Na początek przypomnijmy kilka ważnych faktów na temat platformy Instagram. Zgodnie z najnowszym raportem Digital 2022:
Jak widzisz, Instagram – obok celów społecznościowych i relacyjnych, które spełnia – ma także ogromny potencjał biznesowy dla naprawdę wielu branż. Marki świadomie prowadzące swoje konta firmowe potrafią zrobić z nich solidny filar biznesowy i wykorzystać pod kątem regularnego zwiększania zysków. W jaki sposób osiągnąć taki efekt?
Poniżej przedstawiam moje 7 sprawdzonych sposób, które pomogą Ci wypromować biznes na Instagramie. Zaczynamy!
Po tym, co przeczytałeś wyżej, pewnie zacierasz już ręce i zastanawiasz się, jak będą wyglądać Twoje wpisy z ofertami sprzedażowymi. Spokojnie. Nie tak szybko! Jeśli podejdziesz do korzystania z Instagrama w sposób niewłaściwy – czyli nastawiony w głównej mierze na sprzedaż – możesz nie osiągnąć pożądanych efektów.
PORADA: Traktuj swój firmowy Instagram jako sposób na komunikowanie się z Twoimi odbiorcami oraz budowanie więzi i sympatii.
Sprzedaż, rabaty i promocje – to wszystko jest bardzo ważne, ale nie radzę zbyt często publikować takich treści na profilu. Działania sprzedażowe realizuj, tworząc płatną reklamę i wyświetlając komunikaty reklamowe osobom gotowym do zakupu / skorzystania z oferty.
Na profilu częściej publikuj treści, które będą rozwijać relację Twojej marki ze społecznością - buduj relację świadomie i stopniowo. Przecież na pierwszej randce raczej nie proponujesz drugiej osobie wspólnego mieszkania, zgadza się?
Zobacz mój niedawny artykuł, w którym szczegółowo przedstawiałem zasady budowania 5-etapowej strategii prowadzenia fanpage na Facebooku – na Instagramie taki plan sprawdzi się równie dobrze. Strategia publikacji ułatwi Ci zaplanowanie właściwych treści, a w efekcie – uzyskanie satysfakcjonujących wyników biznesowych.
Na początku musisz się mocno nastawić na… dawanie. Dawaj, dawaj, dawaj i jeszcze raz dawaj od siebie. Dopiero potem – kiedy już Cię polubią i będą mieli zaufanie do Twojej marki – możesz o cokolwiek prosić swoich obserwatorów. Zobaczysz, że wtedy podejmą oczekiwane działanie zdecydowanie chętniej.
Zerknij poniżej, w jaki sposób promują biznes na Instagramie zarówno lokalne firmy, jak i duże globalne marki.
Na tym etapie:
Ciekawość i chęć podglądania innych leży w ludzkiej naturze, a w naturze Instagramowiczów szczególnie. Dlatego też pokazanie jak Twój biznes „żyje” za kulisami pozwoli zaspokoić te emocje, a przede wszystkim – przedstawi Ciebie i Twoich pracowników jako ludzi z krwi i kości.
PORADA: Pokaż zaplecze swojego biznesu. Przedstaw sposób przygotowania produktów, pakowania i wysyłania. Podziel się firmowymi wydarzeniami zza kulis. Bądź kreatywny!
Jeżeli jesteś blogerem czy fotografem i piszesz teksty lub robisz zdjęcia, możesz pokazać backstage swojej pracy, czyli to, w jaki sposób tworzysz lub z jakiego sprzętu korzystasz. Jeśli z kolei prowadzisz restaurację lub kawiarnię (tak jak prezentowany poniżej Coffeedesk), możesz zaprezentować proces tworzenia Twoich dań, parzenie kawy, wystrój lokalu, itp.
Pokazanie procesu tworzenia produktu, pokazywanie pracowników i atmosfery panującej w firmie zazwyczaj wywołuje zainteresowanie oraz wzbudza zaufanie klientów.
Zobacz jak w ten sposób budują swój biznes na Instagramie marki Alebrowar, Audi Polska i właśnie Coffeedesk:
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub biznes lokalny, zwróć uwagę na to, że wielu z Twoich klientów prowadzi swoje prywatne konta na Instagramie, często posiadając tysiące obserwujących. Możesz to wykorzystać i w ten sposób nieco szybciej rozwinąć swój biznes na Instagramie.
W ten sposób możesz niskim kosztem zaangażować dotychczasowych klientów, jednocześnie zwiększając rozpoznawalność swojej marki wśród innych użytkowników tej platformy.
Doskonałym pomysłem na zachęcenie do współpracy jest także zaangażowanie swoich obserwatorów do dyskusji, pytając o ich zdanie na określony temat.
Jeśli tak, to może warto powierzyć swoje firmowe kanały specjalistom, a zaoszczędzony czas poświęcić na inne ważne sprawy w biznesie? Niedawno publikowałem dwa wartościowe artykuły związane z tym tematem:
Zerknij śmiało, bo jestem przekonany, że zawarta w nich wiedza pomoże Ci podjąć właściwą decyzję.
A jeśli już teraz czujesz, że potrzebujesz wsparcia przy prowadzeniu firmowych kanałów i chcesz mieć pewność, że podejmowane działania skutecznie rozwiną Twój biznes na Instagramie (i nie tylko), zapraszam do współpracy! Sprawdź szczegóły prowadzenia social media przez Social Elite i zamów bezpłatną konsultację. Podczas rozmowy indywidualnie przyjrzymy się Twojej sprawie i zaproponujemy dopasowane rozwiązanie.
Kolejnym sposobem na komunikację z obserwatorami jest dzielenie się swoją wiedzą, podpowiadanie i pomaganie w rozwiązywaniu problemów.
Pokazuj we wpisach swoje kompetencje. Dzięki temu zbudujesz zaufanie wśród odbiorców i pozycję eksperta w swojej branży.
Być może pamiętasz fantastyczny sposób, w jaki kiedyś realizował to zadanie Reneusz z reklamy Saturna. Pracownik sklepu w zabawny i angażujący sposób pokazywał testy, recenzje i nowości produktowe. Takie publikacje naprawdę przyciągały uwagę!
Aktualnie przykładem dobrych praktyk jest m.in. firma Orange ze swoją Ekipą Orange. Marka już jakiś czas temu postanowiła oddać swoje firmowe kanały społecznościowe w ręce zwyczajnych osób, które aktualnie pokazują tam momenty ze swojego życia nawiązujące oczywiście do konkretnych produktów firmy. Doradzają, angażują, informują o promocjach, podpowiadają… a przy tym cały content jest niezwykle naturalny i wzbudzający zaufanie! Co fajne, każdy może się zgłosić do Ekipy Orange i jeśli jego kandydatura dostanie pozytywną ocenę, dołączyć do grona osób budujących social media firmy. Moim zdaniem – bardzo dobra strategia!
Warty naśladowania jest również profil marki Semilac, która oferuje lakiery oraz akcesoria do paznokci. Za pomocą pięknych zdjęć stylizacji paznokci podpowiada klientkom, jakich produktów użyć, aby samemu wykonać taki manicure. Regularnie pojawiają się również porady dotyczące doboru właściwych produktów, dopasowania kolorów czy stylizacyjne inspiracje.
Twoja firma osiągnęła jakiś sukces, świętujesz urodziny rozpoczęcia działalności lub zdobycie okrągłej liczby obserwatorów?
Pokaż swoją radość swoim odbiorcom i podziel się pozytywnymi emocjami! Podziękuj przy okazji swoim klientom oraz osobom, które śledzą Twój profil – w końcu to im zawdzięczasz sukces. W ten sposób doskonale ocieplisz relację i zbudujesz pozytywny wizerunek. W końcu dobre emocje są zaraźliwe, zgadza się?
Świętowanie sukcesów na Facebooku lub Instagramie to jedna z wielu metod, które pozwalają „rozruszać” Twoich fanów. Metod jest naprawdę mnóstwo, a ich znajomość zwiększa szansę na sukces. Dlaczego?
Bo kiedy znasz różne typy postów, to masz do dyspozycji wiele rozwiązań. Znika uczucie zblokowania podczas pisania, bo wiesz, co konkretnie publikować na Instagramie lub Facebooku, żeby zaangażować fanów. Tylko skąd brać te pomysły?
Podrzucam Ci mój kolejny wartościowy artykuł, z którym warto się zapoznać: Skąd brać posty na Facebooka i Instagrama? 4 proste strategie.
Instagram to jeden z tych kanałów social media, który jest świetny do prezentowania swoich produktów – oczywiście najlepiej robić to na etapie, kiedy mamy już zbudowaną relację z odbiorcami. Możliwości? Nieograniczone. Bardzo dobrym pomysłem jest na przykład pokazanie różnych zastosowań swojego produktu – najlepiej w atrakcyjny sposób.
To metoda na zainspirowanie klientów do działania i wzbudzenie w nich pożądania, chęci nabycia oraz wykorzystania produktu.
Warto prezentować takie kadry, z którymi odbiorcy będą mogli się utożsamić i w łatwy sposób wyobrazić sobie siebie na miejscu modela/modelki. Dzięki temu mogą jeszcze bardziej pragnąć, aby wizja stała się rzeczywistością.
Zobacz na poniższych przykładach, że taką metodę prezentacji wykorzystują często sklepy internetowe, marki z branży modowej, biżuteryjnej i motoryzacyjnej.
Instagram powinien być platformą, na której pokazujesz to, co dzieje się u Ciebie w czasie rzeczywistym. Ale uważaj: dziesiąta fotka z biura w tym tygodniu nikogo nie zainteresuje!
Fajnym sposobem na posty jest połączenie Twojego wpisu z bieżącymi wydarzeniami – sportowymi, zbliżającymi się świętami lub każdą inną informacją, którą żyją ludzie.
Pokażesz w ten sposób, że Twoja komunikacja nie jest sztywna i sztampowa, a Ty jesteś otwarty na to, co dzieje się wokół.
Świetnym tego przykładem są wpisy sportowców, np. Roberta Lewandowskiego, którego konto na Instagramie obserwuje ponad 30.8 mln osób.
Aby Instagram działał na korzyść Twojej marki, musisz przede wszystkim zrozumieć, że jest to platforma, na której króluje estetyka i kreatywność. Podczas szukania pomysłów i inspiracji warto przeglądać zdjęcia publikowane przez inne, duże marki podobne do Twojej. Obserwuj także swoich konkurentów i wyciągaj wnioski z ich publikacji – co działa, a co niekoniecznie… i dlaczego.
Kiedy już odkryjesz swój styl, pamiętaj też, że same zdjęcia, filmy, storiesy i reelsy… nie wystarczą. Musisz również angażować się w rozmowy z fanami, odwdzięczać się śledzeniem ich profili, lajkować i repostować posty, w których została oznaczona Twoja marka.
Właśnie to połączenie kreatywności, stałej interakcji i umiejętności budowania zaangażowania jest kluczem do sukcesu na tej platformie i skutecznego rozwoju biznesu na Instagramie.
Jesteśmy do Twojej dyspozycji! Doskonale rozumiemy, że możesz nie mieć czasu lub po prostu ochoty na prowadzenie firmowych działań na Instagramie. Może zwyczajnie nie chcesz tracić nerwów na pracochłonne i czasochłonne szukanie tych właściwych rozwiązań, które w końcu zadziałają…
My wiemy, co robić, bo zajmujemy się tym na co dzień. Działamy w ponad 90+ branżach i doskonale rozumiemy, czego potrzebuje zarówno algorytm, jak i prawdziwi potencjalni klienci.
Skorzystaj z naszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Rozkręć swój firmowy Instagram razem z Social Elite!
Zobacz, co o współpracy sądzą nasi dotychczasowi Kontrahenci:
…a potem wypełnij poniższy formularz i zamów bezpłatną konsultację, podczas której porozmawiamy o Twojej aktualnej sytuacji biznesowej, poznamy Twoje potrzeby i oczekiwania, a na ich podstawie zaproponujemy dopasowane rozwiązanie. Konsultacja nie jest w żaden sposób zobowiązującą – decyzja zawsze zostaje po Twojej stronie!
Do usłyszenia!
Jak oceniasz ten wpis?
Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić
Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów 370
Jeszcze nie oceniono wpisu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi!