Facebook Edge Rank. Algorytm, który odpowiada za zasięgi na Facebook
Czym jest Facebook Edge Rank? Jak działa ten algorytm i dlaczego warto znać zasady, na których się opiera?
Jeśli chcesz cieszyć się wysokimi zasięgami na Facebooku i rozwijać tam swój biznes, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Czego dowiesz się czytając ten wpis? Kliknij, jeśli chcesz odrazu przejść, do któregoś z zagadnień.
Spis treści
- Jeśli chcesz cieszyć się wysokimi zasięgami na Facebooku i rozwijać tam swój biznes, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.
- Czym jest Facebook Edge Rank?
- Zmiany na Facebooku w 2018 – Nowy Algorytm
- Algorytm Edge Rank
- Facebook Edge Rank – jak zyskać dzięki niemu większe zasięgi?
- Jak pisać posty najlepiej oceniane przez Edge Rank?
- Facebook zmienił sposób naliczania zasięgów organicznych
- Mały Zasięg? Czy to Twoja wina?
- Promowanie postów i Fanpage
Czym jest Facebook Edge Rank?
Facebook Edge Rank to jeden z algorytmów Facebooka, który wpływa na zasięgi Twoich postów. Dlaczego warto na niego zwrócić uwagę?
Bo to właśnie od niego zależy, czy na tablicy Twoich odbiorców pojawi się Twój post oraz w którym miejscu zostanie on wyświetlony.
Zaraz po odpaleniu Faceboooka? A może po 12 miutach scrollowania po ekranie? No im wyżej, tym lepiej. Jak sprawić, aby posty windowały na samą górę tablic Twoich odbiorców? Warto wiedzieć, co zrobić, aby Twój post wyświetlili nie tylko Ci najwytrwalsi z użytkowników Facebooka!
To ważne, bo jeśli Twój post chowa się gdzieś na dole, to nikt może go nie zauważyć. Byłoby szkoda. Co z tym zrobić?
Musisz zrozumieć, jak ten algorytm działa. Szczególnie, że ostatnio (być może słyszałeś, a może nie) ten algorytm zaczął działać trochę inaczej.
Zmiany na Facebooku w 2018 – Nowy Algorytm
Czy są powody do obaw?
W marcu 2018 roku Facebook zmienił sposób naliczania zasięgu organicznego. Wielu właścicieli Fanpage wystraszyło się, czy to aby nie przypadkiem koniec z darmowym prowadzaniem Fanpage i dobrymi zasięgami…
Czy jest się czego bać? Niekoniecznie. Jeśli poznasz algorytm Edge Rank bliżej, na pewno będziesz wiedzieć co robić. Problem spadających zasięgów Cię ominie, ale o tym za chwilę!
To co? Rzućmy na niego okiem!
Algorytm Edge Rank
Dlaczego powstał Facebook Edge Rank?
Jak już wspomniałem, algorytm Edge Rank decyduje o tym, gdzie znajdzie się Twój wpis w aktualnościach użytkowników. Dlaczego powstał?
Sprawa wygląda tak, że Facebook stale podejmuje działania, mające na celu sprawić, że ludzie będą na nim spędzać coraz więcej czasu (messenger, sklepy na fb…), czyli zależy mu na tym, aby użytkownikowi wyświetlać na samej górze najciekawsze dla niego posty, takie, które przyciągną jego uwagę i sprawią, że będzie chętnie dalej scrollował facebookową tablicę.
Jak wykorzystać to na swoją korzyść? Czytaj dalej!
Facebook Edge Rank – jak zyskać dzięki niemu większe zasięgi?
Za każdem razem, gdy na Facebooku, pojawia się nowa treść, Facebook zastanawia się, kto może być nią zainteresowany. Algorytmy muszą „zbadać” treść posta, jego autora oraz osoby, które mają największe prawdopodobieństwo pozytywne zareagować.
Obrazek poniżej przedstawia Ci kluczowe czynniki, na których opiera się algorytm Facebook Edge Rank.
Facebook Edge Rank zwraca uwagę na:
Affinity (Powiązanie)
Ten czynnik określa, w jaki sposób potencjalny odbiorca posta jest powiązany z jego autorem. Powiązanie w Edge Rank jest rozumiane jako dotychczasowe interakcje pomiędzy użytkownikiem, a autorem posta.
Czyli… Edge Rank, sprawdza, jak często dana osoba w ostatnim czasie reaguje na zawartość postów Twojej strony lub podobnych.
Najważniejsze z pytań, które sobie zadaje algorytm to…
- Czy dana osoba pisała z Tobą na messengerze?
- Czy macie wspólne zdjęcia?
- Jak często przebywacie wspólnie w tych samych lokalizacjach?
- Jak często odbiorca oglądał Twoje filmy, odwiedzał stronę, lajkował i komentował w ciągu ostatnich 30 dni
Odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania przekształcają się w liczby i sprowadzają się do jednolitego systemu punktacji. Później się sumują z kolejnymi czynnikami. Kolejnymi są:
Weight(Waga postu)
W tym czynniku Facebook bierze pod uwagę konkretny wyświetlany post. Najważniejszy jest typ posta + wskaźnik aktywności.
Każdy typ posta oraz interakcje są inaczej oceniane i mają dla Facebooka różną wartość. Typy postów oceniane wg Edge Rank w kolejności od najlepszych do najgorszych, prezentują się tak:
- Tylko tekst (bez linków),
- Facebook Live (nagrania na żywo),
- Filmy wgrane bezpośrednio na Facebook,
- Post przekierowujący do messengera,
- Posty z obrazkami,
- Linki na strony zewnętrzne (np. do sklepu lub filmu na YouTube).
Rodzaj posta ma szczególne znaczenie na jego zasięg. Przeanalizuj statystyki na swoim Fanpage i dojdziesz do tego wniosku sam!
A oto jak Edge Rank ocenia różne typy działań ze strony Twoich odbiorców (od najistotniejszych do mniej ważnych):
- udostępnienie,
- kliknięcie „zapisz post”,
- komentarz,
- polubienie postu,
- kliknięcie w post.
Na podstawie uzyskanych interakcji algorytm wylicza wskaźnik aktywności. Jest on wyliczany w procentach według konkretnej formuły – ilość wszystkich reakcji / zasięg *100%
Generalnie, im wicej udotępnień, zapisań postów, komentarzów, tym lepiej zostanie oceniony Twój post i więcej użytkowników go zobaczy.
Możesz teraz zastanawiać się, dlaczego widzisz na swoim Facebooków najwięcej postów obrazkowych i wideo, skoro najlepiej oceniane są posty tekstowe? Jeśli tak jest, to może być tak, że tak, jak większość użytkowników Facebooka, po zobaczeniu postu bez obrazka po porostu go omijasz, ponieważ uznajesz go za mniej atrakcyjny, niż post z obrazkiem.
Znacznie chętniej oglądamy filmy i zdjęcia. W pośpiechu, w tramwaju, w kolejce po kawę – w takich sytuacjach raczej klikamy w aplikację fb, aby zająć wolny czas i wcale nie mamy warunków, ani ochoty czytać dłuuugich postów – sięgamy po lekką i szybką rozrywkę i aktualności.
Ilość czasu spędzonego nad konkretnym postem
Co więcej, algorytm Edge Rank bierze pod uwagę, ilość czasu spędzonego nad konkretnym postem. Im dłużej czytamy lub przeglądamy wideo, tym wyższa będzie jego ocena. Wniosek? Im ciekawszy dla Twojego odbiorcy post napiszesz, tym lepiej. A jeśli nie wiesz, na co zwrócić uwagę pisząc posty, to zerknij tutaj i poznaj tajniki copywritingu, które pozwolą Ci super teksty, które czyta się z przyjemnością.
Time Decay (Odstęp czasu)
Rzecz bardzo prosta – im nowszy jest Twój post, tym lepiej. Facebook lubi świeżość i doskonale wie, że ludzi interesują tylko aktualne i prawdziwe informacje. Najważniejszy jest więc zasięg oraz liczba interakcji, które zdobywa post w ciągu pierwszych minut i godzin od opublikowania.
Jeżeli masz trochę doświadczenia w publikowaniu postów na Fanpage i obserwujesz statystyki to wiesz, że po pewnym czasie od opublikowania Twój post osiąga konkretny zasięg, który już raczej nie urośnie. Dzieje się tak właśnie dlatego, że pojawiły się nowsze posty i są one pozytywniej oceniane przez Edge Rank.
Przeciętne życie posta to 24 godziny. Natomiast jeżeli stworzysz prawdziwy hit, to może on wyświetlać się w feedach(aktualnościach) fanów lub znajomych nawet kilka dni!
Możnaby więc powiedzieć, że z postami jest jak z świeżymi bułeczkami. Im cieplejsze i świeższe, tym lepiej. Po czerstwe, kilkudniowe już nikt nie sięga tak chętnie. Facebook w myśl tej zasady nie pokazuje swoim użytkownikom starych wpisów.
Może Cię zaskoczę, a może nie… ale żyjemy w czasach, w których news staje się stary po 12-24 godzinach, tak samo jest z postami.
Jak pisać posty najlepiej oceniane przez Edge Rank?
- Zwiększ wskaźnik Affinity (Powiązanie) dbając o relację ze swoimi fanami.
- Odpowiadaj na komentarze, ale także zachęcaj do pisania kolejnych komentarzy. Zaangażować fanów możesz na przykład zadając pytanie na koniec wpisu. Jednocześnie zachęcasz do dyskusji i możesz poznać opinie i upodobania potencjalnych klientów. W ten sposób podtrzymasz interakcję, czyli to na czym nam zależy – wskaźnik Affinity.
- Zwiększ wskaźnik Weight (Waga) poprzez prowokowanie użytkowników do aktywności. Jest to kontynuacja powyższego wskaźnika – powiązania. Jeżeli będziesz angażował swoich dotychczasowych klientów, post zacznie nieść się „wirusowo” i pokazywać się nowym osobom. Facebook zacznie sprawdzać, czy użytkownicy, którzy nie są Twoimi fanami, też chętnie zareagują na Twój post. Tutaj zależy nam na reakcji (polubienia), komentarzy. Pisz wartościowe wpisy, a wtedy będą chętniej udostępniane! W taki sposób uzyskasz dodatkowy zasięg organiczny i pokażesz swój projekt nowym osobom.
- Zwiększ wskaźnik Time Decay (Odstęp czasu), pisząc regularnie.
- Sprawdź w statystykach, w jakich godzinach Twoi fani są najczęściej aktywni na FacebookuZachęcam Cię jednak nie publikować tylko o jednej porze. Przetestuj różne godziny publikacji wpisów, a później wyciągnij wnioski, porównując zasięg posta i godziny. Odnajdź zależność i wykorzystaj to.
- Nie przesadź też w drugą stronę, publikując powyżej 5 wpisów dziennie nic nie zyskasz. Przy stronach poniżej 100 tyś, jeden wpis dziennie to max.
Facebook zmienił sposób naliczania zasięgów organicznych
Wiele osób ostatnio zauważyło spadek zasięgów. Wiele przedsiębiorców do mnie pisze: “hej Dawid, moje posty mają mniejsze zasięgi. Czy to już koniec darmowej promocji na Fanpage?” Odpowiadam więc “NIE”. To nie jest tak, jak na pierwszy rzut oka się wydaje!
Fakt 1: Facebook na początku błędnie pokazywał zasięgi.
Grafika poniżej pokaże Ci, w jaki sposób Facebook liczył wyświetlenia wcześniej:
Fakt 2: To właśnie teraz Facebook przestał podawać zakłamane statystyki i pokazuje prawdziwy zasięg.
Poniżej informacje, które pojawiły się na Fanpage po zmianie naliczania zasięgu organicznego. Możesz je również znaleźć na swoim Fanpage. Wejdź w statystyki swojej strony. Znajdź kafelek „zasięg”, najedź kursorem na prawy górny róg. Pokaże się więcej informacji:
Po kliknięciu „dowiedz się więcej” pojawia się więcej informacji:
Mały Zasięg? Czy to Twoja wina?
Może być tak, że zastosujesz wszystkie powyższe zasady w poprawny sposób, a Twoje zasięgi nadal nie będą Cię zadowalały. Dzieje się tak, ponieważ przez Edge Rank średni zasięg postów z Fanpage waha się w okolicach 5-20% fanów.
Być może wiesz, ale Edge Rank jest tylko jednym z wielu algorytmów na Facebooku. A dostępu do większości z nich nie ma NIKT poza konkretnymi pracownikami Facebooka.
Co więc Nam zostaje?
Myślę, że warto na pewno śledzić najnowsze doniesienia na temat zmian na Facebooku, ale chyba nie powinniśmy się nimi za bardzo przejmować.
Miejmy w głowie myśl, że Facebookowi zależy głównie na tym, aby każdy z użytkowników czuł się dobrze i mógł odnaleźć w aktualnościach najciekawsze dla siebie treści. Skoro tak działa fb, to wystarczy, że będziemy tworzyli fajne treści, z myślą o Naszych odbiorcach.
A jeśli chcesz mieć kompletną wiedzę o Facebooku i o tym, jak prowadzić Fanpage, to polecam Ci zapoznać się ze szkoleniem “Jak zaistnieć i zarabiać na Facebook na Fanpage“
Wiele osób przesadza, probując schakować Facebooka – robią setki niepotrzebnych testów, zapominając, że najważniejszy jest jednak człowiek i relacja którą nawiążesz. Naucz się dawać prawdziwą wartość – wtedy nie będziesz musiał przejmować się algorytmami Facebooka.
Moja rada? Nie komplikuj sobie życia!
Chcesz zacząć konwersację? Utwórz post z zapytaniem do fanów. Poproś ich o radę.
Chcesz udostępnić wspaniałe zdjęcie? Po prostu je opublikuj!
Chcesz skierować fanów na stronę z artykułem lub dobrym produktem? Udostępnij link!
Promowanie postów i Fanpage
W chwili obecnej nie da się już efektywnie i skutecznie budowć społeczności fanów bez angażowania środków w promowanie postów i samego Fanpage.
Ja od ponad 10 lat korzystam z możliwości, jakie dają reklamy płatne na Facebooku, bo są one najzwyczajniej w świecie bardzo opłacalne. Jak z wszystkiego, tak i z tego narzędzia należy również umiejętnie korzystać, na przykład optymalizując przeprowadzane kampanie.
Aktualnie na Facebooku znajduje się ponad 16 algorytmów reklamowych. Dzięki Facebookowi możesz dotrzeć do kogo tylko chcesz – jedyne czego potrzebujesz, to wiedzieć jak. Ja wiem. Reklama na Facebooku sprawdza się w 95% wszystkich biznesów, które do tej pory miałem możliwość promować.
Chcesz wiedzieć, czy płatna reklama na FB ma sens? Ile kosztuje reklama na Facebooku i promowanie postów w 2023? I jak ustawić reklamy tak, aby obniżyć ich koszt, zwiększyć wyniki, a w rezultacie skutecznie wypromować firmę na FB? To koniecznie sprawdź poniższe wideo: Ile kosztuje reklama na Facebooku? I co zrobić, by była dużo TAŃSZA? | Dawid Bagiński
Zachęcam Cię też do subskrybowania mojego kanału na YouTube, bo regularnie udostępniam tam dużo wartościowej wiedzy marketingowej. Korzystaj z niej za darmo w swoim biznesie!
Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go na swoim Facebooku i wyślij znajomym. Kliknij też „Lubie to” i napisz w komentarzu, co o nim sądzisz!