OpenAI GPT Chat – czy sztuczna inteligencja zastąpi marketera w firmie?
Coraz więcej firm korzysta z narzędzi opartych na modelu sztucznej inteligencji, aby ułatwiać pracę swoim pracownikom i zwiększać efektywność działań marketingowych. Jednym z nich jest OpenAI GPT Chat – system, który zyskał ostatnio ogromną popularność. Nic dziwnego. Pozwala na prowadzenie naturalnych rozmów ze sztuczną inteligencją, którą możemy zapytać praktycznie o wszystko... i prawdopodobnie otrzymamy sensowną odpowiedź.
Czy w takim razie model Chat GPT jest w stanie całkowicie zastąpić pracę marketera w firmie? Jak go skutecznie wykorzystać pod kątem biznesowym? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.
Ten artykuł może Ci się przydać, szczególnie jeśli:
- słyszałeś już o OpenAI GPT Chat i zastanawiasz się, jak skorzystać z tej technologii w swoim biznesie,
- szukasz nowych narzędzi i sposobów na zwiększenie efektywności swoich działań marketingowych,
- potrzebujesz usprawnić proces obsługi klienta i zwiększyć jego zadowolenie.
Przetestowaliśmy usługi Chat GPT, aby przedstawić Ci rzetelne wnioski związane z jego funkcjonalnością. Być może pomogą Ci zdecydować, w jakim stopniu i czy w ogóle wprowadzić to narzędzie do własnego biznesu.
Artykuł jest AI Free.
…a może nie? :)
Spis treści:
- Czym jest i jak działa Chat GPT?
- OpenAI GPT Chat – jak go zastosować w marketingu swojej firmy
- Czy sztucznej inteligencji wszystko dobrze wychodzi?
- Model GPT a Social Elite – czy korzystamy z narzędzia w pracy
- Rozwój Chat GPT – co na to Google?
- Czy sztuczna inteligencja zastąpi marketera w firmie? Podsumowanie
Czym jest i jak działa Chat GPT?
Zapytaliśmy zainteresowanego! Zobacz, co Chat GPT mówi sam o sobie:
Chat GPT twierdzi, że jest „dużym modelem językowym sztucznej inteligencji, który został przeszkolony przez OpenAI, aby pomagać w udzielaniu odpowiedzi na różne pytania i zagadnienia”. Oznacza to, że specjaliści nakarmili sztuczną inteligencję ogromną bazą tekstów z wszelkich dostępnych źródeł: stron internetowych, filmów, portali informacyjnych, książek itd. oraz stworzyli algorytmy, które potrafią wychwytywać trendy w tekstach i mowie, analizować te treści i łączyć słowa z ich znaczeniami. W ten sposób technologia sztucznej inteligencji poznała ludzki język, a następnie specjaliści z OpenAI nauczyli ją generowania tekstów jak najbardziej do niego zbliżonych.
Chat GPT został stworzony z dwóch elementów:
- nakładki, która jest chatbotem, czyli narzędziem pozwalającym na swobodną i wygodną komunikację z użytkownikiem,
- oraz modelu lingwistycznego, czyli całej bazy tekstów imitujących ludzki język – Chat GPT wykorzystuje ją, generując odpowiedzi na zadane pytanie.
Jak to działa?
Zadaniem Chat GPT jest udzielanie użytkownikowi pomocy w różnych dziedzinach. Algorytm widzi zadane pytanie i na podstawie wiedzy pozyskiwanej w ramach uczenia maszynowego decyduje, która odpowiedź będzie najlepsza. Uczy się cały czas, a podawane przez niego informacje są coraz lepsze i precyzyjniejsze. Korzysta też z zasady predykcji, dzięki której wie, w jakiej kolejności powinny występować słowa i jakie znaczenia się łączą.
Co ważne – Chat GPT rozmawia, ale nie rozumie, co my do niego piszemy, ani co on do nas pisze. Nie zna znaczenia słów i nie ma opinii na ich temat, ale wie, jak te słowa układać.
Jak założyć konto i korzystać z narzędzia Chat GPT?
Z OpenAI GPT Chat można korzystać bezpłatnie i w języku polskim – choć całkiem niedawno pojawiła się także testowa wersja rozszerzona z płatnym abonamentem. W przypadku Chat GPT Plus subskrypcja kosztuje 20 dolarów miesięcznie i daje kilka dodatkowych korzyści takich jak:
- dostęp do narzędzia w godzinach szczytu,
- szybszy czas odpowiedzi,
- pierwszeństwo do nowych funkcji i ulepszeń.
Opcja płatna jest na ten moment dostępna tylko dla użytków ze Stanów Zjednoczonych, jednak firma OpenAI informuje, że w najbliższym czasie będzie ją stopniowo udostępniać osobom zapisanym na listę oczekujących – także z innych krajów.
