Oczywiście e-commerce ma wiele kanałów sprzedaży, natomiast ja w tym artykule skupiam się na tym, który moim zdaniem jest wręcz obowiązkowy. Jest nim skuteczny e-mail marketing. Jeśli chcesz poznać jego możliwości w oszczędzaniu czasu, dowiedzieć się jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i poznać moje najskuteczniejsze email marketing strategie, zapraszam do czytania!
Bardzo często spotykam się z tym pytaniem. I nic dziwnego! Jako właściciel biznesu online warto się upewnić, że wybrany marketing sklepu internetowego będzie skuteczny i przyniesie firmie realne zyski — może się to tyczyć email marketingu, ale również innych kanałów, jak np. Facebook Ads, Instagram Ads… Z których korzystać? Jak zaplanować strategie e-commerce?
Otóż najczęściej pytają o to osoby, które realizowały już pewne działania w danym kanale, ale one nie przynosiły efektów. Na przykład właściciel sklepu internetowego przesyłał newslettery, które nie przynosiły sprzedaży.
Czy to oznacza, że dany kanał nie działa? Oczywiście, że nie. W naszej agencji Social Elite realizujemy kampanie e-mail w wielu różnych branżach — od sklepu z kosmetykami aż po firmy sprzedające drewno konstrukcyjne. Skuteczny e-mail marketing umożliwia nam pozyskiwanie tysięcy leadów oraz generowanie milionowych sprzedaży.
Dlatego w tym przypadku (zresztą jak w każdym innym) liczy się jakość realizowanych działań. Więc jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, wykorzystując strategie email marketing? Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że…
Powiedz, czy znasz takie pojęcie jak automatyzacja marketingu? Już tłumaczę, na czym to polega.
Przykład: bardzo częste zjawisko w sklepie internetowym to tzw. porzucanie koszyka. Polega na tym, że osoba wyświetla produkt / usługę, klika przycisk „Dodaj do koszyka”, uzupełnia dane, ale nie kończy zakupów (nie płaci za produkt). To zjawisko jest prawdziwą zmorą właścicieli e-commerce.
Jak myślisz, co w takim przypadku najczęściej robi właściciel sklepu? Ignoruje to zjawisko, lub zatrudnia osobę, której zadaniem jest odpowiadanie na maile, a także „przypominanie” osobom o porzuconym koszyku. Czyli pracownik ręcznie przesyła email do takiej osoby.
A wiesz, że można to działanie zautomatyzować? Polega to na tym, że osoba, która porzuciła koszyk, otrzyma email z przypomnieniem po określonym czasie (np. 2 godzinach i 1 dniu). Wszystko bez udziału pracownika, który może w tym czasie zająć się zadaniami mającymi większe znaczenie dla biznesu!
Porzucone koszyki w sklepie internetowym to zaledwie jedna z kilku strategii email marketing dla e-commerce, które na dziś przygotowałem. Zatem skoro wiesz, że kampanie e-mail i automatyzacje mogą przynieść dodatkowy zysk i oszczędności w firmie, sprawdź teraz, jakie najskuteczniejsze email marketing strategie warto przenieść do Twojego biznesu.
Wróćmy jeszcze do porzuconych koszyków. Jak myślisz, ile osób średnio nie kończy transakcji po dodaniu produktów do koszyka? 69%. Sporo. Ponad 2/3 potencjalnych klientów ucieka, ponieważ:
I powtórzę to jeszcze raz.
Prawie 70% potencjalnych klientów opuszcza koszyk.
Wyobraź sobie, że zamiast 50 tys. zł przychodu w sklepie jest 60-80 tys. zł. Właśnie takie możliwości daje sekwencja, której celem jest odzyskiwanie porzuconych koszyków. I to właśnie z tego powodu uważam, że ta sekwencja jest wręcz obowiązkowa w każdym e-commerce!
Jak przygotować strategie na porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Krok 1: Zidentyfikuj najczęstsze przyczyny porzucania
Istnieje wiele powodów, dla których ludzie porzucają koszyki, ale pewne czynniki są bardziej powszechne niż inne. Na przykład, ludzie zazwyczaj porzucają swoje koszyki, gdy nie mogą znaleźć pożądanego produktu lub gdy mają problemy z przejściem do kolejnego kroku, np. płatności. Kolejny powszechny czynnik to koszt dostawy.
Dzięki zdefiniowaniu tych problemów wiesz dokładnie, jaki rodzaj treści powinieneś uwzględnić, projektując kampanie email.
Krok 2: Stwórz automatyzację, która rozwiązuje te problemy
Teraz, gdy już wiesz, jaki rodzaj treści zawrzeć w kampanii emailowej i jakie problemy powodują porzucenie koszyka, czas stworzyć automatyczny workflow.
Polega to na przygotowaniu wiadomości emailowych, które będą automatycznie przesyłane do osób, które zrezygnowały z zakupu.
Subskrybenci to bardzo cenny zasób dla biznesu. Jeżeli mamy kontakt do osoby, to nie tylko możemy budować z nią relacje, ale możemy do niej wracać z dopasowanymi ofertami. W tej sytuacji koszty dotarcia naszego komunikatu do pożądanego odbiorcy mogą spaść nawet o 80%! Jak to działa? Już tłumaczę. To bardzo prosta matematyka.
Przykład: załóżmy, że Twoja baza wynosi około 1000 subskrybentów. Miesięczny koszt narzędzia do wysyłki przy takiej bazie to około 40-50 zł. Możesz wtedy przesyłać nieograniczoną ilość emaili do tych osób.
Dla porównania wyświetlenie reklamy do 1000 osób to koszt około 20 zł. Jeśli tym samym osobom chcesz pokazać kolejną reklamę, suma wynosi już 40 zł. Trzecie wyświetlenie to już 60 zł.
Jak widzisz, w tym przykładzie koszt dotarcia do osób już po 3. razie jest znacznie korzystniejszy, jeśli wykorzystasz kampanie email. A co jeśli chcemy dotrzeć do kontaktów 5-6 razy w miesiącu? Wtedy email marketing może być nawet 2-krotnie lub 3-krotnie tańszy!
Właśnie dlatego tak istotne jest, by budować bazę subskrybentów. Pozostaje tylko pytanie… jak to robić? Jak pozyskiwać nowe zapisy do newslettera i wykorzystać strategie email marketing do zwiększenia zysków?
Zerknij poniżej i sprawdź moje sprawdzone sposoby, z których korzystam przy budowaniu własnej bazy subskrybentów.
Wskazówka: w przypadku budowania listy mailowej zwykle bardzo przydatne jest realizowanie płatnej kampanii reklamowej (np. poprzez Facebook Ads). Jak to robić?
Poniżej odsyłam Cię do jednego z odcinków mojego podcastu, który może Ci pomóc w tworzeniu skuteczniejszych reklam.
Skoro już budujemy listę mailingową, to zależy nam na jej jak najlepszym wykorzystaniu. Dlatego kolejna strategia email marketingowa skierowana jest do osób, które jeszcze nie robiły zakupów w Twoim sklepie. Zacznij od zachęcenia użytkowników, którzy wchodzą na sklep do pozostawienia adresu mailowego (zapisu na Newsletter).
Następnie przygotuj sekwencję kilku e-maili, w których pomożesz potencjalnemu klientowi podjąć decyzję o pierwszym zakupie.
Wyjaśnij, które produkty najlepiej sprawdzą się w jego sytuacji, pokaż korzyści ze stosowania Twoich produktów, pokaż bestsellery. Jeśli wciąż się nie zdecyduje — zachęć rabatem.
Badania przeprowadzone wśród amerykańskich sklepów pokazują, że utrzymanie lojalnego klienta jest o 6–7 razy tańsze niż sprowadzenie nowego. Co więcej, zwiększenie budżetu na ten cel jedynie o 5% jest w stanie podnieść zyski otrzymane z grupy stałych klientów nawet do 95%.
Te email marketing strategie w e-commerce wykorzystuję najczęściej. Są sprawdzone i mega skuteczne. Natomiast na koniec dam Ci jeszcze jedną wskazówkę.
Wskazówka: najlepsze strategie email marketing w sklepie internetowym współpracują ze sobą. Już jedna strategia może przynieść dobre wyniki, natomiast najlepsze efekty uzyskuje się przez dodawanie kolejnych.
Przykład:
Oczywiście do tego wszystkiego potrzebne są rozwinięte kompetencje związane z obsługą e-commerce. Polecam Ci więc odcinek podcastu, w którym opowiadam o tym, jak właściwie zarządzać sklepem internetowym jako e-commerce manager.
A jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tego, jak skutecznie prowadzić marketing sklepu internetowego, to zapraszam Cię do poniższego materiału wideo, dzięki któremu poznasz 8 kluczowych filarów sklepu e-commerce.
Email marketing to obszar, który wymaga sporego zaangażowania czasowego i konkretnych umiejętności w fazie wdrażania. Jednak gdy system jest już w pełni ułożony, przynosi ogromne korzyści dla biznesu (o czym już wcześniej pisałem).
Dlatego jeśli nie masz wystarczających zasobów, rozważ współpracę z agencją, która kompleksowo zajmie się obsługą wszystkich tych działań.
Zrealizujemy dla Ciebie takie prace, jak:
I wiele więcej.
Podczas rozmowy:
Do usłyszenia!
Jak oceniasz ten wpis?
Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić
Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów 388
Jeszcze nie oceniono wpisu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi!