Czy jedna osoba jest więc w stanie sama efektywnie realizować procesy marketingowe? Jakich działań marketingowych wymaga firma, która chce się rozwijać? Czy warto budować dział marketingu w firmie, czy lepiej zlecić działania na zewnątrz?
Czytaj do końca, aby się dowiedzieć!
Ten artykuł może Ci się szczególnie przydać, jeśli:
Marketing w firmie to jeden z kluczowych elementów, który pozwala na osiągnięcie sukcesu biznesowego. Bez odpowiednio prowadzonego marketingu firmy, trudno o skuteczną promocję i zwiększenie sprzedaży. Konkurencja jest ogromna, a klienci mają coraz większe wymagania. Dlatego też, aby przyciągnąć ich uwagę i zainteresowanie, konieczne są świadomie zaplanowane działania marketingowe. Bez nich... firma jest jak samochód bez silnika. Niby wygląda dobrze, ale co z tego, skoro nie spełnia swojego podstawowego celu, jakim jest ruch?
Aby efektywnie rozwijać usługi lub produkty danej firmy, a następnie skalować ich sprzedaż, potrzebna jest strategia marketingowa, a później – umiejętność wprowadzenia jej w życie. Dział marketingu pomaga firmie w tym zadaniu, kreując wizerunek marki, budując relację z klientami oraz oferując produkty i usługi, które odpowiadają na ich potrzeby. Bez tego trudno przyciągnąć uwagę klientów i zdobyć ich zaufanie.
Warto pamiętać, że marketing w firmie to nie tylko reklama i promocja. To także ciągła analiza rynku, tworzenie brand person, badanie problemów i potrzeb klientów, zwiększenie świadomości marki czy dbanie o relacje z klientami. Bardzo ważny w aktualnych czasach jest marketing internetowy: odpowiedni ruch na stronie internetowej firmy, social media marketing, marketing wideo, content marketing (marketing treści), SEO, SEM czy e-mail marketing. Skuteczny dział marketingu powinien działać kompleksowo, uwzględniając w swojej pracy wiele różnych kierunków, które mogą być istotne dla wyników firmy.
Niektórzy przedsiębiorcy twierdzą, że do wszystkich tych działań marketingowych wystarczy zatrudnić jedną osobę, która zna się na każdej dziedzinie i zorganizuje cały biznes. Niestety rzeczywistość jest inna i w przypadku takiego podejścia można się łatwo rozczarować. Jednoosobowy dział marketingu, który DZIAŁA to duże wyzwanie nawet dla najlepszego specjalisty. Dlaczego tworzenie działu marketingu w pojedynkę jest trudne?
Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.
Marketing internetowy cały czas się rozwija. Jeszcze kilka lat temu wyglądał inaczej – możliwości było mniej, bo i mniej było przeznaczonych do tego narzędzi i aktywnych kanałów. Wtedy w niektórych mniejszych firmach rzeczywiście jednoosobowy dział marketingu mógł się sprawdzić. Zdarzały się „one man army”, w których jedna osoba miała wszystkie niezbędne kwalifikacje do zarządzania marką i udawało jej się zastąpić w firmie dział marketingu. Te czasy niestety już dawno minęły. Współczesny marketing wymaga ogromnej wiedzy, doświadczenia i umiejętności w wielu różnych dziedzinach.
Teraz kiedy marketing internetowy jest już na bardzo zaawansowanym poziomie i do dyspozycji mamy naprawdę wiele różnych form marketingu, trudno jest zrzucić wszystkie działania na jedną osobę i oczekiwać, że wykona je efektywnie. Potrzebne są m.in. umiejętności związane z projektowaniem graficznym, copywritingiem, tworzeniem treści na social media, a także wiedza na temat nowoczesnych narzędzi marketingowych czy analityki danych.
Czy jedna osoba jest w stanie ogarniać wszystkie te działki i samodzielnie stworzyć efektywny dział marketingu? Być może – w końcu możliwości i chęci rozwoju są nieograniczone.
Zatrudnienie jednej osoby do prowadzenia działu marketingu w firmie może wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem z finansowego punktu widzenia. Jednak, czy taka opcja jest skuteczna w dłuższej perspektywie? Czy tworzenie jednoosobowego działu marketingu ma szansę na sukces?
Jeśli firma dopiero się rozwija, to jest możliwość, że przy ograniczonej na początku liczbie kanałów jedna osoba będzie w stanie ogarnąć to, co kluczowe dla rozwoju marketingu. Jednak w miarę skalowania działań, uruchamiania nowych narzędzi i nowych kierunków rozwoju... obowiązków jest coraz więcej i aby wykonać je skutecznie, potrzebna jest szeroka wiedza, doświadczenie, umiejętności i zazwyczaj dużo czasu.
Czy jedna osoba będzie w stanie wdrożyć strategię, samodzielnie wykonywać wszystkie działania i osiągać zadowalające wyniki? Niestety nie. Nikt o zdrowych zmysłach nie wytrzyma na stanowiskach specjalisty SEO, PPC, Social Mediów, Content Marketingu, Grafika i Stratega dłużej niż kilka miesięcy. Żeby to dostrzec, nie trzeba wiele – wystarczy dokładnie przyjrzeć się lejkowi marketingowemu i przekonać się, że kompetencje jednej osoby nie są w stanie zrealizować wszystkich celów. Jednoosobowy dział marketingu jest też mocniej narażony na sytuacje kryzysowe niż cała grupa – w pojedynkę trudno jest znaleźć właściwe rozwiązanie i pokonać niespodziewane trudności.
Potrzebny jest zespół marketingowy, który ma kompetencje z różnych dziedzin i który ze sobą współpracuje, wspierając nawzajem swoje działania. Potrzebna jest osoba, która te działania koordynuje. Aby zrealizować ten cel, dostępne są dwie opcje:
Organizacja działu marketingu w firmie wymaga nakładów finansowych, czasowych i ludzkich. W związku z tym wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy ta inwestycja rzeczywiście się opłaca. Nic dziwnego.
Warto pamiętać, że w biznesowej rzeczywistości dział marketingu może zapewnić wiele korzyści, które przekładają się na zwiększenie zaangażowania klientów i wzrost zysków. Dział marketingu wie, że proces tworzenia strategii marketingowej jest bardzo ważny – dzięki późniejszemu wdrożeniu jej do działań firmy można zwiększyć świadomość marki, wzmocnić jej wizerunek i podnieść sprzedaż produktów firmy albo usług.
Tylko czy jako właściciel firmy Ty dokładnie wiesz, jak struktura działu marketingu powinna wyglądać i jakie osoby, o jakich umiejętnościach powinny się znaleźć w poszczególnych działach marketingu Twojego biznesu, aby dowozić wyniki? Czy jesteś w stanie zadbać o integrację działu marketingu i jednocześnie monitorować dział sprzedaży? Zadanie nie jest proste.
Zastanów się chwilę nad poniższymi pytaniami:
Wiele firm projektuje i realizuje proces wdrożeniowy wiele lat. Wymaga to ogromnego zaangażowania, by stworzyć procedury, materiały szkoleniowe, wieloetapowe programy wdrożeniowe, by wyszkolić menedżerów, trenerów itd. To zadanie dla właściciela firmy, które może mocno przyczynić się do późniejszego sukcesu.
Jeśli jednak przedsiębiorca nie zna odpowiedzi na wszystkie z powyższych pytań i dodatkowo brakuje mu czasu na koordynowanie i dopilnowanie zadań swoich pracowników, to tworzenie działu marketingu... po prostu się nie opłaca. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie oddelegowanie prac marketingowych specjalistom na zewnątrz i skorzystanie ze zdalnego działu marketingu.
Chcesz się przekonać, jak taki zdalny dział marketingu funkcjonuje i jakie efekty może generować dla klientów? Sprawdź historie naszych działań i zobacz wyniki specjalistów z Social Elite na rzeczywistych liczbach: www.socialelite.pl/edukacja/case-studies
Oddelegowanie marketingu firmy na zewnątrz może przynieść wiele realnych korzyści. Pierwszą z nich jest oszczędność czasu i pieniędzy. Specjaliści z Social Elite mają duże doświadczenie i niezbędne umiejętności. Dzięki temu w krótkim czasie jesteśmy w stanie zaproponować skuteczne rozwiązania i wygenerować oczekiwane efekty, wdrażając strategię marketingową.
Jako właściciel firmy nie musisz angażować swojego czasu we wszystkie działania – doskonale wiemy, że klienci mają mnóstwo innych ważnych zadań, dlatego maksymalnie odciążamy ich z pracy przy marketingu. Zlecając nam pracę, nie muszą obawiać się delegowania i nadzoru – ta inicjatywa wychodzi od nas.
W ramach współpracy masz dostęp do wielu naszych specjalistów, posiadających kompetencje z różnych obszarów marketingu. Do dyspozycji masz więc zdalny dział marketingu, który obsługuje zarówno marketing treści, email marketing, marketing w mediach społecznościowych, marketing wideo, jak i wszystkie reklamowe procesy marketingowe. Dzięki temu, kiedy Twoja firma ma ambicje na rozwój, nie musisz zatrudniać w niej 3 czy 4 nowych osób i wszystkich nadzorować. Możesz skutecznie wykorzystać marketing zewnętrzny oferowany przez Social Elite, gdzie w ramach jednej umowy otrzymujesz efektywny dział marketingu i oszczędzasz swój czas. Nie przejmujesz się rekrutacją, problemami pracowników, nie ponosisz odpowiedzialności za wdrażanie nowych osób.
Nie musisz też organizować kosztownych szkoleń dla swoich pracowników. Marketing jest dziedziną, która stale się rozwija i wymaga uzupełniania wiedzy na bieżąco. Szkolenia mogą być drogie i czasochłonne. Zdecydowanie bardziej opłacalną opcją jest więc skorzystanie z usług zewnętrznych specjalistów, którzy już mają potrzebną wiedzę i doświadczenie, a dodatkowo – na bieżąco śledzą trendy w dziedzinie marketingu.
Kolejną ważną sprawą jest elastyczność. Wiemy, jak skutecznie wykorzystać marketing w przypadku strategicznych zmian w firmie. Biznes cały czas się rozwija – w sytuacji zmiany strategii marketingowej albo strategii komunikacji marki, dopasowujemy działania marketingowe do wymagań i potrzeb klienta. Szybko reagujemy też na zmiany rynkowe, co pozwala utrzymać satysfakcjonujące tempo pozyskiwania nowych klientów dla firmy. Stale śledzimy nowe pomysły i nowe rozwiązania w kontekście całego marketingu internetowego. Dzięki temu, że jesteśmy na bieżąco, Ty masz szansę wdrażać nowe rozwiązania jako pierwszy i być zawsze o krok przed konkurencją.
Podoba Ci się takie rozwiązanie? Sprawdź nasze usługi i zobacz, w czym dokładnie możemy Cię odciążyć. Zachęcamy też do wypełnienia formularza i zamówienia bezpłatnej niezobowiązującej rozmowy z naszym działem sprzedaży – indywidualnie przyjrzymy się Twoim biznesowym potrzebom i zaproponujemy dopasowane rozwiązanie, które pomoże je spełnić.
Jak widzisz, aby skutecznie wykorzystać marketing do rozwoju swojego biznesu i zwiększyć sprzedaż usług lub produktów firmy, nie wystarczy jedna osoba. Do promowania produktów firmy i skalowania zysków potrzeba szerokiej wiedzy i kompetencji z różnych dziedzin, takich jak zarządzanie marką, sprzedaż, reklama, strategia, public relations czy analiza rynku i zachowań konsumentów. Jedna osoba może zwyczajnie nie sprostać wszystkim podstawowym zadaniom marketingu, ponieważ jej możliwości są ograniczone czasem i dostępnymi zasobami.
Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem może być zlecenie działań na zewnątrz. Nowoczesny dział marketingu, który DZIAŁA, wcale nie musi fizycznie znajdować się w firmie. Można skorzystać z wiedzy i umiejętności zdalnych specjalistów, a przy tym osiągać lepsze wyniki w prowadzeniu działań marketingowych i zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku.
Chcesz skutecznie wykorzystać marketing internetowy dzięki wsparciu Social Elite? Zapraszamy do współpracy! Zamów bezpłatną konsultację i sprawdź, w jakich obszarach możemy pomóc, aby zwiększyć sprzedaż produktów firmy lub usług.
Jeśli jednak zdecydowałeś się stworzyć dział marketingu w swojej firmie, bo masz na to czas oraz zasoby – świetnie. W takim razie prawdopodobnie zainteresuje Cię informacja, że niedługo na blogu pojawi się merytoryczny artykuł, w którym dokładnie opowiemy:
Obserwuj nasze treści i kanały społecznościowe, aby nie przegapić tej wiedzy, bo jesteśmy przekonani, że realnie przyda Ci się w Twoim biznesie. Do zobaczenia!
-----
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Jak oceniasz ten wpis?
Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić
Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów 0
Jeszcze nie oceniono wpisu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi!