Email marketing – 4 skuteczne strategie marketingowe w e-commerce
Jeśli sam prowadzisz biznes online, to pewnie zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie ma w nim email marketing. Strategie e-commerce pozwalają skutecznie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym — ważne jednak, by były to starannie przemyślane strategie email marketing, czyli takie, które są dopasowane do Twojego biznesu i dają realną szansę na satysfakcjonujące wyniki.
Oczywiście e-commerce ma wiele kanałów sprzedaży, natomiast ja w tym artykule skupiam się na tym, który moim zdaniem jest wręcz obowiązkowy. Jest nim skuteczny e-mail marketing. Jeśli chcesz poznać jego możliwości w oszczędzaniu czasu, dowiedzieć się jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i poznać moje najskuteczniejsze email marketing strategie, zapraszam do czytania!
Czy warto robić email marketing w sklepie internetowym?
Bardzo często spotykam się z tym pytaniem. I nic dziwnego! Jako właściciel biznesu online warto się upewnić, że wybrany marketing sklepu internetowego będzie skuteczny i przyniesie firmie realne zyski — może się to tyczyć email marketingu, ale również innych kanałów, jak np. Facebook Ads, Instagram Ads… Z których korzystać? Jak zaplanować strategie e-commerce?
Otóż najczęściej pytają o to osoby, które realizowały już pewne działania w danym kanale, ale one nie przynosiły efektów. Na przykład właściciel sklepu internetowego przesyłał newslettery, które nie przynosiły sprzedaży.
Czy to oznacza, że dany kanał nie działa? Oczywiście, że nie. W naszej agencji Social Elite realizujemy kampanie e-mail w wielu różnych branżach — od sklepu z kosmetykami aż po firmy sprzedające drewno konstrukcyjne. Skuteczny e-mail marketing umożliwia nam pozyskiwanie tysięcy leadów oraz generowanie milionowych sprzedaży.
Dlatego w tym przypadku (zresztą jak w każdym innym) liczy się jakość realizowanych działań. Więc jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, wykorzystując strategie email marketing? Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że…
Strategie email marketing dla e-commerce to nie tylko newslettery
Powiedz, czy znasz takie pojęcie jak automatyzacja marketingu? Już tłumaczę, na czym to polega.
Przykład: bardzo częste zjawisko w sklepie internetowym to tzw. porzucanie koszyka. Polega na tym, że osoba wyświetla produkt / usługę, klika przycisk „Dodaj do koszyka”, uzupełnia dane, ale nie kończy zakupów (nie płaci za produkt). To zjawisko jest prawdziwą zmorą właścicieli e-commerce.
Jak myślisz, co w takim przypadku najczęściej robi właściciel sklepu? Ignoruje to zjawisko, lub zatrudnia osobę, której zadaniem jest odpowiadanie na maile, a także „przypominanie” osobom o porzuconym koszyku. Czyli pracownik ręcznie przesyła email do takiej osoby.
A wiesz, że można to działanie zautomatyzować? Polega to na tym, że osoba, która porzuciła koszyk, otrzyma email z przypomnieniem po określonym czasie (np. 2 godzinach i 1 dniu). Wszystko bez udziału pracownika, który może w tym czasie zająć się zadaniami mającymi większe znaczenie dla biznesu!
Porzucone koszyki w sklepie internetowym to zaledwie jedna z kilku strategii email marketing dla e-commerce, które na dziś przygotowałem. Zatem skoro wiesz, że kampanie e-mail i automatyzacje mogą przynieść dodatkowy zysk i oszczędności w firmie, sprawdź teraz, jakie najskuteczniejsze email marketing strategie warto przenieść do Twojego biznesu.
Ultra-skuteczne email marketing strategie sklepu internetowego
Strategia 1: Porzucone koszyki w sklepie internetowym
Wróćmy jeszcze do porzuconych koszyków. Jak myślisz, ile osób średnio nie kończy transakcji po dodaniu produktów do koszyka? 69%. Sporo. Ponad 2/3 potencjalnych klientów ucieka, ponieważ:
- nie mają teraz czasu (np. są w pracy) i chcą dokończyć zamówienie w domu, o czym zapominają,
- nie mają teraz pieniędzy, ale chętnie dokończą zakupy po wypłacie,
- ulegli rozproszeniu (np. przez inną osobę).
I powtórzę to jeszcze raz.
Prawie 70% potencjalnych klientów opuszcza koszyk.
Wyobraź sobie, że zamiast 50 tys. zł przychodu w sklepie jest 60-80 tys. zł. Właśnie takie możliwości daje sekwencja, której celem jest odzyskiwanie porzuconych koszyków. I to właśnie z tego powodu uważam, że ta sekwencja jest wręcz obowiązkowa w każdym e-commerce!
Jak przygotować strategie na porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Krok 1: Zidentyfikuj najczęstsze przyczyny porzucania
Istnieje wiele powodów, dla których ludzie porzucają koszyki, ale pewne czynniki są bardziej powszechne niż inne. Na przykład, ludzie zazwyczaj porzucają swoje koszyki, gdy nie mogą znaleźć pożądanego produktu lub gdy mają problemy z przejściem do kolejnego kroku, np. płatności. Kolejny powszechny czynnik to koszt dostawy.
Dzięki zdefiniowaniu tych problemów wiesz dokładnie, jaki rodzaj treści powinieneś uwzględnić, projektując kampanie email.
Krok 2: Stwórz automatyzację, która rozwiązuje te problemy
Teraz, gdy już wiesz, jaki rodzaj treści zawrzeć w kampanii emailowej i jakie problemy powodują porzucenie koszyka, czas stworzyć automatyczny workflow.
Polega to na przygotowaniu wiadomości emailowych, które będą automatycznie przesyłane do osób, które zrezygnowały z zakupu.
Strategia 2: Zapis na Newsletter
Subskrybenci to bardzo cenny zasób dla biznesu. Jeżeli mamy kontakt do osoby, to nie tylko możemy budować z nią relacje, ale możemy do niej wracać z dopasowanymi ofertami. W tej sytuacji koszty dotarcia naszego komunikatu do pożądanego odbiorcy mogą spaść nawet o 80%! Jak to działa? Już tłumaczę. To bardzo prosta matematyka.
Przykład: załóżmy, że Twoja baza wynosi około 1000 subskrybentów. Miesięczny koszt narzędzia do wysyłki przy takiej bazie to około 40-50 zł. Możesz wtedy przesyłać nieograniczoną ilość emaili do tych osób.
Dla porównania wyświetlenie reklamy do 1000 osób to koszt około 20 zł. Jeśli tym samym osobom chcesz pokazać kolejną reklamę, suma wynosi już 40 zł. Trzecie wyświetlenie to już 60 zł.
Jak widzisz, w tym przykładzie koszt dotarcia do osób już po 3. razie jest znacznie korzystniejszy, jeśli wykorzystasz kampanie email. A co jeśli chcemy dotrzeć do kontaktów 5-6 razy w miesiącu? Wtedy email marketing może być nawet 2-krotnie lub 3-krotnie tańszy!
Właśnie dlatego tak istotne jest, by budować bazę subskrybentów. Pozostaje tylko pytanie… jak to robić? Jak pozyskiwać nowe zapisy do newslettera i wykorzystać strategie email marketing do zwiększenia zysków?
Zerknij poniżej i sprawdź moje sprawdzone sposoby, z których korzystam przy budowaniu własnej bazy subskrybentów.
Oto 7 sposobów na wzrost listy subskrybentów Twojego newslettera:
- Używaj formularzy pop-up na swojej stronie internetowej.
- Wysyłaj email powitalny po tym jak ktoś dokona zakupu.
- Dodaj przyciski udostępniania społecznościowego do stron produktów i postów na blogu.
- Użyj reklam na Facebooku, aby napędzić ruch.
- Zaoferuj ekskluzywne zniżki lub promocje dla tych, którzy zapiszą się na Twój newsletter.
- Pisz świetne treści, które przyciągają odwiedzających i zachęcają ich do zapisania się na Twój newsletter lub listę mailingową.
- Stwórz landing page specjalnie do zbierania kolejnych maili od potencjalnych subskrybentów. Zaoferuj coś wartościowego w zamian za ich adres e-mail (może to być darmowy poradnik lub eBook).
Wskazówka: w przypadku budowania listy mailowej zwykle bardzo przydatne jest realizowanie płatnej kampanii reklamowej (np. poprzez Facebook Ads). Jak to robić?
Poniżej odsyłam Cię do jednego z odcinków mojego podcastu, który może Ci pomóc w tworzeniu skuteczniejszych reklam.
Strategia 3: Zachęcenie do pierwszych zakupów przez kampanie e-mail
Skoro już budujemy listę mailingową, to zależy nam na jej jak najlepszym wykorzystaniu. Dlatego kolejna strategia email marketingowa skierowana jest do osób, które jeszcze nie robiły zakupów w Twoim sklepie. Zacznij od zachęcenia użytkowników, którzy wchodzą na sklep do pozostawienia adresu mailowego (zapisu na Newsletter).
Następnie przygotuj sekwencję kilku e-maili, w których pomożesz potencjalnemu klientowi podjąć decyzję o pierwszym zakupie.
Wyjaśnij, które produkty najlepiej sprawdzą się w jego sytuacji, pokaż korzyści ze stosowania Twoich produktów, pokaż bestsellery. Jeśli wciąż się nie zdecyduje — zachęć rabatem.
Strategia 4: Sekwencja dla powracających klientów
Badania przeprowadzone wśród amerykańskich sklepów pokazują, że utrzymanie lojalnego klienta jest o 6–7 razy tańsze niż sprowadzenie nowego. Co więcej, zwiększenie budżetu na ten cel jedynie o 5% jest w stanie podnieść zyski otrzymane z grupy stałych klientów nawet do 95%.
- Dobrym sposobem na zachęcenie klientów do ponownego zakupu jest wysłanie im kodu rabatowego lub kuponu.
- Innym sposobem jest wysłanie ankiety, w której pytasz ludzi o ich doświadczenia z Twoim produktem lub usługą. Jeżeli zastosujesz tę strategię, zapowiedz też, że na końcu ankiety znajduje się prezent, który można odebrać po przesłaniu odpowiedzi. Prezentem tym może być właśnie rabat, lub kod na darmową dostawę, lub inny.
- Możesz również wysyłać obecnym klientom wskazówki, jak mogą w pełni wykorzystać swój produkt lub usługę, np. pomysły, jak mogą używać go bardziej efektywnie lub sugestie, jak poprawić swój styl życia poprzez korzystanie z niego (np. wskazówki dotyczące zdrowia).
- Kolejna sprawa to wysyłanie im przydatnych informacji, które są związane z Twoją działalnością, ale nie odnoszą się bezpośrednio do sprzedaży, takie jak przepisy i porady dotyczące zdrowego odżywiania, jeśli sprzedajesz produkty spożywcze.
Te email marketing strategie w e-commerce wykorzystuję najczęściej. Są sprawdzone i mega skuteczne. Natomiast na koniec dam Ci jeszcze jedną wskazówkę.
Wskazówka: najlepsze strategie email marketing w sklepie internetowym współpracują ze sobą. Już jedna strategia może przynieść dobre wyniki, natomiast najlepsze efekty uzyskuje się przez dodawanie kolejnych.
Przykład:
- Stworzenie sekwencji na porzucone koszyki w sklepie internetowym sprawiło, że miesięcznie masz dodatkowe 3-5 tys. przychodu. Ta praca została wykonana raz (napisanie i dodanie emaili do narzędzia wysyłkowego) i nic już z tym nie musisz robić. W skali roku daje nam to 12*5 tys. = 60 tys. zł bez jakiejkolwiek dodatkowej pracy!
- Dodatkowo, oprócz odzyskiwania koszyków masz już gotowe sekwencje dla nowych subskrybentów i powracających klientów (również automatyczne), które generują 5-10 tys. zł miesięcznie. I znów — w skali roku daje nam to wynik ok. 120 tys. zł.
- Dodajesz kolejne strategie, dzięki którym zyski z miesiąca na miesiąc rosną. Właśnie tak działa skuteczny e-mail marketing.
Oczywiście do tego wszystkiego potrzebne są rozwinięte kompetencje związane z obsługą e-commerce. Polecam Ci więc odcinek podcastu, w którym opowiadam o tym, jak właściwie zarządzać sklepem internetowym jako e-commerce manager.
A jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tego, jak skutecznie prowadzić marketing sklepu internetowego, to zapraszam Cię do poniższego materiału wideo, dzięki któremu poznasz 8 kluczowych filarów sklepu e-commerce.
Skup się na rozwoju sklepu internetowego, a skuteczny e-mail marketing zostaw nam!
Email marketing to obszar, który wymaga sporego zaangażowania czasowego i konkretnych umiejętności w fazie wdrażania. Jednak gdy system jest już w pełni ułożony, przynosi ogromne korzyści dla biznesu (o czym już wcześniej pisałem).
Dlatego jeśli nie masz wystarczających zasobów, rozważ współpracę z agencją, która kompleksowo zajmie się obsługą wszystkich tych działań.
Zrealizujemy dla Ciebie takie prace, jak:
- Realizacja Lead Magnetu — stworzymy treść i przygotujemy profesjonalną obróbkę graficzną poradnika.
- Landing Page — przygotujemy bardzo dobrze konwertującą stronę do pozyskiwania kontaktów.
- Wysyłka newsletterów — opracujemy treści z wykorzystaniem zaawansowanych technik copywritingu i strategicznie zaplanujemy wysyłkę.
- Automation — zrealizujemy strategie lejków sprzedażowych oraz automatyzacji, których celem będzie wspieranie rozwoju Twojego biznesu.
I wiele więcej.
Jeżeli chcesz przekonać się, jak możemy wesprzeć Cię w rozwoju biznesu, wypełnij poniższy formularz i zamów bezpłatną konsultację:
Podczas rozmowy:
- przeanalizujemy Twoją sytuację i wyjdziemy z propozycjami dopasowanymi indywidualnie do Twojej firmy,
- odpowiemy na wszelkie pytania,
- wyjaśnimy dokładnie, jakie zadania zrealizujemy i jak nasze autorskie metody mogą pomóc w rozwoju marketingu i sprzedaży w Twojej firmie.
Do usłyszenia!