Płatna subskrypcja nie oznacza jednak wyłączenia darmowej wersji. Autorzy narzędzia zapewniają, że bezpłatny dostęp pozostanie aktywny bezterminowo.
Aby skorzystać z darmowego Chat GPT, należy:
- wejść na stronę: chat.openai.com/chat
- zarejestrować się lub od razu zalogować, wykorzystując np. swoje konto Google
- wprowadzić swoje imię i nazwisko oraz potwierdzić pełnoletność (Chat GPT poprosi Cię o to, aby później móc personalizować odpowiedzi)
- podać numer telefonu, na który zostanie wysłany kod weryfikacyjny i wprowadzić kod w wyznaczone miejsce.
Gotowe! Teraz możesz już swobodnie korzystać z narzędzia. Przeglądarka powinna przenieść Cię do widoku chatu, gdzie możesz rozpocząć swoją rozmowę, wpisując zapytania w dolnej części ekranu.
Domyślnie Chat GPT odpowiada w języku angielskim, lecz wystarczy wpisać swoje zapytanie po polsku, a system automatycznie zrozumie, jakiego języka chcesz używać.
OpenAI GPT Chat – jak go zastosować w marketingu swojej firmy
Chat GPT to niewątpliwie przełomowe narzędzie, które może ułatwić pracę w marketingu. I choć jeszcze nie potrafi wielu rzeczy… jest też wiele takich, z którymi radzi sobie całkiem dobrze. Jakich na przykład?
Pomysły i inspiracje. W tym OpenAI GPT Chat jest naprawdę dobry! Zobacz: możesz go poprosić o 5 pomysłów na tytuł Twojego filmu na YouTube dotyczącego określonego tematu i… on Ci te tytuły poda. Możesz się nimi zainspirować, dzięki czemu oszczędzisz czas potrzebny na samodzielny proces twórczy.
Podobnie w przypadku planów i konspektów. Chat GPT wygeneruje Ci scenariusz do filmu, o którego tytuł wcześniej prosiłeś. Wystarczy, że dasz mu takie zadanie i precyzyjnie określisz, co powinno się znaleźć w materiale. Jeśli punkty będą dla Ciebie sensowne, to łatwiej będzie Ci podstawić swoją merytorykę i szybciej stworzysz film.
Możliwych zastosowań Chat GPT jest całkiem sporo. Dobrze sprawdza się w:
- prostych artykułach pod SEO, które są pisane głównie dla robotów,
- generowaniu możliwych pytań od klientów,
- pisaniu kodu w różnych językach programowania, szukaniu błędów w kodzie, wprowadzaniu do niego określonych modyfikacji,
- pisaniu instrukcji technicznych,
- streszczeniach i podsumowaniach,
- korekcie tekstów i szukaniu błędów językowych,
- prostych opisach produktów,
- itd.
Mimo wszystko sztucznej inteligencji OpenAI… lepiej nie ufać na 100%. Nie wszystkie informacje, które podaje, są prawdziwe, bo nikt jeszcze nie nauczył jej weryfikowania źródeł. Wniosek?
Chat GPT wie prawie wszystko. Ale nie potrafi odróżnić prawdy od kłamstwa. Trudno go za to winić.
Warto jednak pamiętać o tej niedogodności i zawsze samodzielnie sprawdzać wygenerowane teksty przed jakimkolwiek udostępnieniem ich na swoich kanałach.
Doskonałym przykładem jest historia pewnego człowieka, który wpadł na pomysł wydania książki ze streszczeniem stu najciekawszych publikacji z konkretnej branży – przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Podobno zrobił listę tytułów i autorów wybranych książek i po kolei prosił Chat GPT o streszczenie każdej z nich. W bardzo szybki sposób pozyskał content, na podstawie którego wydał swoją publikację i zaczął sprzedaż. Jaki był efekt?
Nie mamy niestety potwierdzonych informacji o zakończeniu tej historii, ale podobno książka sprzedawała się całkiem dobrze. I wszystko fajnie, gdyby niektóre streszczenia nie okazały się po prostu... błędne. Chat GPT mógł pomylić niektóre fakty i/lub te brakujące uzupełnić innymi, źle powiązanymi wiadomościami. Nic dziwnego – w końcu nie rozumie ich znaczenia. Został stworzony do kreowania treści, nie do analizy ich wiarygodności.
Ten przykład doskonale pokazuje, że sztuczną inteligencję stworzoną przez OpenAI można wykorzystać do przyspieszenia pracy, ale odpowiedzi zawsze powinien zweryfikować człowiek, jeśli chcemy mieć pewność co do ich poprawności.
Dodatkowe pytanie, jakie nasuwa się przy okazji tej historii to: czy książkę stworzył Chat GPT, czy jednak człowiek? Ta kwestia okazuje się już niejednoznaczna...
Czy sztucznej inteligencji wszystko dobrze wychodzi?
Nie da się ukryć, że w wielu kwestiach wsparcie Chat GPT może być bardzo pomocne. Jego podpowiedzi i inspiracje mogą skutecznie usprawnić procesy twórcze i oszczędzić czas. Na ten moment narzędzie nie radzi sobie jednak z zaawansowanymi marketingowo treściami i podejrzewamy, że w najbliższych latach nie będzie w stanie tego zrobić. Mówimy tutaj o:
- merytorycznie wartościowych treściach,
- i tekstach wywołujących w odbiorcach określone emocje.
Już tłumaczę, dlaczego to takie ważne.
Aby stworzyć merytorycznie wartościową treść, której wymaga rynek, nie należy powielać banałów, które są często w Internecie. A Chat GPT właśnie to robi. Przeszukuje swoją bazę wiedzy (stworzoną w dużej części na treściach internetowych) i na jej podstawie tworzy odpowiedź. Ona nie jest unikatowa – a to cecha, którą powinien mieć dobry merytoryczny artykuł, ekspercki materiał wideo czy każda inna treść, poprzez którą chcemy wyróżnić swoją markę. Chat GPT tego nie potrafi.
Nie rozumie też emocji. Trudno go za to winić, ale trzeba pamiętać, że nasi potencjalni klienci powinni te emocje przeżywać, czytając firmowe teksty. To właśnie one zazwyczaj mocno wpływają na decyzję zakupową.
Pomyśl sam: czy chciałbyś czytać nieemocjonalne teksty? Czy chciałbyś już po pierwszych kilku zdaniach pomyśleć sobie: o, ale się znudziłem?
Jasne, że nie! Podejrzewam, że wolisz przeczytać artykuł nawet o biurze rachunkowym czy kancelarii notarialnej i jednocześnie:
- poczuć się dobrze,
- upewnić się, że autor spełni Twoje aktualne potrzeby/ rozwiąże problemy,
- mieć przekonanie, że prawidłowo wykona dla Ciebie usługę.
Mam rację? No właśnie. Taki rezultat pozwalają osiągnąć emocje.
Człowiek jest w stanie wywołać taki efekt, kiedy rozumie psychologię oraz zna techniki i zasady copywritingu. Chat GPT tego elementu człowieczeństwa jeszcze przez wiele lat nie zastąpi.
Jeśli więc ktoś jest dobrym specjalistą, to jego praca stanie się jeszcze bardziej wartościowa. Jeśli jednak ktoś ma niski poziom wiedzy i na przykład pisze tylko proste artykuły pod SEO albo teksty zapleczowe, to sztuczna inteligencja jest w stanie szybko go zastąpić.
Model GPT a Social Elite – czy korzystamy z narzędzia w pracy
Ostatnio coraz częściej dostajemy pytania na temat tego, czy używamy Chat GPT do pisania tekstów, postów na social media, mailingów itd. Co odpowiadamy?
Jeśli już trochę nas znasz, to pewnie wiesz, jaka jest odpowiedź. Jeśli jednak jest to pierwsze spotkanie z naszą marką, śmiało czytaj dalej – wszystko wyjaśniam.
Od początku działania Social Elite skupiamy się na copywritingu i działaniach marketingowych wysokiej jakości. Napędza nas własna ambicja i wewnętrzna potrzeba wygrywania, a najwięcej oczekujemy od siebie samych. To nasza idea.
Właśnie dlatego nie korzystamy z Open AI Chat GPT.
On nie wie, jakie potrzeby ma potencjalny klient, jeśli mu tego nie powiemy. Ta wiedza jest kluczowa do skutecznego działania w marketingu, aby:
- stworzyć indywidualną strategię dopasowaną do tych potrzeb i rozwiązującą konkretne problemy,
- a następnie świadomie wybrać narzędzia i formę materiału, poprzez który przekażemy te informacje i zrealizujemy pożądany cel.
W naszych treściach stosujemy techniki copywritingowe i psychologiczne świadomie – zdanie po zdaniu. Dokładnie projektujemy emocje, które powinien poczuć odbiorca. Planujemy strukturę treści w taki sposób, aby przeprowadzić go przez sekwencję wniosków logicznych i emocjonalnych, które ma w głowie.
To złożony proces, którego Chat GPT jeszcze przez wiele lat nie będzie w stanie realizować.
Jeśli chcesz dowiedzieć się o naszym teamie jeszcze więcej, zapraszam Cię na podstronę „O nas” – znajdziesz tam szczegółowe informacje.
A jeśli już teraz wiesz, że nasze wartości i sposób działania są spójne z Twoimi biznesowymi potrzebami, zapraszamy do współpracy. W czym dokładnie możemy pomóc?
Sprawdź nasze usługi marketingowe, które mogą Cię zainteresować. Zobacz, w jakich sferach biznesu poszukujesz wsparcia i wybierz te, które są najistotniejsze. Skorzystaj z naszego doświadczenia w rozwoju swojej firmy!
Rozwój Chat GPT – co na to Google?
Warto wiedzieć, że Chat GPT jest sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI i wspieraną przez firmę Microsoft. Z tego powodu po stronie giganta Google zaczęły pojawiać się obawy, których uzasadnienie jest tym większe, im większą popularność i większe możliwości Chat GPT ma. Google ma prawo być zaniepokojone, że coraz więcej osób zacznie używać Chat GPT i zastąpi on ich flagowy produkt, czyli wyszukiwarkę. Mówi się przecież o planach integracji sztucznej inteligencji z wyszukiwarką Microsoftu (Bing), w wyniku czego użytkownik dostawałby streszczenie poszukiwanych informacji zamiast linków do wielu stron, na których teraz musi szukać ich samodzielnie.
Google odpowiada. W wyniku zaawansowanych prac ma powstać Bard, czyli chatbot firmy Google na dużym modelu językowym LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Informację oficjalnie potwierdziło Google 6 lutego na swoim firmowym Twitterze.
Bard is an experimental conversational AI service, powered by LaMDA. Built using our large language models and drawing on information from the web, it’s a launchpad for curiosity and can help simplify complex topics → https://t.co/fSp531xKy3 pic.twitter.com/JecHXVmt8l
— Google (@Google) February 6, 2023
Twórcy zapewniają, że Bard miałby: „opierać się na informacjach z sieci, aby zapewnić świeże, wysokiej jakości odpowiedzi. Może być ujściem dla kreatywności i sposobem zaspokajania ciekawości, pomagając wyjaśnić nowe odkrycia dokonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba NASA 9-latkowi lub dowiedzieć się więcej o najlepszych napastnikach w piłce nożnej, a także uzyskać konkretne pomysły na szlifowanie swoich umiejętności”.
Zapowiada się ciekawie. Nie wiemy jednak, kiedy narzędzie zostanie udostępnione wszystkim użytkownikom. Google informuje, że początkowo będą je testować „zaufani testerzy”, ale kolejnym krokiem będzie już publiczny dostęp.
Z niecierpliwością czekamy na rozwój sytuacji!
Czy sztuczna inteligencja zastąpi marketera w firmie? Podsumowanie
Jak widzisz, Chat GPT jest naprawdę innowacyjnym narzędziem i jego popularność pewnie będzie jeszcze rosnąć. Nic dziwnego – użytkownicy mogą czerpać korzyści z tego, do czego dokładnie stworzony został model GPT. Odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję są zazwyczaj sensowne i w wielu przypadkach realnie usprawniają pracę. Czy to znaczy, że z czystym sumieniem można go używać?
Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.
Osobiście uważam, że OpenAI GPT Chat może być dobrym wsparciem w działaniach biznesowych, ale nie powinien być „autorem”. Na pewno nie można mu ufać w 100%. Generowane odpowiedzi musi weryfikować specjalista, który jest w stanie je potwierdzić, a to znaczy, że... sztuczna inteligencja jednak nie zastąpi człowieka. Na pewno nie dziś ani jutro.
Sama zresztą zapewnia o swoich dobrych intencjach:
„Jako program komputerowy, nie mam zdolności do odczuwania pragnień, potrzeb czy emocji, a co za tym idzie, nie mam także pragnienia zastąpienia człowieka. Jestem narzędziem, które służy do udzielania odpowiedzi i pomocy użytkownikom. Moja funkcja to ułatwienie dostępu do informacji i rozwiązanie problemów, a nie zastępowanie człowieka w jakimkolwiek obszarze jego działalności”.
Wierzymy. Choć z tyłu głowy zostaje fakt, że Chat GPT nie zawsze mówi prawdę...
Chcesz dowiedzieć się więcej o narzędziach sztucznej inteligencji możliwych do wykorzystania w biznesie? Polecam Ci poniższy materiał wideo!
Jesteś zainteresowany współpracą z Social Elite? Wypełnij poniższy formularz i zamów bezpłatną konsultację:
-----
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:
- Jak zainstalować Pixel Facebooka na Shopify? Krok po kroku
- Zasady copywritingu – jak tworzyć skuteczne treści
- Jak pisać posty na Facebooku jako fanpage? 4-etapowy proces