Jak zacząć sprzedaż za granicę w e-commerce?
Prowadzisz e-commerce i chcesz rozpocząć sprzedaż za granicę? Zastanawiasz się, jak uruchomić marketing międzynarodowy i skutecznie wejść na rynki zagraniczne? Chcesz podbić kolejne kraje w Europie albo nawet na innych kontynentach i zarabiać w silniejszej walucie? W takim razie dobrze trafiłeś!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie kroki podjąć w pierwszej kolejności, by sprzedaż za granicę była skuteczna,
- jak skalować biznes, gdy polski rynek wydaje się już za wąski,
- jak unikać kosztownych błędów i nie tracić czasu na niewłaściwe działania.
Jeśli chcesz rozwijać swój biznes poprzez ekspansję na rynki zagraniczne, koniecznie czytaj do końca!
Spis treści
Doskonałym uzupełnieniem tego artykułu jest poniższe wideo! Otwórz film w nowej karcie, zatrzymaj i obejrzyj, gdy przeczytasz artykuł. Dzięki temu zyskasz maksimum wiedzy!
W jakich sytuacjach rozpoczęcie sprzedaży za granicą to dobra decyzja?
Na początek zastanówmy się wspólnie, jakie sytuacje mogą być dla Ciebie dobrą motywacją do rozważenia ekspansji na rynki zagraniczne. Kiedy warto pomyśleć o takim kroku? Kiedy sprzedaż za granicę będzie dobrą decyzją?
Oto trzy popularne sytuacje, w których powinieneś wziąć ten pomysł na poważnie:
- 1. Spadająca marża na rodzimym rynku
Ten element wszyscy mogliśmy zaobserwować w ostatnich latach, kiedy na polskim rynku zasobność portfeli konsumentów stała się mocno ograniczona. Rosły stopy procentowe, rosły koszty kredytów, rosły koszty życia… W takiej sytuacji wiele osób zaczęło oszczędzać i rezygnować z dodatkowych zakupów. Efekt?
Mniejszy popyt, a większe koszty produkcji wielu produktów. Nic więc dziwnego, że wiele sklepów internetowych odnotowało w tym czasie duży spadek sprzedaży. Zmniejszyły się zyski, więc sporo przedsiębiorców decydowało się wprowadzać promocje lub zmniejszać własną marzę, aby mieć jakiekolwiek zamówienia w sklepie.
W takiej sytuacji, gdy warunki rynkowe nie pozwalają na podniesienie marży, a liczba zamówień nie rośnie tak szybko, jak byś chciał… dobrą decyzją jest rozpoczęcie sprzedaży za granicą. Dlaczego?
Nowy rynek ma inną sytuację gospodarczą. Pozwala oferować te same produkty, ale w innej walucie, np. euro czy dolarach. Dodatkowo możesz sprzedawać je po prostu drożej, bo w niektórych krajach konsumenci są bardziej skłonni płacić wyższe ceny za takie produkty. Wszystko zależy od sytuacji rynkowej w danym kraju i nawyków zakupowych znajdujących się tam potencjalnych klientów.
- 2. Szklany sufit przychodów
Jeśli prowadzisz swój e-commerce już dłuższy czas i osiągnąłeś limit możliwości na rodzimym rynku, a teraz ciągle tylko napotykasz bariery utrudniające dalszy wzrost… ekspansja zagraniczna może dać Ci nowe możliwości. Co to znaczy? Zobacz, że marketing w Google, na Facebooku czy innych sieciach przynosi efekty, ale... wszystko ma swoje granice. Każdy kanał reklamowy ma swoje limity i kiedyś może się wypalić. Dlaczego? Bo te platformy mają po prostu ograniczoną liczbę odbiorców. A więc… jak zarobić więcej?
Ekspansja na rynki zagraniczne to odpowiedź! Wiele firm wybiera sprzedaż za granicę, by przełamać ten szklany sufit przychodów i zwiększać zyski. Poza tym sprzedaż na rynkach zagranicznych pozwala dywersyfikować działalność, czyli tworzyć wiele źródeł przychodów – co jest bardzo ważne, bo daje większą stabilność finansową.
Jeśli więc czujesz, że Twoja firma stoi w miejscu, zastanów się nad ekspansją na rynki zagraniczne.
- 3. Ambicje rozwoju
Ostatnia sytuacja to po prostu osobiste aspiracje. Jest grupa przedsiębiorców, którzy marzą o tym, by podbić Europę albo sprzedawać swoje produkty na pięciu czy dziesięciu rynkach zagranicznych. Może Ty też do nich należysz?
Jeśli tak, to ekspansja na rynki zagraniczne może być dla Ciebie naprawdę dobrą decyzją. I właściwie jedyną opcją na realizację swoich celów i spełnienie ambicji. Polski rynek, choć w niektórych obszarach atrakcyjny, po prostu Ci nie wystarczy.
Ale uwaga! Zbyt szybki skok na rynki zagraniczne może być ryzykowny. Nieprzemyślane decyzje w dziedzinie marketingu międzynarodowego mogą przynieść więcej szkód niż korzyści. Dlatego warto dobrze się przygotować i pamiętać, że ekspansja na rynki zagraniczne to nie tylko wielka szansa, ale też duże wyzwanie. Jesteś gotowy, by je podjąć?
Z kolejnej sekcji artykułu dowiesz się, o czym warto pamiętać i jakie kroki podjąć na początku, aby skutecznie zacząć sprzedawać za granicę.
Co warto wiedzieć przed ekspansją na rynki zagraniczne
Już doszedłeś do wniosku, że warto rozpocząć ekspansję swojego biznesu na rynki zagraniczne? Świetnie! Ale zanim zaczniesz, chcemy, żebyś wiedział o kilku rzeczach.
Po pierwsze pamiętaj, że nasz polski rynek różni się od rynków zagranicznych. Jeśli osiągnąłeś tutaj sukces, gratulacje! Ale uważaj na zbyt szybkie przenoszenie tutejszych działań na inne kraje.
W Social Elite często spotykamy się z sytuacjami, w których firmy myślą, że jeśli w Polsce im poszło, to wystarczy przetłumaczyć stronę na angielski, puścić reklamę w innych krajach i od razu odniosą sukces. Ale prawda jest taka, że każdy kraj jest inny. To, co działa w Polsce, niekoniecznie zadziała w Skandynawii czy w USA, gdzie rynek e-commerce jest bardziej zaawansowany i ekstremalnie konkurencyjny.
Biznesy osiągające w Polsce nawet milionową sprzedaż niestety często kończą ze stratami, gdy zakładają, że ich produkt jest na tyle dobry, że wystarczy tylko przetłumaczyć teksty reklamowe na jeden język i zagraniczni klienci będą walić drzwiami i oknami. Niestety to tak nie działa.
Chcesz wiedzieć, jak sprzedawać za granicę?
Zacznij od zaplanowania marketingu międzynarodowego. Zrozumienie potrzeb lokalnych klientów to klucz. Jeśli więc planujesz ekspansję na rynki zagraniczne, podejdź do nich indywidualnie. Nie przenoś 1:1 działań z rynku polskiego.
Musisz zdobyć informacje na temat swojej grupy docelowej w danym kraju, poznać jej nawyki i zachowania, a następnie dostosować do tego cały marketing. Bardzo ważny będzie wybór, jakie dokładnie produkty znajdą się w Twojej ofercie oraz to, w jaki sposób tę ofertę będziesz promować. To kwestie koniecznie do przemyślenia jeszcze przed startem.
Świadome podejście i dobry plan zwiększą Twoje szanse na sukces!
Jak sprzedawać za granicę – dwie drogi
Przyjrzyjmy się teraz dwóm podstawowym ścieżkom, jakie możesz wybrać, decydując się na sprzedaż za granicą.
- Droga 1: Na własną rękę zdobywasz zagraniczny rynek
Podejmując się samodzielnego wejścia na nowy rynek, możesz oszczędzić na kosztach. Nie potrzebujesz wtedy zatrudniać dodatkowych osób, więc w tym obszarze możesz sporo zaoszczędzić.
Ale uwaga! Idąc tą drogą, możesz natknąć się na liczne pułapki. Brak znajomości lokalnych zwyczajów, mentalności czy preferencji zakupowych może okazać się dla Ciebie wyzwaniem.
Co więcej, drobne, na pierwszy rzut oka nieistotne rzeczy, takie jak rodzaj dostępnych metod płatności czy nawyki korzystania z konkretnych kanałów sprzedaży, mogą zdecydować o sukcesie czy porażce Twojego projektu.
- Droga 2: Korzystasz z pomocy specjalistycznej firmy
Drugi sposób to skorzystanie z doświadczenia i wiedzy firmy specjalizującej się w ekspansji na rynki zagraniczne. Taka firma zna rynek, na który chcesz wejść, posiada sprawdzony zespół specjalistów i zapewnia aktualną wiedzę na temat działania na wybranym rynku.
To znacznie ułatwi Ci zadanie i skróci czas potrzebny na osiągnięcie sukcesu.
Na co zwrócić uwagę, zanim rozpoczniesz współpracę z agencją reklamową? Jak wybrać tę najlepszą? Przeczytaj więcej na ten temat w naszym osobnym artykule. Zawarte tam wskazówki na pewno pomogą Ci podjąć decyzję.
Jak wybrać odpowiedni rynek zagraniczny dla Twojego produktu?
Analizując, na który rynek zagraniczny warto wejść, zastanów się, gdzie Twój produkt najłatwiej znajdzie swoich odbiorców. Różne kraje to różne preferencje potencjalnych klientów.
Przykładowo: rynek czeski czy niemiecki może być bardziej przyjazny dla polskich produktów niż rynek francuski, gdzie budowanie marki i zdobywanie zaufania klientów może zająć więcej czasu.
Dlatego kluczowe jest, aby dokładnie przeanalizować rynek, zrozumieć jego specyfikę i dostosować swoją strategię sprzedażową. To pozwoli Ci uniknąć błędów i szybciej osiągnąć pożądany poziom sprzedaży.
6 popularnych błędów, których lepiej unikać, planując ekspansję na rynki zagraniczne
Przygotowujesz się do ekspansji swojej firmy na rynki zagraniczne? Świetnie! Ale zanim zaczniesz sprzedaż za granicę, zobacz popularne pułapki, których lepiej unikać.
- Ekspansja na rynki zagraniczne to maraton, nie sprint. Wiele osób liczy na to, że w miesiąc podbije nowy rynek i osiągnie spektakularny sukces. A sprzedaż za granicą jest procesem, który wymaga czasu, cierpliwości i mnóstwa pracy. Nawet jeśli masz odpowiednie zasoby finansowe, to nie spodziewaj się, że wszystko pójdzie od razu gładko. Szczególnie pierwszy rok będzie wymagał od Ciebie dużej uwagi.
- Nie kopiuj bezmyślnie strategii z Polski. To, co działa u nas, niekoniecznie będzie skuteczne za granicą. Unikaj prostego tłumaczenia strony tylko na język angielski czy kopiowania modelu sklepu polskiego na rynki zagraniczne. Każdy rynek ma swoją specyfikę – od płatności, przez układ strony, po oczekiwania klientów.
- Brak rozpracowania swojego zagranicznego klienta. Czy wiesz, że np. Niemcy naprawdę mocno cenią sobie opinie innych rodzimych klientów i w związku z tym warto zatroszczyć się o ten obszar w komunikacji firmy? A np. Czesi już nie zwracają na to takiej uwagi, więc wchodząc na ten rynek, można mocniej skupić się na innych ważniejszych elementach? Każdy kraj ma swoje unikalne cechy. Zanim zaczniesz sprzedawać, dowiedz się, co jest ważne dla Twoich zagranicznych klientów.
- Bagatelizowanie różnic prawnych. To aspekt, który często jest pomijany. Niektórzy przedsiębiorcy myślą, że wystarczy przetłumaczyć polskie regulaminy i wszystko będzie w porządku. Tymczasem prawo w danym kraju może być zupełnie inne! Znajdź lokalnego prawnika, który pomoże Ci dostosować regulaminy i polityki prywatności do wymogów danego kraju oraz wytłumaczy Ci obowiązujące tam prawne niuanse.
- Brak świadomości dot. kanałów marketingowych popularnych w danym kraju. Choć Facebook i Instagram są popularne globalnie, nie zapominaj o innych platformach. Pinterest może być hitem we Francji, a lokalne wyszukiwarki w Czechach mogą przynieść więcej korzyści niż reklama w Google Ads. Czy w ogóle wiedziałeś, że Czesi mają swoją wyszukiwarkę?
- Zamknięcie się na doświadczenia innych. Jeśli chcesz skutecznie wdrażać marketing międzynarodowy, polegaj na ekspertach znających konkretne rynki zagraniczne. Osoby z doświadczeniem to prawdziwa kopalnia wiedzy, która pomoże Ci unikać kosztownych błędów. Przekonanie, że ogarniesz wszystko sam lub zrobi to dla Ciebie jedna osoba, jest naprawdę dużą pułapką. Technicznie jest to po prostu bardzo trudne.
Skuteczny marketing międzynarodowy. Podsumowanie
Jak widzisz, ekspansja na rynki zagraniczne może przynieść Ci realne korzyści. To szansa na przebijanie szklanych sufitów sprzedażowych i zarabianie naprawdę dużych pieniędzy. Może zapewnić satysfakcję i niesamowite uczucie sukcesu. Ale musisz pamiętać, by dobrze się do niej przygotować i zadbać o przemyślany marketing międzynarodowy.
Perspektywa ekspansji brzmi kusząco, ale nie rób tego na ślepo. Na rynkach zagranicznych czekają na Ciebie różne wyzwania i pułapki. Brak znajomości lokalnego rynku czy pochopne decyzje mogą Cię dużo kosztować.
Dlatego zastanów się trzykrotnie, zanim podejmiesz ryzykowne kroki. Nie chcesz przecież stracić tego, nad czym pracowałeś przez wiele miesięcy czy nawet lat, prawda?
W większości przypadków warto inwestować w sprzedaż za granicę. Gdy robisz to mądrze, korzyści są ogromne! Kluczem jest głęboka znajomość specyfiki danego rynku.
W Social Elite doskonale to rozumiemy. Specjalizujemy się w marketingu międzynarodowym, pomagając polskim firmom osiągać sukcesy na rynkach europejskich. Mamy ekspertów znających rynek skandynawski, niemiecki, czeski, francuski i wiele innych.
Każdy rynek jest inny, dlatego ważne, by mieć po swojej stronie specjalistów, którzy dokładnie wiedzą, jakie działania są tam skuteczne. Dzięki temu zaoszczędzisz wiele miesięcy, a nawet lat uczenia się rynku od podstaw, unikając kosztownych błędów.
Jeśli chcesz zyskać pewność, że Twoja ekspansja na rynki zagraniczne będzie skuteczna, skorzystaj z naszego wsparcia! Umów się na bezpłatną konsultację marketingową i przekonaj się, jak możemy Ci pomóc!
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację: