli dotarłeś/aś do tego miejsca, to wiesz już, dlaczego takie podejście się nie sprawdza.
Podsumowanie planowania rozwoju firmy w 2022 roku
- Nie warto wyznaczać celów biznesowych na szybko, bazując tylko na swoim punkcie widzenia, który jest subiektywny (zbyt duże ryzyko błędu i utraty pieniędzy).
- Do wyznaczania celów trzeba się przygotować i zrealizować je w 5 krokach:
5 kroków wyznaczania celów biznesowych:
- Analiza rynku i trendów.
- Analiza SWOT (swoja i przez kilka osób niezależnie).
- Ankiety do klientów, czytelników i potencjalnych klientów.
- Konfrontacja wizji z zespołem w firmie.
- Wyciąganie wniosków.
Ważne wnioski z całego procesu:
- Dostajesz obiektywny obraz swoich założeń dotyczących firmy i celów.
- Minimalizujesz ryzyko, że cele, które wyznaczysz, nie będą miały uzasadnienia biznesowego.
- Musisz otworzyć się na krytykę i z dystansem spojrzeć na swój biznes.
- Poświęcisz sporo czasu na analizę, ale zdobędziesz przewagę nad konkurencją.
- Zmiana podejścia pozwoli Ci jeszcze lepiej zarządzać firmą i rozwijać w przyszłości.
Wyznaczaj cele rozwoju firmy na 2022 z SocialElite!
Jeśli zainteresowała Cię metoda, której używam do rozwoju swojego biznesu i chcesz wdrożyć działania reklamowe do swojej firmy, sprawdź naszą ofertę na SocialElite.
Już w trakcie rozmowy możesz sprawdzić, jakie dokładnie zadania zrealizujemy i jak nasze autorskie metody mogą pomóc w rozwoju marketingu i sprzedaży w firmie.
Ten materiał również może Cię zainteresować:
2 Comments
👍🏻👍🏻👍🏻
Mega wartościowy artykuł! Dzięki.