Cechy marketingowca, dzięki którym rozwiniesz marketing i sprzedaż w firmie
Jakie cechy powinien mieć dobry marketingowiec, z którym warto współpracować? Co sprawia, że praca jednych przekłada się na konkretne wyniki, a innych jedynie na stracony czas i przepalony budżet? W tym artykule omawiamy 10 ważnych cech, które mogą pomóc Ci znaleźć odpowiedniego partnera do rozwoju marketingu i sprzedaży w Twojej firmie.
Nie wiesz, na co zwracać uwagę przy szukaniu specjalisty od marketingu do własnej firmy? Nie chcesz żałować wyboru? W takim razie czytaj do końca!
Spis treści
- Cechy dobrego marketingowca – co się liczy w marketingu internetowym?
- 1. Umiejętność nawiązywania dobrych relacji
- 2. Elastyczność i adaptacja
- 3. Samodzielność i inicjatywa
- 4. Zaangażowanie
- 5. Orientacja na klienta
- 6. Profesjonalizm
- 7. Kreatywność
- 8. Dbałość o relacje z klientem
- 9. Analityczne podejście
- 10. Umiejętność pracy zespołowej i współpracy
- Ważne umiejętności marketingowca – podsumowanie
Cechy dobrego marketingowca – co się liczy w marketingu internetowym?
W dzisiejszym świecie dużo się dzieje. Konsumenci ciągle pragną czegoś nowego. Umiejętności marketingowców są więc bardzo istotne. To oni budują wizerunek firm, docierają do klientów i pomagają zwiększać zyski.
Tylko by być dobrym marketingowcem, nie wystarczy jedynie określić się mianem „specjalisty". Potrzebne są konkretne cechy i praktyczne umiejętności, które pozwalają osiągnąć pożądane rezultaty. Jakie dokładnie?
W tym artykule omawiamy 10 istotnych cech dobrego marketingowca! Każda z nich ma znaczenie, a razem tworzą pełny profil specjalisty od marketingu!
Dowiedz się, jakie to cechy i współpracuj z najlepszymi.
1. Umiejętność nawiązywania dobrych relacji
Dobry marketingowiec powinien nie tylko tworzyć efektywne kampanie, ale też umieć nawiązywać dobre relacje z klientami, partnerami biznesowymi i wewnętrznymi zespołami.
Dlaczego umiejętność budowania relacji jest ważna u marketera?
Skuteczny marketing opiera się na zrozumieniu potrzeb i oczekiwań klientów. Następnie oferuje produkty/usługi, które najlepiej je zaspokajają. Jednak to dzięki relacjom międzyludzkim marketer buduje zaufanie, które ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych i tworzy lojalnych klientów.
Twoje relacje jako przedsiębiorcy z zewnętrznym marketerem też są bardzo ważne. Taka współpraca powinna być przejrzysta i przyjemna dla obu stron. W końcu gracie do jednej bramki.
W Social Elite mocno stawiamy na dobre relacje. To znaczy, że dokładnie wiesz, co się dzieje na poszczególnych etapach współpracy, jakie efekty to przynosi, czy potrzeba coś zmienić itp. A dzięki temu masz pewność, że idziemy w dobrym kierunku.
Chcesz dowodów?
Zerknij do case study o współpracy z firmą Fenbro, liderem na irlandzkim rynku okien, drzwi i bram garażowych. Zobacz, jakie były oczekiwania właściciela firmy i jak je zrealizowaliśmy.
2. Elastyczność i adaptacja
Kolejna ważna cecha to elastyczność, która ułatwia dopasowanie się do nowych trendów i warunków rynkowych. Pomaga też utrzymać konkurencyjność i skuteczność działań.
Sam na pewno widzisz, że rynek i upodobania klientów stale się zmieniają. To, co wczoraj działało skutecznie, dzisiaj może już nie wystarczać.
Elastyczność pozwala na szybką reakcję, uniknięcie zastoju i ciągłe doskonalenie strategii. Jej brak może sprawić, że nawet najbardziej kreatywne kampanie przestaną być skuteczne i przyniosą słabe rezultaty.
Przykład?
Zobacz na firmę Starbucks. W związku z tym, że ludzie zmienili swoje nawyki i zaczęli zwracać większą uwagę na zdrowie, Starbucks poszerzył ofertę o zdrowsze napoje i opcje dla wegan. Elastycznie zareagowali na zmianę potrzeb klientów. I sporo na tym zarobili.
Kolejny przykład to firma Nike. Dała klientom wygodny dostęp do butów i odzieży sportowej poprzez sklep internetowy i opcję personalizacji swoich produktów. Także w odpowiedzi na ich potrzeby.
Wyświetl ten post na Instagramie
Źródło: www.facebook.com/ads/library/?id=276773338396694
3. Samodzielność i inicjatywa
W swojej firmie musisz nadzorować wszystko sam? Masz wrażenie, że jak komuś zlecisz jakieś działanie, to albo będzie zrobione byle jak, albo nie tak, jak chcesz, albo w ogóle nie będzie wykonane? Twoi pracownicy nie nadążają za Twoją wizją? Często słyszymy o takich sytuacjach od naszych Klientów.
Na szczęście można to zmienić.
Umiejętność samodzielnego działania jest podstawową kompetencją marketingowca. No bo po co Ci „specjalista”, którego trzeba pilnować na każdym kroku i pokazywać palcem, co ma teraz zrobić?
W Social Elite dobrze to rozumiemy. Dlatego sami podejmujemy inicjatywę i działamy aktywnie. Dążymy do tego, żebyś wiedział, co się dzieje w całym procesie współpracy, ale też by usługa była dla Ciebie jak najmniej angażująca. Przecież masz wiele innych ważnych spraw na głowie, prawda?
Odciążamy Cię z myślenia o kampanii reklamowej i dajemy spokój.
Sam zobacz, jak nasza inicjatywa uruchomienia działań reklamowych pod akcję promocyjną, o której nie wiedzieliśmy, wygenerowała dla naszego Klienta blisko 100 tysięcy koron JEDNEGO dnia. Osiągnęliśmy ROAS na poziomie 4953%!
To naprawdę dobry case, zerknij!
4. Zaangażowanie
Kolejna ważna cecha: zaangażowanie. To właśnie ona przyczynia się do osiągania świetnych wyników i umożliwia dotrzymanie kroku najlepszym.
Co, gdy zaangażowania brakuje?
- Jeśli marketingowiec nie angażuje się wystarczająco, reklamy mogą być niedopracowane i mało atrakcyjne. To może prowadzić do niskiej skuteczności kampanii i przepalania budżetu.
- Jeśli nie sprawdza i nie analizuje wyników swoich działań, może nie zauważyć, że reklamy nie działają dobrze albo że trzeba zmienić strategię. Kolejna strata dla firmy.
- Jeśli nie odpowiada na komentarze i wiadomości od klientów (np. na firmowych profilach), to ludzie mogą przestać ufać firmie, a jej opinia może się pogorszyć.
- Jeśli marketingowiec nie angażuje się w szukanie nowych rozwiązań w związku z rozwojem rynku i zmieniającymi się potrzebami ludzi, firma może przegapić szansę, żeby dotrzeć do klientów w nowych kanałach i na nowe ciekawe sposoby.
W Social Elite zdajemy sobie sprawę z tych konsekwencji. Niezależnie od tego, czy prowadzimy Twoje social media, kampanię reklamową, czy tworzymy strategię marketingową, robimy wszystko tak, jakbyśmy robili to dla siebie.
Pracujemy głową i sercem. Wykorzystujemy to, co potrafimy najlepiej, by wykręcić dla Ciebie najlepsze wyniki.
Sam zobacz, jak Klienci oceniają nasze współprace.
5. Orientacja na klienta
Marketingowcy, którzy skupiają się na kliencie, tworzą efektywne strategie, generując duże zyski i budując lojalność. Jak rozpoznać takiego specjalistę? Oto szybki test:
- Analiza i badania rynkowe. Dobry marketer często bada rynek, żeby zrozumieć, jak zmieniają się potrzeby ludzi i ich zachowania. To pomaga dopasować strategie marketingowe do bieżących trendów.
- Tworzenie avatarów, czyli szczegółowych opisów idealnych klientów. To pomaga marketingowcom zrozumieć, co jest ważne dla odbiorców i jakie przeszkody mogą napotkać.
- Personalizacja oferty. Marketingowcy zorientowani na klienta potrafią układać ofertę pod indywidualne potrzeby i oczekiwania danej osoby. Dzięki temu klient czuje, że oferta jest specjalnie dla niego.
Zobacz poniżej reklamy firmy Media Markt. Czy widzisz, że są efektem dobrego researchu i odpowiedzią na prawdziwe potrzeby?
Źródło: www.facebook.com/ads/library/?id=279193181426158
Źródło: www.facebook.com/ads/library/?id=548554770670173
6. Profesjonalizm
Profesjonalizm buduje pozytywny wizerunek firmy i często poprawia efektywność działań marketingowych. Jakie zachowania świadczą o tym, że Twój marketer posiada taką cechę?
Profesjonalni marketingowcy pilnują terminów i dotrzymują obietnic. To buduje zaufanie zarówno w zespole, jak i w relacjach z klientami. Dbają też o wysoką jakość, bo wiedzą, że każdy projekt czy kampania powinny być starannie przemyślane i dopracowane. Co jeszcze?
Profesjonalny marketingowiec działa zgodnie z zasadami etyki, unika negatywnych praktyk i buduje relacje oparte na zaufaniu.
My w Social Elite zarządzamy naszą pracą, korzystając z metody kanban i lead. Dbamy o wysoki poziom pracy, bo wiemy, że na tym Ci zależy jako przedsiębiorcy. Korzystamy z profesjonalnych narzędzi, których nie musisz kupować na własną rękę. Dzięki temu jesteśmy na bieżąco z aktualnymi promocjami i możemy zaoferować Ci spore oszczędności.
Profesjonalizm to kluczowy element prowadzonego przez nas marketingu. Jeśli takie podejście Ci się podoba, zapraszamy do współpracy!
7. Kreatywność
Kreatywność to kolejna ważna cecha dobrego marketingowca. Dzięki niej potrafi on myśleć poza schematami, tworzyć nowe pomysły i dostarczać oryginalne rozwiązania. Dlaczego jest ważna w marketingu?
W obecnych czasach z każdej strony jesteśmy bombardowani reklamami. Aby przyciągnąć uwagę ludzi, trzeba być kreatywnym. Ta cecha pomaga dostosować się do nowych trendów i korzystać z nowych metod, kanałów, form czy stylów, które podobają się odbiorcom. To daje szansę na lepsze wyniki.
Oto przykłady kreatywnych działań w praktyce:
- Kreatywni specjaliści szukają nowych dróg przekazywania informacji, używając nowych mediów, treści interaktywnych czy grywalizacji.
- Potrafią przyciągnąć uwagę nawet do produktów, które wydają się dziwne lub niszowe.
- Tworzą nietypowe i zaskakujące kampanie, które wyróżniają się wśród konkurencji i wzbudzają zainteresowanie potencjalnych klientów.
Zobacz poniższe przykłady kreatywności w działaniach firm Old Spice i Tyskie. Kojarzysz te akcje? Jesteśmy przekonani, że zostały w Twojej pamięci właśnie ze względu na swoją kreatywność!
Źródło: www.facebook.com/OldSpiceEurope
Źródło: www.facebook.com/tyskie
8. Dbałość o relacje z klientem
Co jeszcze jest istotne w dzisiejszym marketingu? Zdobywanie i utrzymywanie klientów oraz budowanie trwałych relacji. Gdy firma rozumie potrzeby klientów i tworzy dobre relacje, klienci zostają dłużej i chętnie polecają ją innym.
Dobry marketingowiec powinien umieć dostosować przekaz do różnych potrzeb i etapów relacji, korzystając z różnych działań (np. remarketing, programy lojalnościowe, korzystanie z opinii itp.)
Z drugiej strony – musi też dbać o relację z Tobą jako swoim bezpośrednim klientem. Współpraca przebiega lepiej, jeśli czujesz, że nadajesz z osobą na tych samych falach. Mamy rację?
W Social Elite do projektów przydzielamy osoby, które mają doświadczenie w Twojej branży i potrafią zbudować relację pomiędzy Twoją marką a jej odbiorcami. Ale też zależy nam, byś złapał z nimi świetny kontakt.
Wiemy, że to ważne, by zapewnić Ci długą satysfakcję ze współpracy.
9. Analityczne podejście
Umiejętności analityczne pozwalają wyciągać ważne wnioski z dużej ilości danych generowanych przez działania marketingowe. To na ich podstawie marketingowiec powinien podejmować decyzje. Wtedy ma większą pewność, że są one trafne.
Specjaliści z umiejętnościami analitycznymi potrafią:
- wyciągać wnioski z danych, rozpoznawać trendy i dopasowywać strategie,
- analizować wskaźniki kampanii (konwersje, engagement rate, open rate itp.),
- segmentować klientów według informacji z danych
- czy stosować odpowiednie testy dla minimalizacji ryzyka i maksymalizacji efektów.
W Social Elite opieramy się na liczbach, mierząc każdy ruch w marketingu. Nie wymyślamy z głowy. Dzięki temu wiemy, co i dlaczego działa albo nie.
Zobacz poniższe case study i sprawdź, jak analityczne podejście pozwoliło wygenerować dla naszej Klientki aż 11 274 583,80 zł sprzedaży w 36 miesięcy.
10. Umiejętność pracy zespołowej i współpracy
Ostatnia cecha, której powinieneś oczekiwać od swojego marketingowca to: umiejętność współpracy. Marketing to dziedzina, która łączy wiele obszarów i trudno, by jedna osoba była ekspertem we wszystkich. W przypadku takiego podejścia możesz się łatwo rozczarować.
O tym, dlaczego polecamy Ci ostrożność przy „one man army” pisaliśmy już w osobnym artykule: >> Jednoosobowy dział marketingu w firmie – czy to ma szansę działać? . Zachęcamy do przeczytania!
Tymczasem wracamy do tematu. Dlaczego umiejętność współpracy jest ważną cechą dobrego marketingowca?
Praca zespołowa z innymi specjalistami pozwala wykorzystać wiedzę i potencjał różnych osób. W ten sposób masz większą szansę na lepsze wyniki.
W Social Elite często rozmawiasz z jedną osobą, ale współpracujesz z całym sztabem specjalistów. Np. z dyrektorem marketingu, który nadzoruje projekty, specjalistą od reklamy, copywriterem czy grafikiem. Wszyscy są bardzo dobrzy w swoich dziedzinach.
Dzięki temu nie musisz sam tworzyć całego działu marketingu. To oszczędza Twój czas, nerwy i pieniądze.
Jesteśmy zespołem. Gramy do jednej bramki.
Ważne umiejętności marketingowca – podsumowanie
Dotarłeś do końca? Gratulacje! Poznałeś 10 kluczowych cech, które wyróżniają profesjonalistów w marketingu. Dzięki temu wiesz, na co zwracać uwagę przy szukaniu nowych ekspertów do współpracy przy rozwoju Twojej firmy.
Oto, co powinieneś zapamiętać:
- Marketer musi umieć budować dobre i trwałe relacje. Powinien też być sympatyczny i dobrze dogadywać się z Tobą jako bezpośrednim przełożonym.
- Dobry marketingowiec słucha klientów, analizuje rynek i elastycznie dostosowuje strategie do zmieniających się potrzeb. Potrafi analizować dane i wyciągać z nich wnioski.
- Jest samodzielny, profesjonalny i zaangażowany w swoje działania. Wprowadza innowacyjne pomysły i tworzy nowe możliwości dla firmy.
- Cechuje go duża kreatywność. Myślenie poza schematami pozwala mu tworzyć oryginalne kampanie i teksty, które przyciągają uwagę odbiorców.
- Umie też współpracować. Rozumie, że praca z innymi specjalistami pozwala wykorzystać różne kompetencje do osiągnięcia wspólnych celów.
Te cechy składają się na profil marketera, z którym współpraca jest przyjemnością, a osiągnięcie pożądanych wyników kwestią czasu. Taki marketer będzie tworzyć dla Twojej firmy strategie, nie tylko przyciągające uwagę, ale też generujące mierzalne efekty i wspierające rozwój biznesu.
Jeśli przyda Ci się marketingowe wsparcie takiej osoby, zapraszamy oczywiście do kontaktu! Z dumą możemy powiedzieć, że nasi specjaliści reprezentują wymienione cechy. Sam przekonaj się w praktyce. :)
Wypełnij poniższy formularz i umów się na bezpłatną rozmowę. Podczas niej lepiej się poznamy, omówimy Twoje biznesowe potrzeby i zaproponujemy indywidualne rozwiązania.
Wypełnij formularz i zamów bezpłatną konsultację: